by Artsi » Mon Jun 19, 2017 10:44 am
Kyllästyin koneen jatkuviin "ilmavaivoihin" ja poistin alkuperäisen(?) polttoainesuodattimen, jonka ilmavuodot olivat todennäköinen syy ilmiöihin. Korvasin sen takamoottorvolkkaripakun kookkaalla dieselsuodattimella, jossa yksinkertaiset sisään-ulos -putket. Koska sitä ei autoissakaan vaihdeta joka vuosi, ajelin sillä neljä kesää ilman minkäänlaisia huolia. Syksyllä tankkasin tankin täyteen kesädieseliä, lisäsin bensan lisäainetta suositellun määrän, sekä jotain "biomassanestoainetta", ehkä turhan paljon. Keväällä vaihdoin vihdoin uuden suodattimen. Ei tarvinnut edes ilmata. Kone kävi loistavasti, jopa pakkaskeleillä pääsiäisenä
!
Viime viikolla Niko Martin soitti ja kysyi suodattimen tyyppiä. Olin veneellä, joten irroitin suodattimen kiinnikkeestään, käänsin vaaka-asentoon, otin kuvan ja lähetin Nikolle. Suodatinta tuli siis ravisteltua ja käänneltyä aikalailla. Kotiin lähtiessä tuli sitten pieni epäilys koneen käynnistymisestä ko. operaation jälkeen. Pitihän sitä sitten koittaa. Lähti hienosti, mutta parin minuutin jälkeen kierrokset putosivat ja kone oli sammua. Vaihde päällä ajoin täydellä kaasulla useita minuutteja. Kone savutti pahasti mustaa savua ja roiski mustaa jäähdytysvettä. Noin viiden minuutin ajon jälkeen kierrokset alkoivat nousta ja savutus loppui. Annoin käydä vielä vartin, jonka jälkeen uudelleenkäynnistin muutaman kerran. Kone toimii taas normaalisti.
Todennäköisesti tuo biomassanliuotin oli toiminut ja jotain töhnää oli kerinnyt kerääntymään suodattimeen jo muutaman ajokerran jälkeen. Suodattimen kääntely sitten aiheutti sen, että töhnää pääsi putkistoon aiheuttaen ruiskutusongelman.
Asiasta hieman viisastuneena kävin ostamassa toisen suodattimen varalle, jos ilmiö vielä uusiutuu.
Kyllästyin koneen jatkuviin "ilmavaivoihin" ja poistin alkuperäisen(?) polttoainesuodattimen, jonka ilmavuodot olivat todennäköinen syy ilmiöihin. Korvasin sen takamoottorvolkkaripakun kookkaalla dieselsuodattimella, jossa yksinkertaiset sisään-ulos -putket. Koska sitä ei autoissakaan vaihdeta joka vuosi, ajelin sillä neljä kesää ilman minkäänlaisia huolia. Syksyllä tankkasin tankin täyteen kesädieseliä, lisäsin bensan lisäainetta suositellun määrän, sekä jotain "biomassanestoainetta", ehkä turhan paljon. Keväällä vaihdoin vihdoin uuden suodattimen. Ei tarvinnut edes ilmata. Kone kävi loistavasti, jopa pakkaskeleillä pääsiäisenä 8) !
Viime viikolla Niko Martin soitti ja kysyi suodattimen tyyppiä. Olin veneellä, joten irroitin suodattimen kiinnikkeestään, käänsin vaaka-asentoon, otin kuvan ja lähetin Nikolle. Suodatinta tuli siis ravisteltua ja käänneltyä aikalailla. Kotiin lähtiessä tuli sitten pieni epäilys koneen käynnistymisestä ko. operaation jälkeen. Pitihän sitä sitten koittaa. Lähti hienosti, mutta parin minuutin jälkeen kierrokset putosivat ja kone oli sammua. Vaihde päällä ajoin täydellä kaasulla useita minuutteja. Kone savutti pahasti mustaa savua ja roiski mustaa jäähdytysvettä. Noin viiden minuutin ajon jälkeen kierrokset alkoivat nousta ja savutus loppui. Annoin käydä vielä vartin, jonka jälkeen uudelleenkäynnistin muutaman kerran. Kone toimii taas normaalisti.
Todennäköisesti tuo biomassanliuotin oli toiminut ja jotain töhnää oli kerinnyt kerääntymään suodattimeen jo muutaman ajokerran jälkeen. Suodattimen kääntely sitten aiheutti sen, että töhnää pääsi putkistoon aiheuttaen ruiskutusongelman.
Asiasta hieman viisastuneena kävin ostamassa toisen suodattimen varalle, jos ilmiö vielä uusiutuu. :roll: