by VVille » Sun Feb 02, 2014 02:51 am
Nopein neuvo olis et älä. Perämoottori ei oo kovin kiva FE:n perässä, tuolla yhdistelmällä veneen pyörittely satamassa on aika tuskaa ja lisäksi koneen käyttö aallokossa on vähän mitä on, kun tuo on kuitenkin jo senverran kaukana että joko potkuri nousee välillä ilmaan tai toisaalta kone dippaa mereen. Lisäksi kannattaa huomioida perämoottorien keskimäärin olematon työntö peruuttaessa ja se että potkurivirran hyödyntäminen ohjailussa ei onnistu enää peräsimellä vaan vaatii koneen kääntelyä (joka taas vaatii asennuksta riippuen akrobatiaa, kun sekä kone että peräsin ohjaa). Meillä on siis ollut sekä 1GM10, perämoottori (15hv Yamaha) että sähkömoottori sisäkoneen kohdalla.
Lisäksi olisin aika skeptinen tuon 1,5kW koneen riittävyydestä kelissä. Kevyellä kelillä se on varmasti riittävä ja siirtää venettä tasaiseen veteen noin 4,5kn tai hiukan yli (15" Flex-o-foldilla 0,86kW ~= 4,0kn ja 1,72kW ~=5,0kn). Jos tarttis päästä vastatuuleen tai varsinkin satamoida niin että tuulee vähän enempi niin tuo on auttamatta pieni. Näitä teholukuja verratessa täytyy muistaa että teho != työntö, ja jälkimmäinnen on se jota purkkarissa käytännössä tarvii. Yanmari puskee aika isolla potkurilla tehoonsa nähden paljon työntöä, etenkin matalilla nopeuksilla. Perämoottorin tyypillisesti pieni potkuri on hyvä nopeassa ajossa, mutta hitailla nopeuksilla työntöä ei irtoa ihan samaan malliin. Toki jos tuo on tarkoitettu tarjoamaan paljon työntöä hitaalla nopeudella niin sitten voi toimiakin.
Jos kuitenkin asennat niin ainakin Kumiankassa (nyk. Electrip) oli laitettu paksu vanerinen vahvikelevy peräpeilin sisäpuolelle ja laminoitu kiinni. Teline pultattu läpi tähän. Tuo kesti ainakin 15hv Yamahan kanssa oikein hyvin, ei näkynyt vaurioita, toisin kuin Bilteman max. 5hv telineessä joka kesti meillä puoli kautta, sitä en tiedä kauanko oli kestänyt ed. omistajalla. Asennuksen voi tehä joko uimaportaiden viereen, tai siirtää uimaportaat sivuun. Suosisin ehkä jälkimmäistä, parantanee koneen mahdollisuuksia pysyä vedessä kun pienet kallistelut ei nosta sitä ylemmä.
Nopein neuvo olis et älä. Perämoottori ei oo kovin kiva FE:n perässä, tuolla yhdistelmällä veneen pyörittely satamassa on aika tuskaa ja lisäksi koneen käyttö aallokossa on vähän mitä on, kun tuo on kuitenkin jo senverran kaukana että joko potkuri nousee välillä ilmaan tai toisaalta kone dippaa mereen. Lisäksi kannattaa huomioida perämoottorien keskimäärin olematon työntö peruuttaessa ja se että potkurivirran hyödyntäminen ohjailussa ei onnistu enää peräsimellä vaan vaatii koneen kääntelyä (joka taas vaatii asennuksta riippuen akrobatiaa, kun sekä kone että peräsin ohjaa). Meillä on siis ollut sekä 1GM10, perämoottori (15hv Yamaha) että sähkömoottori sisäkoneen kohdalla.
Lisäksi olisin aika skeptinen tuon 1,5kW koneen riittävyydestä kelissä. Kevyellä kelillä se on varmasti riittävä ja siirtää venettä tasaiseen veteen noin 4,5kn tai hiukan yli (15" Flex-o-foldilla 0,86kW ~= 4,0kn ja 1,72kW ~=5,0kn). Jos tarttis päästä vastatuuleen tai varsinkin satamoida niin että tuulee vähän enempi niin tuo on auttamatta pieni. Näitä teholukuja verratessa täytyy muistaa että teho != työntö, ja jälkimmäinnen on se jota purkkarissa käytännössä tarvii. Yanmari puskee aika isolla potkurilla tehoonsa nähden paljon työntöä, etenkin matalilla nopeuksilla. Perämoottorin tyypillisesti pieni potkuri on hyvä nopeassa ajossa, mutta hitailla nopeuksilla työntöä ei irtoa ihan samaan malliin. Toki jos tuo on tarkoitettu tarjoamaan paljon työntöä hitaalla nopeudella niin sitten voi toimiakin.
Jos kuitenkin asennat niin ainakin Kumiankassa (nyk. Electrip) oli laitettu paksu vanerinen vahvikelevy peräpeilin sisäpuolelle ja laminoitu kiinni. Teline pultattu läpi tähän. Tuo kesti ainakin 15hv Yamahan kanssa oikein hyvin, ei näkynyt vaurioita, toisin kuin Bilteman max. 5hv telineessä joka kesti meillä puoli kautta, sitä en tiedä kauanko oli kestänyt ed. omistajalla. Asennuksen voi tehä joko uimaportaiden viereen, tai siirtää uimaportaat sivuun. Suosisin ehkä jälkimmäistä, parantanee koneen mahdollisuuksia pysyä vedessä kun pienet kallistelut ei nosta sitä ylemmä.