by Petri » Tue Oct 17, 2006 11:25 am
Kalevi_Harkonen wrote:Onkos herrasväellä tapana huoltaa (ilmeisesti alkuperäisiä Lewmarin) vinssejä telakoinnin yhteydessä? En ole tästä löytänyt mitään perimätietoa.
Ja jos on niin vinkkejä jakoon. Kiitos.
-Kalevi
Me tehtiin tuo homma keväällä, kun vinssien kitinä kävi sietämättömäksi. Jossain vanhemmassa Venemestari-lehdessä on vinssien huolto-opas, mutta periaatteessa yksinkertaisuudessaan vinssihuolto onnistuu seuraavasti:
1. Vinssit auki
2. Tärpätin/muun liuoittimen kanssa lian poisto (jota on _paljon_ jos vinssejä ei ole huollettu koskaan)
3. Osien öljyäminen
4. Vinssin kasaaminen
Vinssien avaaminen on helppoa, pitää vain jollain ruuvarilla ensin vähän tökkiä auki sitä vinssin päällä olevaa "avaimenperärengasta" ja sitten kun se on saatu vähäsen auki, kiertää se irti kokonaan. Sitten vain vinssi ylös ja irti jalustastaan, kuulalaakerien irroitus ja me havaitsimme hyödylliseksi myös irroittaa vinssissä olevat stopperit jousineen ts. teimme täyden hoidon.
Putsauksessa tärpätti ja talouspaperirulla oli ihan riittävä metodi, kuulakaareitten putsaus on vähän hankalaa, mutta kun tarpeeksi hinkkasi ja pyöritteli laakereita, nekin puhdistuivat.
Lopulta vain lääpitään öljyyn kastetulla talouspaperinpalalla osasia yms. ja sitten palaset takaisin kasaan ja vinssi kiinni jalustaansa. Helppoa mutta yksinkertaista, meiltä taisi mennä kahdestaan neljään vinssiin sellaiset tunti pari.
[quote="Kalevi_Harkonen"]Onkos herrasväellä tapana huoltaa (ilmeisesti alkuperäisiä Lewmarin) vinssejä telakoinnin yhteydessä? En ole tästä löytänyt mitään perimätietoa.
Ja jos on niin vinkkejä jakoon. Kiitos. :D
-Kalevi[/quote]
Me tehtiin tuo homma keväällä, kun vinssien kitinä kävi sietämättömäksi. Jossain vanhemmassa Venemestari-lehdessä on vinssien huolto-opas, mutta periaatteessa yksinkertaisuudessaan vinssihuolto onnistuu seuraavasti:
1. Vinssit auki
2. Tärpätin/muun liuoittimen kanssa lian poisto (jota on _paljon_ jos vinssejä ei ole huollettu koskaan)
3. Osien öljyäminen
4. Vinssin kasaaminen
Vinssien avaaminen on helppoa, pitää vain jollain ruuvarilla ensin vähän tökkiä auki sitä vinssin päällä olevaa "avaimenperärengasta" ja sitten kun se on saatu vähäsen auki, kiertää se irti kokonaan. Sitten vain vinssi ylös ja irti jalustastaan, kuulalaakerien irroitus ja me havaitsimme hyödylliseksi myös irroittaa vinssissä olevat stopperit jousineen ts. teimme täyden hoidon.
Putsauksessa tärpätti ja talouspaperirulla oli ihan riittävä metodi, kuulakaareitten putsaus on vähän hankalaa, mutta kun tarpeeksi hinkkasi ja pyöritteli laakereita, nekin puhdistuivat.
Lopulta vain lääpitään öljyyn kastetulla talouspaperinpalalla osasia yms. ja sitten palaset takaisin kasaan ja vinssi kiinni jalustaansa. Helppoa mutta yksinkertaista, meiltä taisi mennä kahdestaan neljään vinssiin sellaiset tunti pari.