Yanmar 1GM, käyntilämpötilat, mittailua

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Yanmar 1GM, käyntilämpötilat, mittailua

by Panu » Thu Jul 11, 2013 14:16 pm

avoipio wrote: Eräässä ohjekirjassa suositeltiin oksaali- tai fosforihappoa sen poistamiseksi. Sitruunahappo on kenties liian heikkoa tähän hommaan.
Tervehdys

Sitruunahappoa myydään juurikin kalkkisaustumien poistoon kodinkoneissa kuten kahvinkeitin, pesu- ja tiskikone. Erityisesti sitruunahappo sopii veneen vesitankin pesuun jopa paremmin, kuin jokin synteettinen pesuaine. Ei synny turhia mahapuruja pienistä jäämistä eikä maistu pahalle, vaan jättää hieman raikkaan maun.

Hammaslääkärit ovat olleet huolissaan sitruunahapon vaikutuksesta hammaskiilteelle, joten kyllä sitruunahappokin jotain saa aikaan.

Teollisessa kattilakivenpoistoaineessa on happona käytetty suolahappoa. Mitä suolahappo tekee moottorin sisukaluille en tiedä, mutta kattilakivi lähtee. http://www.cj-tuote.com/TP%20Esitteet/3 ... tiedot.pdf

Eräs moottorikorjaaja kehoitti käyttämään Niagaraa, eli viemärinpuhdistajaa koneen huuhteluun. Niagarat löydät http://www.alipa.fi/tuotteet/kiinteisto ... cAodZz8Aww
Erityisesti Niagara Superin kohdalla mainittu "Ei vahingoita valurautaisia tai rakennus-normien mukaisia muovisia hajulukkoja ja putkia" tuntui hyvältä.

by avoipio » Thu Jul 11, 2013 09:10 am

Vaikuttaa korkealta. Merivesijäähdytteinen koneen pitäisi käydä alle 71C kattilakiven muodostumisen välttämiseksi. Kattilakivi on hyvin tehokas lämmön siirtymisen eriste. Eräässä ohjekirjassa suositeltiin oksaali- tai fosforihappoa sen poistamiseksi. Sitruunahappo on kenties liian heikkoa tähän hommaan. Voi olla niin kuin arveletkin, että mikään kemiallinen konsti ei auta, vaan tiedossa purkuhommia.

Jotain tietoa lämpötiloista löytyy täältä:
http://www.cruisersforum.com/forums/f54 ... -1114.html

Hälyttimen laukaisuraja ilmoitetaan korjaamokäsikirjassa niinkin korkeaksi kuin 95C, joten on syytä olla huolissaan jos hälytin piippaa. Tosin koko lohkon lämpötila ei välttämättä ole kaikkialla sama, vaan kattilakiven epätasaisen kertymisen seurauksena joihinkin kohtiin voi syntyä kuumia pisteitä (hot spots). Jos sellainen on juuri lämpöanturin kohdalla, niin muualla voi olla viileämpääkin, vaikka anturi antaa hälytyksen.

by redwood » Thu Jul 11, 2013 06:17 am

avoipio wrote:Mittasitko jälleen lämpötiloja ipunamittarilla? Jolleivat olleet korkealla, niin syy hälyihin on viallinen lämpöanturi tai sen liitosjohto ottaa jossain maihin.
Lämpöhuiput sylinterikannesta ja öljynsuodattimesta mitattuina n. 85 astetta. Ennen termostastin poistoa hälytys saattoi piippailla jo ilman kuormitusta - tai kyllähän tuo Sterling-säädin tietysti jotain kuormaa tarjoaa!

by Panu » Wed Jul 10, 2013 23:30 pm

redwood wrote:Vaikutti lupaavammalta (kuten edellinen postaus kertoo!) kuin mitä oli: - jäähdytysveden lämmön hälytykset jatkuivat edelleen.
Tervehdys

Otan osaa. Voivat olla joskus mystisiä nuo hälyt. Meillä tuli noita hälyjä vasta kun merivesi oli lämmennyt kunnolla "uimakelpoiseksi" ja ajettiin reilua matkanopeutta pidempään.

Meillä oli myös merivesipumpussa häikkää. Pumpun akseliin oli kulunut stefoista urat, jotka rikkoivat uudet tiivisteet heti miten vaihdon jälkeen. Kattilakivelle käytin lääkkeeksi sitruunahappoa (apteekista), jolla huuhtelin koneen jäähdytysjärjestelmän. Kolme kertaa käytin konetta syklillä käyttö - pilli soi - 30 min jäähdyttelyä. Kaikkea moskaa löytyi ämpärin pohjalta käsittelyn jälkeen. Lisäksi vaihdoin vesipumpun huuhtelun yhteydessä ja nykyään ongelmat loistavat poissaolollaan.

by avoipio » Wed Jul 10, 2013 18:17 pm

Mittasitko jälleen lämpötiloja ipunamittarilla? Jolleivat olleet korkealla, niin syy hälyihin on viallinen lämpöanturi tai sen liitosjohto ottaa jossain maihin.

by redwood » Wed Jul 10, 2013 09:33 am

Vaikutti lupaavammalta (kuten edellinen postaus kertoo!) kuin mitä oli: - jäähdytysveden lämmön hälytykset jatkuivat edelleen.

Sunnuntaina ennen kuin lähdin Stora Svartöstä kohti pk-seutua otin sitten kokeeksi termostaatin koneesta pois. Selvä parannus, nyt hälytys tulee kun tehoa pitää ottaa reilusti. Hälytys kuitenkin hiljenee kun kuormitusta pudottaa, toisin kuin ennen. Tyynessä en ole ajellut, veikkaan että 5 kn menee ilman hälyjä.

Taitaa olla kannen irrotus edessä syksyllä. Toivottavasti pysyy nipussa siihen asti.

by redwood » Sun Jun 30, 2013 14:22 pm

Termostaatti keitetty:
* n. 50 astetta: alkaa aueta
* n. 60 lähes täysin auennut. Kuumennus 80:aan asteeseen ei muuttanut juuri mitään
* pikaisten googletusten perusteella merivesijäähdytteisessä 1GM(10):ssä nämä lämpötilat vaikuttavat oikeilta

Huuhtelin myös koneen "vastavirtaan", tuloksena mustaa "soraa" sitloodan pohjalla, minne tarkoituksella johdin huuhteluveden. Tuntui toimivan muutenkin, kuormitin konetta vetämällä laiturissa kiinnitysköysiä vasten eikä ylikuumenemisen varoitus vielä lauennut. Koneesta mitaten lämmötkin näyttivät pysyvän alemmalla tasolla, 5 . . 10 astetta alhaisempina.

Olen tuopillisen velkaa! :-)

by redwood » Sun Jun 30, 2013 10:30 am

Kiitos neuvoista. Pesu jäähdyttimen puhdistusaineella on tehty ämpäristä ämpäriin kierrättäen, pari satsia joista ekasta tuli tosi mustaa vettä ja toinen pysyi kirkkaana. Jotain siis ekalla pesulla irtosi. Hanankin avasin, sieltä ei näyttänyt tulevan mitään erityistä moskaa.

Täytyy toistaa huuhtelu vastavirtaan ja samalla kun joutuu irrottamaan termarin niin keitänpä senkin.

by avoipio » Sat Jun 29, 2013 23:35 pm

Koneen käyttäminen vapaalla ei anna oikeaa kuvaa tilanteesta. Jäähdytys toimii täysillä koko ajan, mutta kone ei tuota tehoa nimeksikään. Pysyy siis kylmänä. Aja vesillä ja tee mittaukset siellä.

Testaa termostaatti vesikattilassa. Sen pitäisi alkaa aukenemaan 71C:ssä ja olla täysin auki 85C:ssä.

Jos haluat kunnon putsauksen avaamatta lohkoa, niin ota ämpäriin jotain autojen jäähdyttimen putsausainetta ja kierrätä sitä ajon aikana. Jos saatavilla painevettä, niin huuhtele konetta myös vastavirtaan. Nämä temput auttoivat itseäni viime kesänä. Varsinkin vastavirtahuuhtelu irroitti mössöä hämmästyttävän määrän. Avaa myös lohkon tyhjennyshana polttoainepumpun vierestä. Sitäkin kautta voit saada mössöä ulos.

Lämpömittarin hälytysraja on kaiketi satasen lähellä?

Yanmar 1GM, käyntilämpötilat, mittailua

by redwood » Sat Jun 29, 2013 22:20 pm

1GM piippailee ylikuumenemista - yllätys.

Letkut vaihdettu, lohko/kansi huuhdeltu makealla vedellä (termostaatti irrotettuna). Tuo auttoi hetkeksi.

Mittasin lämpötiloja Hong Kongin 23 euron infrapunalämpömittarilla:
* pakokäyrän tyvi maks 33 astetta
* öljynsuodatin maks 40 astetta
* sylinterikansi maks 63 astetta (kuumin kohta löytyi termostaatin ja pakokäyrän välistä)

(Mittailun aikana ei tietysti tullut hälytystä, käytin konetta vapaalla korvakuulolta parin tonnin kierroksilla varmaan 1/2 tuntia.)

Missä lämpötilassan se jäähdytysveden lämmön anturi alkaa hälyttää?

Top