by Joakim » Fri Jun 13, 2014 16:10 pm
harald wrote:Ei toimi trimmatessa, kokeiltu on. Ajettiin BOW tallinnassa ilman lokia, ja aika nopeasti tuli todettua että parempi ajaa aivan luomuna kuin GPS:än varassa.
Tämä riippuu monesta asiasta, lähinnä merivirroista ja GPS:n sisäisistä asetuksista. Suomessa on hyvin tyypillisesti usean solmun kymmenyksen merivirtoja, joilla on jo merkitystä optimivauhtia etsittäessä. Venettä kuitenkin purjehditaan vettä vasten ei maata.
GPS voi olla erittäin nopea ja tarkka reagoimaan tai sitten hyvin hidas. Yleensä merikäyttöön tehdyt GPS:t ovat hitaita, jotta nopeus- ja suuntalukemat olisivat vakaita.
Omassa veneessä on ollut vuodesta 2008 itskonfiguroitu 4 Hz GPS, jolla viivettä on itseasiassa vähemmän kuin lokissa. Surffeissa sillä saa suuremmat lukemat kuin lokilla, jossa on enemmän vaimennusta. 4 Hz ei sinänsä ole oleellista, mutta sisäinen vaimennus on. Ko. GPS:ssä (hiirityyppinen) voi konfigurointiohjelmalla valita useita eri toimintamoodeja (automotive, pedestrian, at sea, useita lentomoodeja eri kiihtyvyyksillä jne). Noilla on erittäin suuri vaikutus GPS:n reagointiin. Käytössä on joku noista lentomoodeista, at sea on kaikkein eniten vaimennettu.
Tuo oma GPS-systeemi riittäisi hyvin trimmaamiseen, jos merivirtoja ei olisi. Mutta niitä on.
[quote="harald"]Ei toimi trimmatessa, kokeiltu on. Ajettiin BOW tallinnassa ilman lokia, ja aika nopeasti tuli todettua että parempi ajaa aivan luomuna kuin GPS:än varassa.[/quote]
Tämä riippuu monesta asiasta, lähinnä merivirroista ja GPS:n sisäisistä asetuksista. Suomessa on hyvin tyypillisesti usean solmun kymmenyksen merivirtoja, joilla on jo merkitystä optimivauhtia etsittäessä. Venettä kuitenkin purjehditaan vettä vasten ei maata.
GPS voi olla erittäin nopea ja tarkka reagoimaan tai sitten hyvin hidas. Yleensä merikäyttöön tehdyt GPS:t ovat hitaita, jotta nopeus- ja suuntalukemat olisivat vakaita.
Omassa veneessä on ollut vuodesta 2008 itskonfiguroitu 4 Hz GPS, jolla viivettä on itseasiassa vähemmän kuin lokissa. Surffeissa sillä saa suuremmat lukemat kuin lokilla, jossa on enemmän vaimennusta. 4 Hz ei sinänsä ole oleellista, mutta sisäinen vaimennus on. Ko. GPS:ssä (hiirityyppinen) voi konfigurointiohjelmalla valita useita eri toimintamoodeja (automotive, pedestrian, at sea, useita lentomoodeja eri kiihtyvyyksillä jne). Noilla on erittäin suuri vaikutus GPS:n reagointiin. Käytössä on joku noista lentomoodeista, at sea on kaikkein eniten vaimennettu.
Tuo oma GPS-systeemi riittäisi hyvin trimmaamiseen, jos merivirtoja ei olisi. Mutta niitä on.