Tää on Artsi hyvä aihe, tää kuvausjuttu tulee eteen vissiin kaikille - viimestään siinä vaiheessa kun veneestä ja miehistöstä pitäis alkaa löytään se polaarin mukainen venevauhti... :d
Josta tuleekin eteen se, että:
- Mitä kuvauksella halutaan, ja voidaan saavuttaa?
- Mitä teknisiä ominaisuuksia kameralla pitäisi edellisen perusteella olla?
Olenko täysin väärässä, jos arvelen:
-> kuvaus voi vastata osaltaan siihen kysymykseen, missä määrin rundin/kisan kehityskohteet oli manöövereissä, missä määrin trimmissä, ja missä määrin esim. ajossa ja tuulitaktiikassa.
Jotta tämän voi nähdä kamerakuvasta, pitäisi:
- manööverien kulku olla nähtävissä
- köysien trimmimerkit nähtävissä
- purjeiden muoto olla nähtävissä
- taktiset päätökset kerrottu ääneen sekä myös niiden perusteena olevat edeltävät havainnot, jotka vielä tarttuneet audioraidalle ymmärrettävästi.
Ja vielä pitäisi:
-> olla sellainen vesitiiviys että kestää.
-> sprinttikisatkin kestää tunteja, pitää olla ainakin 5-6h tallennusaika
-> pitää pystyä saamaan selvä miehistön puheesta, vaikka tuulisi kuinka.
Josta seuraisi:
-> ulkoinen virransyöttö (mikään akku ei kestä 5h)
-> vettä kestävä, kompakti ulkoinen mikki, jossa karvareuhka-tuulisuoja.
-> min. 2m vesitiiviys, joka säilyy vaikka em. piuhat kiinni
-> max. muistikorttikoon ja min. tallennusreson suhde niin, että 5-6h saadaan purkitettua.
-> kennon/optiikan suorituskyky niin, että purjeista ja trimmimerkeistä saa tolkkua.
-> mieluiten optio useampaan kameraan (aikakoodi...) koska purjemuodot topissa ja keulatoiminta on yhdellä kameralla väkisinkin katveessa. (ei tietty väkisin kisassa, mutta trimmejä/polaaria/tms. 'tiedettä' tehtäessä... ja voi kamerat tietty synkata muillakin tavoin...)
--> ja pysyä silti järkihinnoissa...
Noista veivauksista tulee tulokseksi lähinnä Sony HDR-AS15...
http://www.bhphotovideo.com/c/product/8 ... order.html
Tuo irtoaisi suomesta halvimmillaan 189e (markantalo)
ps. läpässä shiftiajon/tuulitaktiikan arvioinnista tietty oletuksena se, että mittariston käyttökelpoinen data lokitetaan koneelle yhdessä gepsiträkin kanssa.
Lokitus varmaan aika must etenkin niissä kisoissa missä muita veneitä ei näy videolle referenssiksi, tai ovat lyssiltään eri planeetalta... tai ajetaan pimeässä...
Tää on Artsi hyvä aihe, tää kuvausjuttu tulee eteen vissiin kaikille - viimestään siinä vaiheessa kun veneestä ja miehistöstä pitäis alkaa löytään se polaarin mukainen venevauhti... :d
Josta tuleekin eteen se, että:
- Mitä kuvauksella halutaan, ja voidaan saavuttaa?
- Mitä teknisiä ominaisuuksia kameralla pitäisi edellisen perusteella olla?
Olenko täysin väärässä, jos arvelen:
-> kuvaus voi vastata osaltaan siihen kysymykseen, missä määrin rundin/kisan kehityskohteet oli manöövereissä, missä määrin trimmissä, ja missä määrin esim. ajossa ja tuulitaktiikassa.
Jotta tämän voi nähdä kamerakuvasta, pitäisi:
- manööverien kulku olla nähtävissä
- köysien trimmimerkit nähtävissä
- purjeiden muoto olla nähtävissä
- taktiset päätökset kerrottu ääneen sekä myös niiden perusteena olevat edeltävät havainnot, jotka vielä tarttuneet audioraidalle ymmärrettävästi.
Ja vielä pitäisi:
-> olla sellainen vesitiiviys että kestää.
-> sprinttikisatkin kestää tunteja, pitää olla ainakin 5-6h tallennusaika
-> pitää pystyä saamaan selvä miehistön puheesta, vaikka tuulisi kuinka.
Josta seuraisi:
-> ulkoinen virransyöttö (mikään akku ei kestä 5h)
-> vettä kestävä, kompakti ulkoinen mikki, jossa karvareuhka-tuulisuoja.
-> min. 2m vesitiiviys, joka säilyy vaikka em. piuhat kiinni
-> max. muistikorttikoon ja min. tallennusreson suhde niin, että 5-6h saadaan purkitettua.
-> kennon/optiikan suorituskyky niin, että purjeista ja trimmimerkeistä saa tolkkua.
-> mieluiten optio useampaan kameraan (aikakoodi...) koska purjemuodot topissa ja keulatoiminta on yhdellä kameralla väkisinkin katveessa. (ei tietty väkisin kisassa, mutta trimmejä/polaaria/tms. 'tiedettä' tehtäessä... ja voi kamerat tietty synkata muillakin tavoin...)
--> ja pysyä silti järkihinnoissa...
Noista veivauksista tulee tulokseksi lähinnä Sony HDR-AS15...
http://www.bhphotovideo.com/c/product/887139-REG/Sony_hdras15_b_HDR_AS15_HD_Action_Camcorder.html
Tuo irtoaisi suomesta halvimmillaan 189e (markantalo)
ps. läpässä shiftiajon/tuulitaktiikan arvioinnista tietty oletuksena se, että mittariston käyttökelpoinen data lokitetaan koneelle yhdessä gepsiträkin kanssa.
Lokitus varmaan aika must etenkin niissä kisoissa missä muita veneitä ei näy videolle referenssiksi, tai ovat lyssiltään eri planeetalta... tai ajetaan pimeässä...