Yanmar rupesi käymään öljyllä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Yanmar rupesi käymään öljyllä

by Arkki » Mon Aug 12, 2013 23:32 pm

En muista oliko paljoa hintaeroa mutta sain nopean ja hyvän palvelun Tapimerilta ja päädyin itse tuohon N2.14 versioon jossa oli mm. isompi laturi, sähköinen stoppi, parempi mittaristo ja ne neljä hevosta lisää.
Vaihteistona itsellä tuo 2,6 ja entinen oli 3,22 ja nyt toiminut uusi hyvin vanhalla potkurilla kun voimaa riittää koneessa pyörittää lisää kierroksia.
On osoittanut toimivuutensa mm. tuon puolentoistaviikon pohjoisen tuulemisen jälkeen kun Rödhamnista oli pakko puskea 12-16 m tuulessa norra Jurmon kautta Ukiin junnuleirin aloitukseen.

by redwood » Mon Aug 12, 2013 10:10 am

Oliko Tapimerin Nanni Kubota ja Veneakseliston Kubota Beta 10-hevosvoimaisilla paljon hintaeroa?

Tapimer kertoo kaksi vaihtoehtoista välityssuhdetta Technodrive TM40 -vaihteistolle, 2.0/2.6. Millainen välityssuhde Kubota Betassa on?
- edit: vakiona näköjään 2.0, http://www.betamarine.co.uk/seagoing/sg ... tions.html

by Arkki » Fri May 24, 2013 12:20 pm

joustolaippa oli ainut mahdollisuus kun otin koneen niin taakse kuin mahdollista eli jos olisin vaihtanut niin aina siirto ja 92kg ei liiku hiuksenhienosti eteen/taakse/sivuttain.

by Olli » Fri May 24, 2013 10:35 am

Teitkö rihtauksen vanhalla laipalla? Kovalla laipalla on tarkempi rihdata, jos vaan sen jälkeen mahtuu vielä jotenkin uittamaan tuon joustokytkimen väliin...

by Arkki » Fri May 24, 2013 10:33 am

vain kone, potkuri ja akseli vanhat. Toimii. Ainoastaan joustolaippa uusi akselin ja vaihteiston väliin.

by asalovuo » Fri May 24, 2013 10:10 am

Moi,
Vaihtuiko Arkkiin pelkkä kone vai myös potkuri,akseli,ym?
Kuvista saisi sen kuvan, että akselilaippa on ainakin vanha vai kuinka?

Lähinnä mietiskelen kuinka paljon vanhoja vielä toimivia osia voi koneen vaihdon yhteydessä käyttää.

Antti

by harald » Fri May 24, 2013 09:40 am

Mitä virtoja se laturi työntää sterlingin läpi? Onko sinulla A-mittaria?

Joko sille 1GM-lle on tehty obduktio?

by Arkki » Fri May 24, 2013 08:43 am

Olli wrote:
Arkki wrote:Tyhjäkäyntikierrokset ovat jossain 800 tuntumassa. Tohon kovahkoon vauhtiin tyhjäkäynnillä alkaa jo tottua. Ajelen paljon satamassa vapaalla, ja potkaisen välillä vaihdetta hetkeksi.

Paljonkos sulla kiertää tyhjäkäynnillä? Jos saisi vähän kierroksia pudotettua, niin voisiko olla ettei tarvitse tehdä potkurille mitään? Vääntääkö kuitenkin hyvin jarrutettaessa ja paikaltaan kiihdytettäessä?
Tyhjäkäynnillä nopeus nyt noin 2,3 solmua joten ihan vaihteella hallittavissa. Voimaa löytyy hyvin sekä eteen että taakse. Ajonopeus noin 5,8-6,2 solmua 2300-2500 rpm aallokosta riippuen.

Pistin kuvia foorumiin ja melkein valmista kaikki paitsi yksi ongelma tuon Sterling älysäätimen toiminnassa - toimii ulkoisesti (ledit) oikein mutta kulutusakun jännitettä ei enää nosta tuonne 14,4v vaan pysyttelee 13,3v ja startille menee suoraan n.14v. Jännitteen haistelijapiuha kiinni eikä löydetty katkosta? Mielenkiintoinen ongelma.

Tuli samalla todettua että 25v vanha jakodiodi oli mennyt ilm vanhan koneen ryntäyksen seurauksena tai sitten uuden koneen 70A laturilla. No uusi 120A Mastervolt jännitteen kompensointidiodilla löysi paikkansa feneestä. Ellei Sterling ota toimiakseen niin johdotuksen muutos kentästä ja D+ sta jakodiodin kompensointiruuvin alle.

by Olli » Wed May 15, 2013 01:13 am

Arkki wrote:0,5h koeajo osoitti kahdella lyhyellä spurtilla kierrokset 3300 ja 3400 vs. Max 3600rpm eli potkuri aavistuksen liian iso jos kunnon vasta-aallokkoon ajaa.
2500rpm oli 6 solmua, tyhjäkäynti n.3,6solmua
Mitäs tehdään potkurille? Ideoita?
Mulla on aika pieni, mutta melko jyrkkänousuinen potkuri, muistaakseni 14x11. Kubota Betan huippukierrokset ovat silläkin vain 3400 rpm, jolloin nopeutta on n. 7,2 solmua. 6 solmua saavutetaan n. 2400 rpm kohdalla, ja tyhjäkäynnillä mennään muistaakseni jossain alle 2 solmun. Tyhjäkäyntikierrokset ovat jossain 800 tuntumassa. Tohon kovahkoon vauhtiin tyhjäkäynnillä alkaa jo tottua. Ajelen paljon satamassa vapaalla, ja potkaisen välillä vaihdetta hetkeksi silmään.

Muistaakseni Veneakselisto laski, että 15x10 olisi ollut tohon paras potkuri, mutta olisi tullut liian lähelle pohjaa, kun mulla on vire7:n peruja vannasputki vähän eri paikassa ja kulmassa kuin useimmilla muilla. Tällä pienemmällä lavalla ja jyrkemmällä nousulla kavitoi aika herkästi pakilla.

Paljonkos sulla kiertää tyhjäkäynnillä? Jos saisi vähän kierroksia pudotettua, niin voisiko olla ettei tarvitse tehdä potkurille mitään? Vääntääkö kuitenkin hyvin jarrutettaessa ja paikaltaan kiihdytettäessä?

by Arkki » Tue May 14, 2013 23:07 pm

No eilen tehty eka koeajo Kubota Nanni 2.14 moottorilla 1,5vkon lähes kaikki illat työllä. Eihän se aina suju kuin Strömsössä.
Nyt toimii kaikki ja Sterling säätimen kytkentä ja viimeistelyt tehdään kun keritään.
0,5h koeajo osoitti kahdella lyhyellä spurtilla kierrokset 3300 ja 3400 vs. Max 3600rpm eli potkuri aavistuksen liian iso jos kunnon vasta-aallokkoon ajaa.
2500rpm oli 6 solmua, tyhjäkäynti n.3,6solmua
Mitäs tehdään potkurille? Ideoita?

Ps. Kuvia kommentteineen tulee myöhemmin.

by rpuustin » Thu May 02, 2013 20:54 pm

Hei,

ei kai Seppo moottorisi oireet ole samat kuin meillä 2009. Vilkaiseppa tämä: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2016 ?

Lisäksi ohessa asiantuntijalta saatu linkki samaan aiheeseen, josta on juuri kirjoiteltu Turun sanomissa: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/479289 ... a+bakteeri .

Saattaa siis olla niin, että selviät vain ruiskutusjärjestelmän tjsp:n vaihdolla.

t. Raimo

by FE-Sillanpää » Thu May 02, 2013 14:49 pm

Arkki wrote:Suosituksia koneista? Eikö Yanmar 1GM10 mene suoraan vanhan 1GM:n paikalle? Muita?
ElecTripissä olisi ratkaisu osioon "muita". Akselivetoisena jäisi vetolaitekustannus pois. Mutta ei tässä tarvitse mennä sähkömoottori taas -ketjun alueelle, tulipahan vain mieleen.

by harald » Thu May 02, 2013 14:42 pm

Korppikotkat kaartelee, HEP tuolle kannelle jos se joutaa ja on vielä kunnossa :)

by Arkki » Thu May 02, 2013 14:12 pm

Irroitetaan huomenna kone ja katsotaan mitä pitää sisällään kun kannen aukaisee. Uusi kyllä menee suurella todennäköisyydellä sisälle.
Eli todennäköisesti joitain vanhoja varaosia sitten löytyy. Kansi vaihdettiin noin 7 vuotta sitten.

by harald » Thu May 02, 2013 09:15 am

Tai sitten huohotus on jotenkin tukossa niin, että siitä syystä kasvaa paineet. Tai kuten Panu tuossa sanoi, männänrenkaat jumissa.

Top