Hei,
Charan galleriassa on nyt kuvia talven aikana tehdystä sisäremontista. Ohessa linkki:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... tti&page=1
Remonttia oli suunniteltu jo monta vuotta ja siihen päätettiin viimein ryhtyä kun saimme veneen talveksi lämpimään sisätilaan. Työt aloitettiin lokakuun puolessa välissä ja siihen kului kahdelta hengeltä yhteensä 45 kuuden tunnin työpäivää eli yhteensä 540 työtuntia. Eli, kyse ei ole mistään pienestä työmäärästä. Tässä tuntimäärässä ei ole vielä mukana patjojen verhoilun uusimista, johon myös meni useita kymmeniä tunteja. Remontin myötä saimme olla mieleisen harrastuksen kimpussa koko talven ajan. Kaiken kaikkiaan talven aikana verhoilujen uusinnan lisäksi tuli:
- vaihdettua vanhan lämppärin tilalle uusi Webaston lämppäri
- vaihdettua uudet Spinlockin vinssin vapauttimet
- asennettua muutamia rapulukkoja
- vaihdettua led sisävaloja vanhojen tilalle
- laminoitua tarpeettomiksi jääneitä reikiä kannessa
- vaihdettua salongin venttiili aurinkokennoventtiiliin
- keksittyä uusi verhojen kiinnitystapa
Tärkeimmät faktat ja huomiot:
- Matto, liima ja liimanpoistin hankittiin Muovikumista. 140cm leveää mattoa kului yhteensä 26m eikä hukkaa tullut kuin n. 1,5m. Liimaa kului 10 litraa ja liimanpoistinta 2 litraa. Finntexin liiman sai siivottua parhaiten saman toimittajan liimanpoistimella.
- Patjoihin kangasta kului 10 metriä jonka lisäksi terekangasta 2 metriä
- Vanhan sisävuorauksen poisto tapahtui nopeasti kahdelta hengeltä yhden viikonlopun aikana, joka oli melkoinen yllätys
- Vanhoja liimoja yritettiin poistaa parin viikonlopun ajan mutta tämä osoittautui ajan haaskuuksi koska liimaa vain ei saanut pois. Tämän jälkeen päätimme aloittaa uusien vuotien liimauksen ja päätös osoittautui oikeaksi eikä vanha alle jäänyt liima ole reagoinut mitenkään.
- Vanhoilla irroitetuilla maton paloilla ei tee mitään vaan on parempi suunnitella uudet palat sen mukaan miten liimaaminen on järkevää tehdä.
- Liiman annoimme kuivua levityksen jälkeen 20 minuuttia.
- Liimasimme matot siten, että jo liimatun palan päälle tuli kaksi-kolme senttiä seuraavaa mattoa ja kun liima oli kuivunut leikkasimme seuraavana viikonloppuna alumiinilistaa apuna käyttäen päällekäiset matot yhdellä kertaa. Tämän jälkeen liimasimme liimaamattomat kohdat, mikäli oli tarvetta, ja näin saimme saumoista lähes huomaamattomat.
- Muovimaton asennuksessa totesimme että meitä molempia tarvittiin. Tämähän edellytti lisäksi armottoman hyvää tiimityöskentelyä. Ennen palojen liimausta teimme kuivaharjoituksen, jolloin sovimme liimauksen koreografian, askelmerkit ja laitoimme teipin paloja kohdistusmerkeiksi sekä liimattavaan maton palaan että seinään. Näin kohdistaminen onnistui paljon helpommin koska kun liimatut paikat kohtaavat niin se on sitten siinä.
- Vaikeissa kohdissa ja isoissa paloissa laitoimme tukevan muovin liimatun alueen päälle estääksemme maton tarttumisen itseensä tai liimattavaan kohtaan. Muovin laitoimme kevyesti kiinni liiman päälle ja palan kohdistuksen jälkeen aloimme irrottamaan muovia ensin liimattavalta alueelta. Näin saatoimme keskittyä vain liimattavaan osaan.
- Liimaa levitimme ainoastaan sille leikatun maton palan alueelle joka oli tarkoitus liimata kiinni. Yli menevän alueen joka oli tarkoitus leikata pois jätimme ilman liimaa. Tämän vuoksi kylmäharjoittelu ja merkkien laitto oli tärkeä vaihe ja vähensi liimatahrojen poistoa.
- Seinien tai katon taitekohdissa vedimme mattoa aina taitteen yli reilusti niin että leikkauskohta tuli suoralle pinnalle. Taitteen kohdasta ei kannata leikata koska silloin jää aina iso sauma maton vetäytyessä leikkauksen jälkeen.
- Saumojen siistimisessä perinteinen valkoinen silikoni kellastui parissa viikossa ja siihen kannattaa käyttää esim. Zwaluw Silicone NO, jota saa Finntex:n jälleenmyyjiltä.
- Patjojen ompelussa tavallinen kotikone ei kankaan paksuuden vuoksi riitänyt a siksi vuokrasimme teollisuuskoneen, eikä mitään ”singeriä” vaan oikein Toyotan. Patjojen päällisiin tulleet tereet lisäsivät paksuutta niin että ommeltavana oli yhdellä kertaa neljä kerrosta kangasta.
- Remontin aikana kului lisäksi 86 pizaa, neljä annosta kiinalaista ruokaa ja 36 munkkia.
Kannattiko. Varmasti. Kahdelle amatöörille urakka oli hyvin opettavainen. Siinä joutui todella paneutumaan aivan uusiin asioihin ja mukavinta on nähdä kättensä jälkeä. Talven uurastuksen myötä meillä on nyt siisti vene eikä sateisilla keleillä olo ole kuin turkkilaisessa saunassa uuden lämppärin myötä. Foorumin ohjeet auttoivat tosi paljon ja kiitokset kaikille jotka ovat dokumentoineet kokemuksiaan tänne.
t. Raimo & Vaimo