Rustiraudat

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Rustiraudat

by Artsi » Fri Apr 11, 2014 19:55 pm

Konkurssikypsä firma :lol: Vastaavat samanlaiset seuraavaksi halvemmat SVB, Saksa: 16.90/kpl! Aina olen kuvitellut tätä pääsääntöiseti halvaksi liikkeeksi! :oops:

by Panu » Fri Apr 11, 2014 18:20 pm

Erno wrote: Teille vaan tiedoksi tämä jos joku etsii vastaavia feneeseen. Noissa pulttien välinen mitta heittää 1mm mutta tuo ei haittaa mitään, voi olla että vähän täytyy reikiä vain viilata isommaksi. Itsellä raudat vielä asentamatta mutta usko on kova. ;)
Tervehdys

Ei taida olla tuossa hinnassa "Suomi + Vene" lisää, jos tuon linkin oikein ymmärsin. :D Eli siinä mielessä raikas ja turmeltumaton tapaus [-o< .

by Erno » Fri Apr 11, 2014 15:26 pm

Itselläkin kävi niin että rustiraudat oli pakko irroittaa kannen maalauksen takia sekä ihan vain tarkistaa onko korroosio päässyt puraisemaan 30 vuoden aikana pahasti niihin. Noh, täysin ehjältähän ne näyttivät päällisin puolin. Mutta takaisin asentaessa huomattiin että kierreosa kierteen päästä on niin pahasti mutkalla ja vaurioitunut ettei niihin saa enää uusia muttereita oikeille kierteille mitenkään... Kierre on ilmeisesti tuhottu/lyöty vinoon tehtaalla jotenkin päästä niin ettei se aukeaisi.

Siispä uusia etsimään. Ei löytynyt Maritimistä, Vestekistä, Meredinistä, Biltemasta eikä Motonetistä. Uusien teettäminen konepajassakin olisi tullut maksamaan 80¤/kpl alv 0%, joten sekään ei tullut kysymykseen. Kyseinen konepaja kuitenki antoi vinkkiä, että täältä http://www.dutyhook.eu/eye/m8x100-v-bol ... m_store=et niitä sitten saa ja hinta hurjat 10¤/kpl!

Teille vaan tiedoksi tämä jos joku etsii vastaavia feneeseen. Noissa pulttien välinen mitta heittää 1mm mutta tuo ei haittaa mitään, voi olla että vähän täytyy reikiä vain viilata isommaksi. Itsellä raudat vielä asentamatta mutta usko on kova. ;)

by harald » Sat Sep 30, 2006 19:07 pm

Maritim:issä on myös noita samoja vanttien kiinnitysrautoja, jotain 10¤/kpl.

by Panu » Thu Sep 28, 2006 00:29 am

Antti V wrote: Vähän näyttää siltä että seuraavat rustit täytyy laittaa 10mm raudoista. Noita 8mm pultteja ei tuon levyisinä tunnu saavan mistään.
Tervehdys

Katsoin Meredinin luottelosta ja kas mitä sieltä löytyikään sivulta 110/438. Vantin kiinnikeitä dia 8 mm oli neljää erilaista, joista valita sopivin.

Linkki pdf luetteloon (43 Mb) on: http://www.meredin.fi/Meredin/MeredinCa ... 5weppi.pdf

by Antti V » Wed Sep 27, 2006 18:48 pm

Kiitos kommenteista.

Vantit eivät taatusti olleet liian löysät ainakaan tällä kertaa. (Aikasempina kesinä kireys on tietty voinut olla mitä tahansa.) Alavantti tuntui kireältä vielä sittenkin kun rustinrauta oli vääntynyt.

Korroosio voisi olla ihan mahdolista, tuolla sisutusmaton alla on ollut pienoisia homeongelmia jo muutama vuosi, joten kosteutta on varmaan päässyt rusteihinkin. Lisäksi veneet ovat normaalia ahkerammassa käytössä, tänäkin vuonna venettä on purjehdittu vapun jälkeen liki päivittäin.

Mutterin alla ei tosiaan ollut prikkaa lainkaan, tätä itsekin ihmettelin. Hitsaustakaan en havainnut tai sitten hitsi on aikojen saatossa rapissut pois.

Vähän näyttää siltä että seuraavat rustit täytyy laittaa 10mm raudoista. Noita 8mm pultteja ei tuon levyisinä tunnu saavan mistään.

by elmo » Wed Sep 27, 2006 11:41 am

Tuota kuvaa kun katsoo niin näyttää hitsatulta ,siitä vaan päättelin.

by Panu » Wed Sep 27, 2006 11:02 am

elmo wrote:Olisko tällä lukitus hitsauksella jotain osuutta asiaan, näyttää aika kehnolta työltä,vai onko siitä ruostunut lukitus prikka pois?
Tervehdys

Millä kohtaa siellä on lukitushitsaus? Itse kiristelin rustit ihan hylsyavaimella viime keväänä. Ei pannut pahasti hanttiin.

Jos siellä todella on jokin hitsaus, niin kyllä sillä voi olla suora yhteys vaurion syntymiseen. 20 vuotta sitten ei osattu oikein valmistaa austeniittisiä rostereita riittävän puhtaina (alhaisella hiilipitoisuudella). Normaalistihan näissä materiaaleissa hiili on vain epäpuhtaus, joka korkeissa lämpötiloissa aiheuttaa materiaalin herkistymistä raerajakorroosiolle. Tämä johtuu kromin mikrosuotautumisesta raerajalla muodostaen karbideja hiilen kanssa. Kaikki suotautunut kromi on poissa korroosionkestosta ja suotautumisen aste saattaa olla paikallisesti varsin korkeakin.

by elmo » Wed Sep 27, 2006 10:39 am

Olisko tällä lukitus hitsauksella jotain osuutta asiaan, näyttää aika kehnolta työltä,vai onko siitä ruostunut lukitus prikka pois?

by Panu » Wed Sep 27, 2006 09:32 am

harald wrote:Juupas on se tanko etupuolellakin:
Tervehdys

Taitaa tuo muisti näin vanhalla iällä alkaa pettää :oops:. Toisaalta ei sitä päätä tule kovin usein laitettua sinne kaappiin.

by harald » Wed Sep 27, 2006 09:21 am

by Panu » Wed Sep 27, 2006 09:13 am

harald wrote: Taitaa olla samanlainen laipion etuosassakin.
Tervehdys

Vaan ei ole. Vetotanko (-levy) on vain päälaipion salongin puolella. Vanttien etäisyys kannella on niin lyhyt, että kyllä rasitukset jakautuvat ihan riittävän hyvin päälaipioon yhdellä vetotangolla.

by harald » Wed Sep 27, 2006 09:06 am

Onhan siinä levy, ja siihen 90° oleva vetotanko, joka näkyy päälaipion takaosassa.
Taitaa olla samanlainen laipion etuosassakin.

by KaleviHarkonen » Wed Sep 27, 2006 08:13 am

Miten muuten rustiraudat on tuettu rukoon? Tämä kuva:
http://users.tkk.fi/~aviital2/rst/2070_ ... maller.JPG
on ilmeisesti alapuolelta otettu. Kai siinä pitäisi olla muutakin kun aluslevy ja (kerrosrakenteinen) kansi vanttia vastassa?

tervesin Kalevi

by Panu » Wed Sep 27, 2006 00:29 am

harald wrote::shock:

Hyvä ettei sattunut pahemmin.
Tervehdys

Yhdyn hartaasti edelliseen käsitykseen.
harald wrote: Yleensä mainitaan että liian löysä riki kuormittaisi enemmän kuin kireä. Dynaamiset voimat saavat tilaa toimia löysässä rikissä.
Näin juuri on, koska löysä riki pääsee pumppaamaan ja "ottamaan vauhtia" ennen kuin vantti taas rajoittaa.
harald wrote: Tuossa taitaa kuitenkin olla kyseessä joko virhe rustissa, tai korroosiota. Panu
varmaan kertoo kohta kuitenkin :)
Kyllä yli 20 vuotta väsyttävää kuormaa voi aiheuttaa juuri kyseisen kaltaisen väsymismurtuman. Tyypillisesti väsymissärön ydintyminen kestää varsin pitkään. Kyseessä on austeniittinen haponkestäväteräs (AISI 316), jonka kiderakenne sitkeänä materiaalina (kriittinen särökoko on varsin suuri) kestää hyvin väsytystä ennen kuin revähtää. Tyypillisesti tämä ydintyminen näkyy tummana "patinoituneena" alueena kappaleen ulkoreunalla. Lopullinen haurasmurtuma sitten etenee vauhdilla raerajaa pitkin ja jättää hyvinkin tasavärisen pinnan.
harald wrote:Mielenkiintoista että on alavantti, se tukisi tuota löysää vantti-teoriaa myös.
Niin minustakin
harald wrote: Alhaalta otetuissa kuvissa näkee jotain ruskeaa, korroosiota?
Taitaa olla ajan patinaa (veden mukana tuomaa likaa, ruostetta ja hometta yms). On toki mahdollista, että 20 vuotta sitten kun pultti tehtiin on materiaaliin jäänyt epäpuhtauksia, jotka ovat vaikuttaneet haitallisesti väsymislujuuteen. Teoriassa on myös mahdollista että pulttiin valmistuksen yhteydessä taivutettaessa on syntynyt martinsiittisiä muokkausluittuneita alueita, joiden korroosion kesto ei ole enää perusmateriaalin tasolla.
harald wrote: Eiköhän Maritimista saa vastaavanlaisia V-kansipultteja?
Pitäisi olla ihan standardi tavaraa.

Top