by PetriF » Sat Apr 16, 2016 22:10 pm
Jos virtalukko on off-asennossa ja toi virta kulkee silti, ensimmäinen tavanomaisista epäillyistä on tukkoon hapettunut virtalukko. 12,7 volttia jaettuna 54mA tekee 235 ohmia, ton voi kokeilla yleismittarilla.
Ton 0,6 watin pitäis myös lämmittää vikakohtaa tavalla jonka huomaa, edellyttäen että vikakohta ei ole suoraan moottorilohkossa tmv. kiinni.
itse kokeilisin ensin renkata virtalukkoa ja katsoa miten vuotovirta käyttäytyy, mitata lukon kädessä, ja vasta sen jälkeen etsiä muualta, viimeiseksi vasta irrottaa laturia. Koska minkään virran ei kuuluisi kulkea starttipiirissä kun virtalukko on off.
Syyllinen voi olla myös joku laite jolle on ryöstetty starttiakusta virta, kuten pilssipumppu tmv.
Virtalukko kannattaa tarkistaa, puhdistaa ja öljytä CRC:llä joka tapauksessa, vaihdoin viimekesänä yhteen pelastuspaattiin molemmat virtalukot kun oli hapettuneet kuivassa kabiinissa niin että laturit ampui ylijännitteelle ja kuoli.
ps. olihan siis starttiakku eristettävissä sun veneessä omakseen, niin ettei se näe käyttöakun laitteita?
Ja oliko latausdiodi tai rele vedetty käyttöakulle laturista suoraan? (diodit voi tällin saatuaan alkaa vuotamaan läpi)
t. PetriF
Jos virtalukko on off-asennossa ja toi virta kulkee silti, ensimmäinen tavanomaisista epäillyistä on tukkoon hapettunut virtalukko. 12,7 volttia jaettuna 54mA tekee 235 ohmia, ton voi kokeilla yleismittarilla.
Ton 0,6 watin pitäis myös lämmittää vikakohtaa tavalla jonka huomaa, edellyttäen että vikakohta ei ole suoraan moottorilohkossa tmv. kiinni.
itse kokeilisin ensin renkata virtalukkoa ja katsoa miten vuotovirta käyttäytyy, mitata lukon kädessä, ja vasta sen jälkeen etsiä muualta, viimeiseksi vasta irrottaa laturia. Koska minkään virran ei kuuluisi kulkea starttipiirissä kun virtalukko on off.
Syyllinen voi olla myös joku laite jolle on ryöstetty starttiakusta virta, kuten pilssipumppu tmv.
Virtalukko kannattaa tarkistaa, puhdistaa ja öljytä CRC:llä joka tapauksessa, vaihdoin viimekesänä yhteen pelastuspaattiin molemmat virtalukot kun oli hapettuneet kuivassa kabiinissa niin että laturit ampui ylijännitteelle ja kuoli.
ps. olihan siis starttiakku eristettävissä sun veneessä omakseen, niin ettei se näe käyttöakun laitteita?
Ja oliko latausdiodi tai rele vedetty käyttöakulle laturista suoraan? (diodit voi tällin saatuaan alkaa vuotamaan läpi)
t. PetriF