Ilmaus ja yanmarin pumppu

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Ilmaus ja yanmarin pumppu

by MikkoP » Sat May 21, 2016 11:09 am

Talven jäljiltä 1GM on alkanut ottamaan ilmaa polttoainejärjestelmään ja se tapahtuu jossain vaiheessa ennen korkeapainepumppua - näin ainakin useamman ilmauksen jälkeen olemme päätelleet.

Kone käy ilmauksen jälkeen nätisti 2-10 min, kunnes alkaa kierrokset pykiä ja kone sammuu.

Siirtopumpulle menevä verkkopäällysteinen/metallikudosletku on hieman kostea löpöstä, joten se on todennäköinen vuotokohde. Toinen epäilyksen kohde on vedeneroittimen ja em. letkun välissä oleva hana.

Missä pääkaupunkiseudulta voisi saada teetettyä uuden letkun? Toisessa päässä on siis banjoliitin ja toinen pää liittimellä kiinni kupariputkessa, jossa kiinni myös hana.

Mikko

by harald » Tue Aug 04, 2015 15:45 pm

Tuo taitaa olla just samanlainen CAV-suodatin jossa siis suodatinpanos + lasikuppi. Siihen menee ymmärtääkseni viisi tiivistettä ja on yleensä ensimmäinen tarkastuskohta kun autoissa on ilma-ongelmia. Pää-epäilty jos minulta kysyisit.

by asalovuo » Tue Aug 04, 2015 14:59 pm

Voisi ollakin, siis tulevaisuudessa :)

Nyt siellä on tälläinen.
Image

by harald » Tue Aug 04, 2015 14:38 pm

Onko sinulla siis tuollainen CAV296-tyyppinen suodatin jossa on viisi eri tiivistettä? Eli tuollainen;

http://www.motonet.fi/fi/tuote/190297/D ... -UNF-liitt

Image

by asalovuo » Tue Aug 04, 2015 12:13 pm

Manuaalista löytyy ilmauksen kohdalta suodattimen päällä oleva ruuvi (pieni), ruiskupumpun ruuvi ja tuo minkä postasin. Siitä isommasta suodattimen päällä olevasta ruuvista ei huolto manuaalissa ole mielestäni mainintaa. Veden erotin on jossakin vaiheessa vaihdettu läpinäkyvään malliin.

Ilmaushan on periaatteessa mulla helppo operaatio kun Merelliin on jälkikäteen asennettu sähköinen siirtopumppu eli koneen omaa manuaali pumppua ei tarvitse käyttää. Syytä lisäpumpun asennukseen en tiedä koska koneen omakin pumppu toimii enkä ole käyttänyt lisäpumppua muutoin kuin ilmauksen yhteydessä.

Jos suoraan sanotaan en haluaisi koskea koko järjestelmään sormenpäällänikään niin kauan kuin kone vain jotenkin toimii. Polttoainesuodattimen olen vaihtanut parivuotta sitten enkä varmasti vaihda uudelleen jos ei ole ihan pakko tehdä jotain muuta suurempaa operaatiota.

Täytyy ensiviikonlopun jälkeen ottaa härkää sarvista ja koittaa ilmata kone. Jos ei auta niin sitten tutkin tarkemmin. Jos joudun tekemään isompaa niin silloin ajattelin aloittaa homman tankin puhdistamisella ja siirtyä siitä konetta kohti.

by harald » Tue Aug 04, 2015 11:43 am

En tehnyt

Olihan se pumpun ilmauskolhta ohjeessakin; Image

Venttiilien säätö ei vaikuttanut paljoakaan, vaikken ole niitä koskaan aikaisemmin säätänytkään. Imu taisi olla 0,25 mm (jätin siihen) ja pako luokkaa 0,50 mm. Säädin sen pakopuolen 0,20 mm:iin.

Oletko Antti vaihtanut kaikki kumiletkut? Entä oliko sinulla tuollainen vedenerotin? Jostainhan sinne tulee ilmaa kun kamat keinuu.

by asalovuo » Tue Aug 04, 2015 11:10 am

Teitkö myös tämän manuaalista löytyvän kohdan?
Image

Merellissä on ollut taas pientä ongelmaa ilmojen kanssa ja tuota manuaalin viimeistä kohtaa en ole koskaan tehnyt. Onkohan tarvetta?
Mulla ongelmat ilmenevät ainoastaan silloin kun on päivän ajellut kunnon keikutuksessa. Kone ei ota käynnistyäkseen ennen kuin on startannut ~minuutin täydellä kaasulla. Käynnistyessään kone päästää tukevat savut pakoputkesta :)

Muutoin kone lähteen käyntiin ilman kaasua myös lämpötilan ollessa lähellä nollaa.

by harald » Mon Jul 27, 2015 22:03 pm

Ilmatkaa niin, että ensin pienempi ruuvi suodattimen päällä, sitten isompi. Sen jälkeen ristipää joka on korkeapainepumpun päällä. Vasta äsken keksin tuon viimeisen.

Vaihdoin suodattimen, ja ilmasin sen päältä molemmat vuorotellen. Kone lähti käyntiin ja kävi ehkä 2 minuuttia. Vasta kun ilmasin koneen etuosasta rupesi kone käymään. Tuli sitten Panun kanssa ajettua pikku lenkki, 6,3 kn taitaa olla huippunopeus meillä.

Taidan vaihtaa suodattimen seuraavan kerran kun täytän 60. Image

by Olli » Sun Jul 26, 2015 14:27 pm

harald wrote:Samassa säikeessä ei oikein tykätä tuollaisesta pallomaisesta perämoottorin käsipumpusta.
Mä sain aikanaan moottoriasentajalta vinkin, että tuosta on apua. Siinä se nyt on ollut vuodesta 2007 ilman mitän ongelmia. Tänä kesänä jouduin sitä ekaa kertaa käyttämään asennusvaiheessa tehdyn ilmauksen jälkeen, kun ajoin tankin liian tyhjäksi. Kryssin sisään kerhon saaren suojaiseen poukamaan, ja heitin koneen käyntiin, kun vene oli vielä vinossa. Kone horaisi sitten ilmaa tankista. Varakannu löpöä tankkiin, ja pari puristusta pallosta, ja taas kukkui. Koneen omalla vipstaakilla olisi kiroilu kuulunut Helsinkiin asti.

by harald » Sun Jul 26, 2015 13:28 pm

Tuosta puuvene.net nimimerkin Qubik hyvä viesti;
Päivittäin myös polttoaine suodattimia vaihtavana ei ole vielä tullut vastaan imupumpullista, missä ei saa käsipumpulla polttoainetta nousemaan. Jos järjestelmä on ehjä. Toki jossain pikkuyanmarissa se vie paljon aikaa. Vähä turhauttavan paljonkin, mutta tulee varmistetuksi, että järjestelmä todella toimii. Tänä kesänä meidän hinuri kävi hakemassa 3 tapausta merelta takaisin laituriin, kun olit juuri vaihtanet suodatimen ja päässet ajamaan sen täydettyn suodattimen verran. Alternatiivinen tapaa olis käyttää alipainepumppua ja imaista se polttoaine ilmausruuvin kautta suodattimeen ja sieltä eteenpäin, missä nyt se ruuvi sattu olemaan. Öljujen imuvaihtoon tarkoitettu alipainepumppunkelpaa siihen vallan mainiosti. Vaikka isolla ruiskulla ja kumiletkunpätkällä ilmausruuvin ympärilla saa sen asian hoidettuksi.
Miksi näin. Esimerkiksi yanmarin pikkukoneissa moottorin päällä oleva hienosuodatin vuotaa usein ja vääränlaisen asennuksen johdosta. Siellä on ohkainen kumirengas, mikä kupin kiristusrengasta kiristaessa lahtee pyörimaan mukaan ja huonolla tuurilla halkee. Virhe on se, että kuppi pyörii kiristusrengaan mukaan jos sitä ei pidettä paikalla ja O-rengas sitä pyöriva liiketta ei kestaa.
Vikaa tulisi ilmi heti, jos järjestelmä ilmattais pumpun veivia nylkyttamalla. Esitäytettynä vikaa tulee ilmiin noin 1-3 tunnin ajon kuluttua. Melko epämukava, vai mitä.
Myös ne CAV suodattimien kumiringulat pitää uusia joka kertaa, ne tulee pakkauksessa mukana juuri sen takia, ihan ne kaikki 5.
Joten kehottaan vielä kerrän: ei kannattaa laiskotella ja etsia siinä sitä oikotiedä! Kostautuu ilkeesti ja silloin kiroilu ei autta.
Samassa säikeessä ei oikein tykätä tuollaisesta pallomaisesta perämoottorin käsipumpusta.

siirtopumpun läppäventtiilit

by jbeardie » Fri May 24, 2013 18:26 pm

Ilmausongelmat saattavat johtua siirtopumpun läppäventtiileihin kertyneestä moskasta. Tuttu osti halvalla "romu" 1gm-10. Koneessa ei ollut muuta vikaa kuin sakasta vuotavat venttiilit , jonka takia siirtopumppu vain työnteli polttoainetta edes takas. Siirtopumpun putsauksen jälkeen kone on työnnellyt puista fiskaria jo toista kesää.

by Guest » Thu May 23, 2013 21:45 pm

Mulle Yanmarin huoltaja neuvoi käyttäämään öljynvaihtopumppua (tyhjöpumppu, esim mallia Biltema). Pumpun imuletku laitetaan hienosuodattimen ilmausruuvin tilalle ja pumpussa oleva tyhjö imee järjestelmään polttoaineen. Kun pumpun säiliöön tulee hiukan polttoainetta, niin letku pois ja ilmausruuvi kiinni. Itse vaihdoin CAV suodattimen ja hienosuodattimen ja ilmaukseen meni muutama minuutti. Kone lähti käyntiin ilman ongelmia heti.

by Artsi » Thu May 23, 2013 20:21 pm

Danielassa on myös ollut puristettava "perämoottoripumppu" ja kolme vuotta ilman ongelmia. Meidän mylly ei ilmautunut koneen omalla vipupumpulla, ellei irroittanut syöttöputkea suuttimesta asti. Luovuin lisäksi koko ilmausruuvilla varustetusta vedenerottimesta. Tilalla on neljättä vuotta aivan tavallinen volkkaripakun (Transporter) dieselsuodatin. Ei niitä autoissakaan vaihdeta joka vuosi! :wink: Ongelmat tietysti alkavat heti tämän kirjoituksen jälkeen... :roll:

by Olli » Thu May 23, 2013 13:43 pm

avoipio wrote:Perämoottoreiden letkuissa taitaa olla sekä pumppu että takaisku, jolloin koko homma sujuisi tosi helposti. Voikohan niitä käyttää dieselille vai liukenavatko tms. ikävää?
Ei ole ainakaan vielä kuudessa vuodessa liuennut. Olen elänyt siinä uskossa, että löpö on kesympi liuotin kuin bensa...

by avoipio » Thu May 23, 2013 12:44 pm

Jos vedeneroitin on korkeimmalla kohtaa systeemiä, niin sen saa täyteen ihan imemällä, jonka jälkeen meillä onkin toimiva lappo. Olen jossain nähnyt jonkinlaisia lapon muodostamisvälineitä, mutta kun panen suupuoleen pätkän läpinäkyvää puutarhaletkua U-mutkalle, niin ei tule löpö suuhun saakka. Tämän jälkeen voi myös ilmata vedenerottimen nostamalla letkun tarpeeksi ylös ja ottamalla ilmausruuvin ripeästi auki. Ei erottimessa kaiketi kovin paljoa ilmaa ole? Takaiskuventtiili tankin puolella helpottaisi tätä vaihetta. Perämoottoreiden letkuissa taitaa olla sekä pumppu että takaisku, jolloin koko homma sujuisi tosi helposti. Voikohan niitä käyttää dieselille vai liukenavatko tms. ikävää?

Top