by Panu » Mon Aug 31, 2009 21:19 pm
topi wrote: .Hienoa, että kiskon alkuperä on selvitetty! Nyt vain pitää miettiä, miten sen kiskon saa taivutettua malliinsa. Mun vanha (rikkinäinen) kisko tietty voi toimia mallina oikeasta kaaresta. Vissiin ne vanhat jalat kannattaa jättää paikoilleen uutta kiskoa asentaessa? Eivät käsittääkseni vaurioituneet haaverissa, vain se itse kisko meni poikki juuri siitä kolmen ruuvin oikealta puolen (ST-kisko on kolmella ruuvilla kiinni maston jalustassa, ja sitten niissä tukijaloissa). Onko kaikilla muuten varmasti samanlainen ST-kisko? Siis onko se ihan alkuperäinen veneen mukana tullut osa?
topi
Tervehdys
Kyllä tuo Ronstanin kisko on se alkuperäinen profiili. Sen verran on malli matkan varrella muuttunut, että reikien jako kiskolla on hieman eri. Muistaakseni noita kolmea kiinnitysruvia varten piti kaksi pientä reikää porata isommiksi, niin että ruuvit mahtuvat.
Tuo taivuttaminen onkin sitten eri juttu. Normaalit levymankelit eivät pysty vääntämään tuota kiskoa kun se ei mahdu väliin. Neuvoisin kyselemään teräsrakenteita tekevistä konepajoista onko heillä taivutuskonetta. Itse käytin Nordic Aluminin vanhaa alihankkijaa (muistaakeni Aluosa Oy

) Somerolla, joka oli ostanut Nordicin vanhat taivutusvehkeet Nordicin luovuttua taivutusliiketoiminnasta.
Tuota kiskoa kannattaa taivutta vain pikkuisen kerrallaan. Se ei kestä rikkoutumatta suurta muodonmuutosta yhdellä väännöllä. Muistaakseni minun kisko taivutettiin noin 10 - 15 vaiheessa.
Ai niin tuo suomalainen maahantuoja, joka ei sitten pystynytkään, halunnut, ehtinyt tai viitsiny (tarpeeton yliviivataan) toimittamaan kertoi, että heiltä voi tilata kiskon tehtaalta valmiiksi kaarevaksi taivutettuna. Jos toimituksella on kiire, niin kehoitan tilaamaan Webistä ja käyttämään konepajoja apuna. Oma apu on tässä tapauksessa parempi ja etenkin varmempi apu.
[quote="topi"] .Hienoa, että kiskon alkuperä on selvitetty! Nyt vain pitää miettiä, miten sen kiskon saa taivutettua malliinsa. Mun vanha (rikkinäinen) kisko tietty voi toimia mallina oikeasta kaaresta. Vissiin ne vanhat jalat kannattaa jättää paikoilleen uutta kiskoa asentaessa? Eivät käsittääkseni vaurioituneet haaverissa, vain se itse kisko meni poikki juuri siitä kolmen ruuvin oikealta puolen (ST-kisko on kolmella ruuvilla kiinni maston jalustassa, ja sitten niissä tukijaloissa). Onko kaikilla muuten varmasti samanlainen ST-kisko? Siis onko se ihan alkuperäinen veneen mukana tullut osa?
topi[/quote]
Tervehdys
Kyllä tuo Ronstanin kisko on se alkuperäinen profiili. Sen verran on malli matkan varrella muuttunut, että reikien jako kiskolla on hieman eri. Muistaakseni noita kolmea kiinnitysruvia varten piti kaksi pientä reikää porata isommiksi, niin että ruuvit mahtuvat.
Tuo taivuttaminen onkin sitten eri juttu. Normaalit levymankelit eivät pysty vääntämään tuota kiskoa kun se ei mahdu väliin. Neuvoisin kyselemään teräsrakenteita tekevistä konepajoista onko heillä taivutuskonetta. Itse käytin Nordic Aluminin vanhaa alihankkijaa (muistaakeni Aluosa Oy :-k ) Somerolla, joka oli ostanut Nordicin vanhat taivutusvehkeet Nordicin luovuttua taivutusliiketoiminnasta.
Tuota kiskoa kannattaa taivutta vain pikkuisen kerrallaan. Se ei kestä rikkoutumatta suurta muodonmuutosta yhdellä väännöllä. Muistaakseni minun kisko taivutettiin noin 10 - 15 vaiheessa.
Ai niin tuo suomalainen maahantuoja, joka ei sitten pystynytkään, halunnut, ehtinyt tai viitsiny (tarpeeton yliviivataan) toimittamaan kertoi, että heiltä voi tilata kiskon tehtaalta valmiiksi kaarevaksi taivutettuna. Jos toimituksella on kiire, niin kehoitan tilaamaan Webistä ja käyttämään konepajoja apuna. Oma apu on tässä tapauksessa parempi ja etenkin varmempi apu.