Moottorinvaihto-wiki?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Moottorinvaihto-wiki?

Re: Moottori vaihdettu.

by Arttu » Mon Sep 09, 2013 22:31 pm

redwood wrote: Osuin kiveen Porkkalan edustalla Stora Svartön kohdalla. Lopputulos oli se että vakuutusyhtiö lunasti veneen. Salongin puolelta maallikon silmin vauriot eivät olleet kovin ihmeelliset mutta Top-Boatin arvio työtunneista oli n. 90.
Meillä reilu pari vuotta sitten Fennia maksoi mukisematta kivilleajon korjaukset 100 tunnista. Tai melkein mukisematta. Ilmeisesti Leeveneen kanssa jotain vääntöä oli "tarpeellisista töistä". Näiltä osin nyt varmasti paremmassa kunnossa kuin ostettaessa.

Vene ei ole tosin FE vaan Inferno 29, mutta samoissa hintaluokissa kuitenkin.

by redwood » Mon Sep 09, 2013 15:23 pm

harald wrote:Et kysynyt kertakorvausta?
Vaihtoehtoina tarjottiin kertakorvaus tai lunastus.

Kertakorvauksesta olisi vähennetty sekä omavastuu että telakan siihen mennessä kertyneet kulut. Kyllä sillä varmasti kuitua, hartsia ja sikaa olisi saanut ihan tarpeeksi. Ongelmana on aikataulu, olisin päässyt itse hommiin aikaisintaan ensi keväänä.

Toinen ongelma olisi ollut jälleenmyyntiarvo - millä ei tietysti olisi ollut väliä jos olisin korjannut FE:tä itselleni seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi. Siitä pääseekin sitten toiseen päätökseen vaikuttaneeseen seikkaan . . .

by harald » Mon Sep 09, 2013 15:12 pm

Et kysynyt kertakorvausta?

by redwood » Mon Sep 09, 2013 14:18 pm

harald wrote:No voi huoh, osanottoni. Aika helposti meni lunastukseen, mikä vakuutusyhtiö?
Kiitos, menihän tuossa melkoinen kasa omia työtunteja hukkaan. Vakutuusyhtiö on Pohjantähti (mikä myy venevakuutuksia vain kotivakuutuksen kylkiäisenä).
harald wrote:Mielenkiintoista nähdä tuleeko se myyntiin korjattavaksi, eihän tuo ole mikään tavaton korjaus FEneelle.
Eiköhän tuo päädy kaupattavaksi, vakuutusyhtiölle varmasti kelpaa raha.

by harald » Mon Sep 09, 2013 14:07 pm

No voi huoh, osanottoni. Aika helposti meni lunastukseen, mikä vakuutusyhtiö?

Mielenkiintoista nähdä tuleeko se myyntiin korjattavaksi, eihän tuo ole mikään tavaton korjaus FEneelle.

Moottori vaihdettu.

by redwood » Mon Sep 09, 2013 14:02 pm

Moottorinvaihto ratkesi Ellipsiksen osalta vähän erilailla kuin suunnittelin. Vaihtui koko vene.

Osuin kiveen Porkkalan edustalla Stora Svartön kohdalla. Lopputulos oli se että vakuutusyhtiö lunasti veneen. Salongin puolelta maallikon silmin vauriot eivät olleet kovin ihmeelliset mutta Top-Boatin arvio työtunneista oli n. 90.

by harald » Fri Aug 23, 2013 20:38 pm

Mielellään katsoisin sitä sun venettä täällä haukilahdessa :)

edit: ei ollut niitä hanska-smileyjä.

by ryde » Fri Aug 23, 2013 19:20 pm

Juu ja vene voisi olla haukilahdessa, mutta kun tuo retkivarustus painaa niin paljon, että traikussa ei riitä enää kantavuus :lol:

by ryde » Fri Aug 23, 2013 19:19 pm

Tomppa, vetolaite juurikin tuo.
Tulin juuri veneelle ja kunhan pääsen lokinpaskan läpikajuuttaan laitan kuvaa tulemaan

-mikko

by toxi » Fri Aug 23, 2013 15:31 pm

Saildrive 280 oli Hondan 12,5hv koneella. Nykyinen Saildrive 330 on Yamahan 15heppaisella.

//Tomppa

by msalmi1 » Fri Aug 23, 2013 15:13 pm

Ruotsalaisessa saildrivessä on myös hondan kone, mutta se on narun lisäksi sähköstartilla.

by toxi » Fri Aug 23, 2013 14:33 pm

ryde wrote:hondan 6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.Mikko
Veikkaisin että kyseessä on Volvo Penta MB2/ 50S. Siinä on Hondan 7.5 hp:n kone ja pentan vetolaite. Meillä oli Lohessa sellainen. Hyvä ja hiljainen (Antti kyseli usein onko kone jo käynnissä ja varmisti asian katsomalla tuleeko pakoputksesta vettä) ;-).

Kone painaa pukkeineen 29kg.

//Tomppa

by harald » Fri Aug 23, 2013 14:12 pm

FE-Sillanpää wrote:
ryde wrote:Heitetäänpä toinen näkökulma kehiin
Minulla on edellisen omistajan toimesta vaihdettu koneeksi hondan
6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.
Tästä olisi kiva nähdä kuva!
Ääni tälle myös? Monikossa please.

Elin siinä uskossa että ryden vene olisi haukilahdessa, eikös se voisi olla? :)

by FE-Sillanpää » Fri Aug 23, 2013 13:33 pm

ryde wrote:Heitetäänpä toinen näkökulma kehiin
Minulla on edellisen omistajan toimesta vaihdettu koneeksi hondan
6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.
Tästä olisi kiva nähdä kuva!

by ryde » Fri Aug 23, 2013 11:46 am

Heitetäänpä toinen näkökulma kehiin
Minulla on edellisen omistajan toimesta vaihdettu koneeksi hondan
6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.
Hintaa tuolla moottorilla taitaa olla 1500¤ . Bensaa kuluu pikkasen enemmän ku dieseliä, mutta määrät kesässä niin pieniä että ei merkitystä.
10l bensaa riittää noin 5 tunnin kaahailuun (torvi auki tietenkin :) )


Plussat

Lähtee narusta käyntiin, eli ei akkuongelmia
Tasainen hiljainen käynti
Sama nopeus kuin diesel koneella varustelluilla sisarveneillä
Jos kone menee rikki, halvempi ostaa uusi. Korjauskuluista ei ole hajuakaan

Miinukset

Ei jaksa pyörittää niin iso laturia, kuin diesel (mutu tuntumaa)
Tosin eipä ole starttiakkua, mitä tarttis latailla.
Narun kiskominen ei ole ehkä niin seksikästä, kuin avaimen kääntäminen

Voiman kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, tosin purjehdinkin helsinkiläisten juomavesialtaassa..
Riittääkö potku merten myrskyihin.. En tiedä

Niin ja moottorien kanssa olen aika tumpelo, joten moni teistä varmaan keksii lisää noita miinuksia.
Mutta tosiaan, vaihtoehtona ainakin..

Terv

Mikko

Top