by Guest » Tue Oct 23, 2007 13:41 pm
Olli wrote:Anonymous wrote:Mittariston rakentaminen sinänsä on nykyaikana kohtuu triviaalia. Jos haluaa kunnollista tarkkuutta, on anturit se tärkein osa.
Antureista puheenollen... Onko kellään kokemusta tällaisesta tuulianturista:
http://www.vaisala.fi/instrumentit/tuotteet/tuuli/wmt50
Ei olisi liikkuvia osia...
Kokemusta ei ole, mutta olen noihin kyllä tutustunut.
Vastaavia on käytössä myös purjevenemittaristoissa (ainakin Maretron:
http://www.maretron.com/products/pdf/WS ... _Sheet.pdf) Tekniikkaa on vanhaa hyväksi havaittua ultraäänidoppleria ja/tai kulkuaikamittausta.
Purjevenekäytössä ongelmaksi voi tulla se, että tuulianturi olisi syytä saada vapaisiin tuuliin eli selkeästi masto etu- ja/tai yläpuolelle. Riittävän tarkkuuden saamiseksi laitteen pitää olla melko iso, mikä on huono yhdistelmä edellisen kanssa.
Speksien mukaan tarkkuus ei ainkaan ole parempi kuin hyvien perinteisten. Sääasemakäytössä tuulensuunnan tarkkuus ei ole alkuunkaan yhtä kriittinen kuin purjeveneessä, jos halutaan luotettava tosituuli ja VMG.
Varmaankin tuon Petrin mittariston tapainen olisi tullut minunkin tekemänä. Tuollainen alfanumeerinen näyttö on helppo laittaa, mutta kirjaimet onnettoman pieniä ja muutenkin huonosti näkyviä. Vastaavalla on tullut tehtyä sääasema. Siinä on tuulen suunta ja nopeus vanhoilla Vaisalan antureilla (aika vastaavat uudet:
http://www.vaisala.fi/instrumentit/tuotteet/tuuli/wa25), hyvin tarkka ilmanpainemittari ja muutama lämpömittari.
Samoin tein mukana raahattavan (15x10x3 cm) korkeusmittarin, joka tallentaa korkeuden ja pystysuuntaisen nopeuden 5 s välein. Oli ainakin silloin (2002) monessa suhteessa parempi kuin Suunnon vastaavat.
Yhteistä näille on se, että ovat senverran kotitekoisia, että alkuinnostuksen jälkeen ovat jääneet takkahuoneen nurkkaan. Toimivat OK, mutta suurin juju taisi olla se tekeminen ei käyttö.
Joakim
[quote="Olli"][quote="Anonymous"]Mittariston rakentaminen sinänsä on nykyaikana kohtuu triviaalia. Jos haluaa kunnollista tarkkuutta, on anturit se tärkein osa.[/quote]
Antureista puheenollen... Onko kellään kokemusta tällaisesta tuulianturista:
http://www.vaisala.fi/instrumentit/tuotteet/tuuli/wmt50
Ei olisi liikkuvia osia...[/quote]
Kokemusta ei ole, mutta olen noihin kyllä tutustunut.
Vastaavia on käytössä myös purjevenemittaristoissa (ainakin Maretron: http://www.maretron.com/products/pdf/WSO100-Data_Sheet.pdf) Tekniikkaa on vanhaa hyväksi havaittua ultraäänidoppleria ja/tai kulkuaikamittausta.
Purjevenekäytössä ongelmaksi voi tulla se, että tuulianturi olisi syytä saada vapaisiin tuuliin eli selkeästi masto etu- ja/tai yläpuolelle. Riittävän tarkkuuden saamiseksi laitteen pitää olla melko iso, mikä on huono yhdistelmä edellisen kanssa.
Speksien mukaan tarkkuus ei ainkaan ole parempi kuin hyvien perinteisten. Sääasemakäytössä tuulensuunnan tarkkuus ei ole alkuunkaan yhtä kriittinen kuin purjeveneessä, jos halutaan luotettava tosituuli ja VMG.
Varmaankin tuon Petrin mittariston tapainen olisi tullut minunkin tekemänä. Tuollainen alfanumeerinen näyttö on helppo laittaa, mutta kirjaimet onnettoman pieniä ja muutenkin huonosti näkyviä. Vastaavalla on tullut tehtyä sääasema. Siinä on tuulen suunta ja nopeus vanhoilla Vaisalan antureilla (aika vastaavat uudet: http://www.vaisala.fi/instrumentit/tuotteet/tuuli/wa25), hyvin tarkka ilmanpainemittari ja muutama lämpömittari.
Samoin tein mukana raahattavan (15x10x3 cm) korkeusmittarin, joka tallentaa korkeuden ja pystysuuntaisen nopeuden 5 s välein. Oli ainakin silloin (2002) monessa suhteessa parempi kuin Suunnon vastaavat.
Yhteistä näille on se, että ovat senverran kotitekoisia, että alkuinnostuksen jälkeen ovat jääneet takkahuoneen nurkkaan. Toimivat OK, mutta suurin juju taisi olla se tekeminen ei käyttö.
Joakim