Yanmar 1GM savuttaa

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Yanmar 1GM savuttaa

Re: Yanmar 1GM savuttaa

by harald » Thu May 14, 2020 23:29 pm

Köytyi. Kiitos taas Mikko!

Re: Yanmar 1GM savuttaa

by harald » Wed May 13, 2020 22:07 pm

Sattuisiko kenelläkään olemaan tuollaista?

1 kpl 128275-11500 Injector heat-shield cover GM's

Tuon on pyörrekammion ja suuttimen väliin tuleva kuparinen tiiviste/lämpösuoja, kaikkiin GM-malleihin.

by JIm » Fri Jun 30, 2017 09:19 am

Tehokkain keino on tietysti tyhjentää tankki sekä pyyhkiä kökkö ja paksuimmat öljy/rasvajakeet tankin seinistä mekaanisesti. Voihan sitä yrittää myös pestä vahvoilla liuottimilla. Sopivilla letkuyhteillä pesunesteen saa kiertämään ja homma olis inhimillistä odottelua.

Jotkut asentaa erillisen ison suodattimen ja polttoainepumpun imemään sakkakupista (fuel polishing), mikä vähentänee pesun tarvetta. Väittävät tuon auttavan myös dieselpöpöön. Pesun toistotarpeesta Suomen olosuhteissa kertokoon joku paremmin tietävä.

Noi kumipallopumput on tarkoitettu kannen päällisiin asennuksiin. Ne voi haljeta ja lapota koko tankin pilssiin tai tulikuuman pakosarjan päälle. Jos semmosen päättää kuitenkin asentaa niin kattokaa mihin sen laitatte.

by rpuustin » Fri Jun 30, 2017 07:36 am

Hei,

hieman kokemuksia jakoon. Irroitin polttoainepumpulle tulevan letkun ja laitoin käsipumpun sen jatkoksi. Sen tilavuus on niin suuri, että ehdin pumpata sillä korkeintaan kymmenen kertaa ja letkut tankilta aina siihen saakka sekä vedeneroitin olivat täynnä dieseliä. Sitten vain letku kiinni pa-pumppuun, ilmausruuvi auki ja n. viiden minuutin verran käsin pumppaamista ja suodatinkupista oli kaikki ilma tullut ulos. Pumpusta eteenpäin menevissä letkuissa ei ollut ilmaa, joten ilmausta seuraavissa vaiheissa ei siten tarvinnut tehdä koska kone lähti käyntiin ensimmäisellä yrittämällä. Noin viiden minuutin jälkeen käynti tasaantui täysin. Ilmeisesti pa-pumpun jälkeisissä osioissa oli jotain kökköä.

Sitten tuhannen taalan kysymys: Onko joku keksinyt jotain sivistynyttä keinoa koko pa-järjestelmän puhdistamiseen? Toki kokovartalo dieselpesulla saattaa olla tuntemattomia positiivisia terveysvaikutuksia eikä veneen sisäpesu dieselilläkään ole välttämättä pahasta. Mutta, mutta .... Olipahan sotkuista hommaa!!

t. Raimo

by rpuustin » Thu Jun 29, 2017 13:40 pm

Hei,

tuossa olet oikeassa. Aiemmissa keskusteluissa on kyse enemmänkin pa-järjestelmän täytöstä dieselillä ja ilmaus tapahtuu kuvaamallasi tavalla. Joskus olen onnistunut vaihtamaan pa-suodattimem niin, että pelkkä suodatinkupin ilmausruuvin avaus on riittänyt. Mutta, tosi harvoin.

t. Raimo

by Artsi » Thu Jun 29, 2017 10:03 am

Lopullinen ilmaus kannattaa tehdä suuttimen liitoksesta, vaikka usein riittääkin tuo "normaalin" ilmausruuvin käyttö. (Koneeni kannen vaihtaneen huoltoliikkeen ohje) :?

by rpuustin » Wed Jun 28, 2017 15:32 pm

Kiitos.

Tämä auttaa. Piipahdan Motonetissa.

t. Raimo

by Handy » Wed Jun 28, 2017 13:45 pm

Motonetissä on valikoima ilmausruuveja letkunipalla. Verkkokaupasta niitä ei vaan löydy. Tarkista nykyisen ruuvin koko ja kierre, tai ota ruuvi mukaan malliksi niin tulee oikea.
Beta 10:ssä on vajaan 1cm mittainen ruuvi (M6 muistaakseni) ja motonetistä löytyi vain 2+cm mittainen. Sekin meni kyllä pohjaan muttei ollut tarpeeksi tiivis joten laitoin siihen mutterin stoppariksi ja prikan ja kumitiivisteen.

Ruuvissa taisi olla nippa 6mm letkulle ja pumppuun sai kiinni vain 8mm letkun. Välissä oli diesel suodatin johon sai sekä 6mm että 8mm letkut kiinni.

by rpuustin » Wed Jun 28, 2017 11:14 am

Kiitos vinkistä. Tuli tehoa ilmaukseen.

Ostin jo käsipumpun ja ideasi pohjalta ajattelin käyttää sitä ilmausruuvin reiän kautta. Mistä ja millaisen ruuvin ostit, johon sähköisen pumpun kiinnitit?

t. Raimo

by Handy » Wed Jun 28, 2017 11:07 am

Tunnin ilmausoperaation aikana päätin että pitää keksiä helpompi tapa.
Ostin motonetistä halvimman (~25¤) dieselille kelpaavan polttoainepumpun ja ilmausruuvin tilalle sopivan letkuliittimen. Nyt jos pitää ilmata niin vaihtaa ruuvin tilalle letkun ja antaa sähköpumpun imaista ilmat pois. Käsipumpullakin homma varmaan onnistuu mutta sähköpumpulla voi sitten tyhjätä vaikka koko tankin.
Käsipumppu olisi tietenkin aina paikallaan jos sellaisen olisi väliin asentanut mutta sekin on taas yksi liitos joka voi vuotaa.
Lisävarusteita: Läpinäkyvä diesel (karkea) suodatin josta näkee miten polttoaine virtaa, kanisteri johon pumpun saa kiinni nippusiteillä, ja tupakansytytin sähköä varten.

by rpuustin » Tue Jun 27, 2017 19:25 pm

Kiitos Arto. Nyt meni liian helpoksi.

Tupla klemmarit molemminpuolin puristepumppua estänee ilman pääsyn järjestelmään?

t. Raimo

by Artsi » Tue Jun 27, 2017 18:31 pm

Asenna suodattimen ja koneen väliin irtobensasäiliöistä tuttu kuminen puristepumppu. Helpottuu ilmaaminen huomattavasti 8)

by rpuustin » Tue Jun 27, 2017 16:27 pm

Hei,

tankin irrotus ja putsaus sekä uuden vedeneroittimen vaihto edessä. Keksitkö mitään näppärää keinoa saada polttoainetta pumpulle saakka vai jouduitko nitkuttamaan pumpun painiketta muutaman tunnin? Tankin täyttö ilmeisesti kannattaa tehdä tankin puhdistuksen ja paikalleen asennuksen ja vedenoroittimen asennuksen jälkeen mutta lappoamalla löpö ei varmaankaan edennyt letkustossa?

Opitko kantapään kautta muita hyviä juttuja, joita voisi jakaa vinkkeinä?

t. Raimo

by asalovuo » Mon Jun 19, 2017 20:46 pm

Vietin seitsemän tuntia veneellä ja vihdoin kone käy taas normaaliin tapaan. Polttoaine tankki tuli asennettua takaisin, polttoaineletkut tuli vaihdettua, asensin Delphin suodatin/vedenerotin yhdistelmän tankin ja koneen suodattimen väliin (joka myöskin tuli vaihdettua).
Polttoainemittari löysi paikan sisältä ja tuo Marikoonkin asennettu 150mm Weman anturi tuntui varsin järkevältä. Ainakaan ei tule ajettua tankkia tyhjäksi.
Koneen polttoainejärjestelmä on siis putsattu ja huolellisen ilmauksen jälkeen se myös ottaa kierroksia normaaliin tapaan.

Tankissa oli pohjalla melkoisesti levää/mutaa/? ja Racorin suodatinkin oli aika tukossa (se oli koskematta ainakin 11 vuotta). Tankin asennuksen yhteydessä tarkistin onneksi myös banjoruuvit, joilla letkut on kiinni tankissa. Paluuletkun pultti oli puhdas kuten olettaa saattaa, mutta imupuolen pultin toinen reikä oli täysin ummessa.

by Artsi » Mon Jun 19, 2017 10:44 am

Kyllästyin koneen jatkuviin "ilmavaivoihin" ja poistin alkuperäisen(?) polttoainesuodattimen, jonka ilmavuodot olivat todennäköinen syy ilmiöihin. Korvasin sen takamoottorvolkkaripakun kookkaalla dieselsuodattimella, jossa yksinkertaiset sisään-ulos -putket. Koska sitä ei autoissakaan vaihdeta joka vuosi, ajelin sillä neljä kesää ilman minkäänlaisia huolia. Syksyllä tankkasin tankin täyteen kesädieseliä, lisäsin bensan lisäainetta suositellun määrän, sekä jotain "biomassanestoainetta", ehkä turhan paljon. Keväällä vaihdoin vihdoin uuden suodattimen. Ei tarvinnut edes ilmata. Kone kävi loistavasti, jopa pakkaskeleillä pääsiäisenä 8) !
Viime viikolla Niko Martin soitti ja kysyi suodattimen tyyppiä. Olin veneellä, joten irroitin suodattimen kiinnikkeestään, käänsin vaaka-asentoon, otin kuvan ja lähetin Nikolle. Suodatinta tuli siis ravisteltua ja käänneltyä aikalailla. Kotiin lähtiessä tuli sitten pieni epäilys koneen käynnistymisestä ko. operaation jälkeen. Pitihän sitä sitten koittaa. Lähti hienosti, mutta parin minuutin jälkeen kierrokset putosivat ja kone oli sammua. Vaihde päällä ajoin täydellä kaasulla useita minuutteja. Kone savutti pahasti mustaa savua ja roiski mustaa jäähdytysvettä. Noin viiden minuutin ajon jälkeen kierrokset alkoivat nousta ja savutus loppui. Annoin käydä vielä vartin, jonka jälkeen uudelleenkäynnistin muutaman kerran. Kone toimii taas normaalisti.
Todennäköisesti tuo biomassanliuotin oli toiminut ja jotain töhnää oli kerinnyt kerääntymään suodattimeen jo muutaman ajokerran jälkeen. Suodattimen kääntely sitten aiheutti sen, että töhnää pääsi putkistoon aiheuttaen ruiskutusongelman.
Asiasta hieman viisastuneena kävin ostamassa toisen suodattimen varalle, jos ilmiö vielä uusiutuu. :roll:

Top