Tuulimittarista

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Tuulimittarista

by Panu » Wed Jan 13, 2016 17:48 pm

skuba wrote: Vanhassa Nexuksen anturissa on aurinkopaneeli harmaantunut. Onko vinkkejä, mitä sille voi tehdä? Viime keväänä ensiapuna hioin sen kevyesti kirkkaaksi, mutta nyt pitäisi keksiä jotain mitä laittaa siihen päälle.

Saku
Tervehdys

Tuon aurinkopanelin pinnan sumeneminen on sama ongelma kuin mitä esiintyy nykyautojen ajovalojojen "lasin" himmenemisenä. Kyseessä on polycarbonaatti muovin pinnan degeneroituminen uv säteilyn vaikutuksesta. Muovinpintakalvo hajoaa uv:n vaikutuksesta muodostaen himmeän valon läpäisyä heikentävän harmaan pinnan.

Tuon pinnan poistaminen hiomalla on vasta ensiaskel ongelman hillitsemiseksi, mutta ei vielä lopullinen ratkaisu. Hyvä tulee vesihiomalla pinta 400, 800 ja 2000 hiomapaperilla, kiillottamalla hiomatahnalla sekä lopuksi tärkein vaihe, eli UV suojaus "tiivistys" aineella taikka UV suojalakalla.

Ilman käsitellyn pinnan UV suojausta ei hommaan kannata ryhtyä. Muovin pinta on parin kuukauden jälkeen samanlainen tai pahempi, kuin mitä oli lähtökohta. Etenkin aurinkopanelin pinnassa ei ole paljoa hiontavaraa, joten kovin usein siihen ei kannata ryhtyä.

Autotarvike liikkeistä saa ajovalojen kunnostukseen tarkoitettuja tarvikesettejä ja ne käyvät hyvin myös kysyjän esittämään tarpeeseen. Joissain youtube videossa auton valojen kiillotuksen jälkeinen uv suojaus tehdään kirkaslakka sray purkilla. Korostavat, että lakka tulee olla uv suojattua. Kumpi sitten on parempaa suojaukseeen lakka vai kempparisettien "tiivisteaine" en osaa sanoa.

Auto hommiin ostin itse bilipalitemasta kempparisetin, jolla käsittelin auton ajovalot. Taikuri oli itsekin yllättynyt hyvästä tuloksesta. Valoa piisaa nyt huomattavasti paremmin, kuin ennen. Kyllä kannatti. Uskon toimivan myös aurinkopaneeliin.

by skuba » Mon Jan 04, 2016 17:10 pm

Kappas, kohtalotoveri.
Onneksi löysin tämän keskustelufoorumin vasta tilattuani Garminin paketin. Internetistä löytyi yllättävän vähän kokemuksia, kuinka Garminin kehitelmät Nexuksen laitteista on saatu toimimaan.
Yhtenä vaikuttimena ostopäätökselle oli juuri tuo, että GND10-boksin avulla saan laajennettua nykyistä NX-sarjaa niin, että Nexusrace voi näyttää tavoitenopeuden. Jos tämä ei toimi, niin tässä ei ole juurikaan järkeä.

Puhtaaseen Garmin-systeemiin verrattuna luulen, että pääsen vähän helpommalla, kun minulla ainakin alkuun vanha Nexus rinnalla, jolloin pystyn käyttämään halutessani Nexus verkon (kalibroituja?) antureita. Sattumalta plotteri oli myös uusimisen tarpeessa, niin valitsin mukaan Garmin:n. Sitä valittaessa en edes ajatellut, että plotteri on yksi tapa päivittää näitä mittareita.
GNX20:n pitäisi kyllä manuaalin mukaan näyttää myös veneennopeus veden suhteen (STW).

Katsotaan sitten kesällä, kuinka alkaa tavoitenopeudet näkymään.

Vanhassa Nexuksen anturissa on aurinkopaneeli harmaantunut. Onko vinkkejä, mitä sille voi tehdä? Viime keväänä ensiapuna hioin sen kevyesti kirkkaaksi, mutta nyt pitäisi keksiä jotain mitä laittaa siihen päälle.

Saku

by Olli » Sat Nov 07, 2015 00:09 am

Näköjään heinäkuun firmiksessä on jotain fixiä custom-dataan liittyen.
http://www8.garmin.com/support/ch.jsp?p ... 0-01140-00

Täytynee kysellä olisko tosta apua targettien näyttämiseen. Tai ehkä kannattaa kuitenkin odotella suosiolla kevään firmistä, kun talvella toi ei niin haittaa...

by Olli » Fri Nov 06, 2015 23:54 pm

PasiP wrote:Onko muita eroja kisakäyttöön kuin targettien seuraaminen Nexus ja Garmin välillä?
Kalibrointiominaisuuksien puute on iso juttu. Jos nopeusdataa ei saa kalibroitua, niin mihinkään muuhunkaan arvoon ei voi luottaa.

Sitten on niitä pienempiä juttuja, kuten nopeusnäyttö yhdellä desimaalilla.

by PasiP » Fri Nov 06, 2015 16:50 pm

Mjoo. Garminin kamat on tuttuja ilmailupuolelta. Käyttöliittymät ovat toki suunniteltuja joskus Kivisten ja Sorasten aikaan.

Entäs B&G Triton? Noita edes kohtuufiksuja näkyis olevan 3: Nexus, Garmin ja B&G. Onko muita eroja kisakäyttöön kuin targettien seuraaminen Nexus ja Garmin välillä?

by Olli » Fri Nov 06, 2015 08:41 am

harald wrote:Varauksella tuo langaton anturi. Anturi sinänsä on todella hyvä, pitää kalibroinnin vuodesta toiseen mutta mitään kokemusta tuosta garminista ei ole. Olli kirjoitteli jotain niistä, eikö?
Garminin vehkeet on ihan hyviä kotikäyttöön. Kisakäyttöön en suosittele. Aiempaa tilitystä löytyy tuolta: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=3326&start=15

Mun mittareiden osalta tilanne kehittyi kesällä siten, että sain lainaan firmispäivityslaitteen. Päivityksen piti ratkaista puolet ongelmista. Päivityslaite itsessään oli susi ja toimi epävarmasti. GMI20:n uudessa firmiksessä korjattiin mm. firmispäivitysten läpimenoa. Tästä johtuen firmispäivitys ei mennyt ihan kertalaakista vanhalla firmiksellä...

Joitain pikkujuttuja tossa päivityksessä korjaantui, mutta isot ongelmat ovat edelleen päällä. Lupasivat mm. että nexus-racen laskemia tietoja voisi näyttää näytöllä, mutta tämä ei sitten toiminutkaan.

Eniten noissa risoo se, että ovat sössineet nexuksen kalibrointirutiinit .

by Jankka » Thu Nov 05, 2015 17:26 pm

Onhan se.

Surffailtuani hetken vertasin hintaa tähän pakettiin, jossa on vain yksi mittari.
😞
http://www.marinea.fi/garmin_gwind_lang ... aripaketti

by harald » Thu Nov 05, 2015 15:12 pm

Eikös tuo ole 200¤ halvempi?

Ei oikein osaa näitä Garminin laitteita niin suoralta kädeltä ei osaa kertoa onko edes samansisältöisiä nuo paketit.

by Jankka » Thu Nov 05, 2015 14:33 pm

Tuo paketti langallisella anturilla muutaman kympin kalliimpi.

http://www.marinea.fi/garmingwindbundlev2

by harald » Thu Nov 05, 2015 14:29 pm

Varauksella tuo langaton anturi. Anturi sinänsä on todella hyvä, pitää kalibroinnin vuodesta toiseen mutta mitään kokemusta tuosta garminista ei ole. Olli kirjoitteli jotain niistä, eikö?

Garmin?

by PasiP » Thu Nov 05, 2015 14:19 pm

Tuli siis hankittua alkuperäiskuntoinen FE83. Talven aikana muun ohessa tuulimittariasiat olisi tarkoitus fiksata kondikseen. Onko mielipiteitä ko sarjasta?

http://www.marinea.fi/garmingwindwirelessbundlev2

P

by mhelin » Wed Oct 21, 2015 13:19 pm

Mikäs olis arvovaltaisen raadin suositus tuulimittarista FE83:seen, jossa on Raymarinen st40 bidata veneen nopeudelle ja lokille. Onko hyviä vaihtoehtoja pelkästä tuulimittarista ja olisiko suositus langallinen versio vai uskaltaako miettiä langatonta?

by Jankka » Tue May 21, 2013 16:04 pm

Jankka wrote:Sain vihdoin tuulimittarin näyttämään tuulennopeuksia, jotka tosin ovat aika huikeita - 150-400 m/s... täytynee viedä maahantuojalle kalibroitavaksi :(
Nyt sai Vestek selvitettyä, miksei minun tuulimittari näyttänyt mitään järkevää - "Network" tuulianturi laitetaan tosiaan verkkoon, ei siis siihen kohtaan serverillä, missä lukee "wind" :oops:

Nyt kunnossa.

by kviljamaa » Mon Aug 27, 2012 10:42 am

Vestek antoi uuden anturin alkuperäisen tilalle ja nyt toimii hyvin. Kyse oli siis NX sarjan langattoman tuulimittarin kantavuusongelmasta. Ekan vuoden toimi hyvin, mutta sitten hiipui. Vestekin huolto sanoi, että aikaisemman sukupolven antureita on tullut huollon kautta useita takaisin, mutta uusimpia ei.

Etenee, pikkuhiljaa

by kviljamaa » Wed Aug 15, 2012 21:29 pm

NX -sarjan langattoman kantavuusongelman selvitys etenee, pikkuhiljaa. WSI -boxi ja tuulianturi kävivät Vestekin huollossa tarkistettavana. Testasivat anturin joka vaikutti ehjältä ja antoivat toisen (ei uuden mutta testatun) WSI-boxin. Ilmeisesti heillä ei ollut käytettävissä mitään varsinaista anturin lähetystehoa mittaavaa menetelmää. Ei kovin suureksi yllätykseksi tilanne oli maanantaina testattaessa aivan sama kuin aikaisemmin. Tuulianturin radioyhteyden kantavuus loppuu pari metriä ennen toppia.

Vestekin huolto toimii ja palvelee kyllä hyvin. Vaihe yksi (WSI -boxin vaihto) hoitui puolessa tunnissa. Vaihe kaksi (anturin vaihto) e-mail -alustuksen jälkeen luultavasti valmistuu alle 5 minuutissa.

Top