Veneen lasku huomenna, kylkeen tullut vaurio illan aikana...

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Veneen lasku huomenna, kylkeen tullut vaurio illan aikana...

by avoipio » Mon May 13, 2013 08:27 am

Näinpä näyttää olevan,

http://www.evercoat.com/imgs/pis/Polyes ... 0Final.pdf

Ei siis kestä pitkäaikaista välitöntä altista vedelle. OK.

by Olli » Sun May 12, 2013 21:40 pm

avoipio wrote:Selailin hieman tuoteselosteita ja ilmeni seuraavaa: Polyesteripohjaisen PP Chemical Metal -tiedoissa sanotaan
"Resistant to water, salt water, oil, fuel, and to most weak acids and chemicals", samoin myös polyesteripohjaisen PP Elastic Fillerin sanotaan olevan "Water, oil and petrol resistant". Yleensähän tuoteselosteissa otetaan varman päälle eikä luvata liikoja, joten uskaltaisin käyttää myös polyestereitä vesilinjan alapuolella.
Tuskin tuolla nyt kuitenkaan tarkoitetaan jatkuvaa kosteusrasitusta. Jos polyesteri pitäisi vettä, epoksiprimereitakaan ei tarvittaisi. Tietysti polyesteripakkelia voi käyttää myös vesilinjan alapuolella, kunhan päälle vain maalaa riittävän epoksikerroksen. Ja jonkun yhden kauden pikkupaikkauksen nyt voi tehdä millä tahansa, tai olla kokonaan tekemättä, kunhan muistaa korjata seuraavan talvikauden aikana.

by avoipio » Sun May 12, 2013 01:08 am

Näin on, paljon on tuotteita. Ajattelin tässä kyllä PP Marine Epoxyä, joka toimii tuoteselosteen mukaan viileähköstä +5 asteesta ylöspäin ja soveltuu vesilinjan alapuolelle. En usko että se ei kovettuisi kohtuullisessa ajassa matalammassakin lämpötilassa. Hempelin Epoxy onkin sitten eri asia, näissä lämpötiloissa meneekin varmaan vuorokausi pari.

Selailin hieman tuoteselosteita ja ilmeni seuraavaa: Polyesteripohjaisen PP Chemical Metal -tiedoissa sanotaan
"Resistant to water, salt water, oil, fuel, and to most weak acids and chemicals", samoin myös polyesteripohjaisen PP Elastic Fillerin sanotaan olevan "Water, oil and petrol resistant". Yleensähän tuoteselosteissa otetaan varman päälle eikä luvata liikoja, joten uskaltaisin käyttää myös polyestereitä vesilinjan alapuolella.

Näitä on ollut hyllyssä, enkä ole sen enempää miettinyt veden tai muun kestävyyttä. Lähtökohta on minulla ollut se, että nämä kestävät mitä vain. Ei ole päinvastaista kokemusta ilmaantunut enkä kymmeniä tunteja kovettumista odotellut. Kemiassa on nyrkkisääntö, että 10 asteen muutos lämpötilassa kaksinkertaistaa/puolittaa reaktion nopeuden. Pitääpä kokeilla pakastimessa mitä oikein tapahtuu kovettumisajalle. Katalyyttikovettajat voivat kyllä noudattaa eri lakeja.

Meillä päin olen jopa Marine Epoxyä saanut huoltoasemalta. Ehkei aivan tavallinen, korjaamotoimintaakin harjoittaa. Hempeliä en usko huoltoasemilta löytyvän.

by Olli » Sat May 11, 2013 22:03 pm

avoipio wrote:Eikös Plastic Paddingkin ole epoksikittiä? Tunnettu merkki ja saa vaikka yöllä huoltsikalta. Kun sitä joutuu väärään paikkaan, niin eihän sitä kovettuneena irti meinaa saada. Kovettuu nopeasti viileässäkin ja kuvittelisin sen kyllä yhden kauden kestävän vaikka missä. Onhan sitä käytetty hammaspaikkanakin hätätapauksessa.
Tarkkana niiden tuoteselosteiden kanssa. Plastic Padding-tuoteperheeseen kuuluu vaikka mitä, ja suurin osa on polyesteripohjaisia tuoteita. Epoksiakin on, mutta tuskin huoltoasemilla. Polyesteri ei pidä vettä. Epoksi ei kovetu viileässä, eikä yleensä kovin nopeasti.

by kajakki » Sat May 11, 2013 20:03 pm

Sen verran päivitystä, että katsoin vauriota päivänvalossa viisaampien kanssa ja se on tosiaan eriväristä pohjamaalia, mitä sieltä näkyy. Ei siis hätää ja vene on nyt vedessä - kiitos kuitenkin neuvoista! Löysin kolhun kannelta ja tiedän nyt miten sen voi korjata :)

by avoipio » Sat May 11, 2013 09:23 am

Eikös Plastic Paddingkin ole epoksikittiä? Tunnettu merkki ja saa vaikka yöllä huoltsikalta. Kun sitä joutuu väärään paikkaan, niin eihän sitä kovettuneena irti meinaa saada. Kovettuu nopeasti viileässäkin ja kuvittelisin sen kyllä yhden kauden kestävän vaikka missä. Onhan sitä käytetty hammaspaikkanakin hätätapauksessa. Toisaalta, jos naarmun pohjalla näkyy vain harmaata, niin luulisi sen olevan vasta joku primeri. Kannattaa varmasti korjata ennen veteen laskua, jos pohjalla kurkkii lasikuidun pätkiä. Silloinhan vedellä on tie laminaattiin. Vastaus siihen kuinka nopeasti sitten vesi etenee laminaatissa, vaatisi alan lisätietoja. Luultavasti hitaasti?

Lasikuituisen kalastusveneeni pohjassa oli paljon ja monenlaista kolhua, naarmua, lasikuitukangasta näkyvissä etc. kauden jälkeen. Talvi kuivumassa, keväällä pakkelit pahimpiin, myrkky ja taas kalastamaan. Pohja kesti minulla 30 vuotta eikä veneen uusi omistaja (3 v) ole reklamaatiota tehnyt eikä lakimiehiä näkynyt. Kyllä umpilaminaatti kestää aika lailla kovaa käsittelyä.

Kerrosrakenteen suhteen pitää olla paljon tarkempi korjaamaan vaurio. Jos sen nyt sitten havaitsee. Pressun alasoton jälkeen sateella alkoi hytin kattokahvan juuresta tippua. Pikku juttu, arvioin. Kahvat pois ja reikää tutkimaan. Sorkkimista piikillä, ruuvarilla, pyörän pinnalla ja jo alkoi vaurio kartoittua. Pakko porata auki. Sitten eriläisillä poraan kiinnitetyillä kuusiokoloavaimilla, kulmaan taivutetuilla nauloilla rautalangoilla jne. kaavin vahingoittuneen väliaineen pois niin paljon kuin sitä 20mm reiästä sain. Lopuksi rätti sisään imemään kosteutta ja sitähän tuli, arviolta neljännes desilitra. Vaurio oli siis vanha ja imenyt vettä pitkään ja nyt vasta vesi tuli hytin puolelle. Kuivattelen kohtaa siten että asensin 300W työvalon n. 15 cm etäisyydelle katosta niin ettei muovi kuumene liikaa. Kuivumisen etenemistä seuraan siten, että pidän silmälasin linssiä kannen puolen pultin reiän päällä (vesihöyry huurtuu linssiin). Varmaan vielä pitkäänkin, kenties vesillelaskuun saakka.

Lopuksi kysymyksiä tämän tehneille: Pitäisikö ennen täyttämistä kohta mitata kosteusmittarilla vai haittaako vähäinen jäännöskosteus mitään? Millä ja miten tuollainen ontto alue kannattaa täyttää (noin puolen kämmenen kokoinen alaltaan)? Lasikuitumössöllä vai umpikitillä? Käykö jokin uretaanivaahto vai ovatko ne aina laajenevaa sorttia, josta voisi seurata pullistumaa alueella. Ja miten ao. aineet alakautta 20mm reiästä onteloon parhaiten saadaan?

Ilmeisesti kerrosrakenteen läpi ei pitäisi reikää suoraan porata, vaan ensin rakentaa kohtaan välitilan ylittävä epoksiproppu, johon tarvittava pultin reikä porataan. Ja muutenkin isoimmat laitteet massiivin päälle.

Lasikuituveneen korjauksista on olemassa erinomainen kirja Behrens: Vårda din plastbåt (uusin painos 2008).

Muutama kuva:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album540

by vvoltti » Fri May 10, 2013 23:06 pm

Aika huolettomia neuvoja?! Kyllä sen munkin mielestä voi veteen dipata ilman kunnon korjausta, mutta jos se on vesilinjan alla niin ehdottomasti laittaisin epoksiprimerin siihen suojaksi kosteutta vastaan. Ykskin kerros auttais jo jotain. Kaikenmaailman pakkeloinnit ja myrkkymaalaukset voi huoletta jättää tekemättä.

Mutta taitaa tämä kommentti tulla myöhässä. Esittele sitä nyt ainakin joillekin jos satamassa ihmisiä näät, saat ehkä lisää mielipiteitä.

Ville

edit. Ja jos nyt vielä tänään illalla ehdit sen epoksikittisi sinne sutasemaan, niin ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Ehkä pysyy, ehkä ei, mutta ei se tilannetta ainakaan pahenna.

by harald » Fri May 10, 2013 23:06 pm

Kuva olisi nyt kertonut enemmän kuin tuhat sanaa, noin kirjaimellisesti.

by kajakki » Fri May 10, 2013 21:12 pm

Kiitos! Eiköhän näillä vinkeillä saada vene vesille :)

by Olli » Fri May 10, 2013 20:35 pm

Epoksia tuohon pitäisi jossain muodossa laittaa. Oikea tapa olisi kai ensin epoksiprimer (menee paremmin huokosiin kuin kitti), sen jälkeen epoksikitti, ja 4 kerrosta epoksiprimeria. Siihen sitten myrkky, ja siinä vaiheessa vesillelasku on jo siirtynyt viikolla.

Jos nyt siihen jonkun pikakorjauksen haluaa, niin suoraan vaan epoksikittiä, mutta se pitää nyt sitten tehdä heti, auton sisätilalämmitin tms. töhöttämään suoraan siihen kohtaan koko yöksi, vaikkapa veneeseen nukkumaan, ja herätyskello soimaan tunti ennen vesillelaskua, jotta ehdit vielä vähän sipaista sitä kohtaa hiekkapaperilla. Myrkkyä siihen voi sitten sutaista tai olla sutaisematta.

Itse kuitenkin valitsisin luultavasti korjauksen vasta syksyllä, jos ei kovin paha vaurio ole...

by kajakki » Fri May 10, 2013 20:22 pm

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Vaurio on tullut vesirajan alapuolelle. Kaapista löytyy epoksikittiä - olisiko siitä tässä apua?

by Olli » Fri May 10, 2013 20:19 pm

Jos se siis on kyljessä vesilinjan yläpuolella, eikä kyseessä kuitenkaan ole ihan läpireikä, niin veteen vaan.

Vesilinjan alapuolella voi kosteus päästä laminaattiin, jos naarmu on mennyt epoksiprimer-kerroksen läpi. Ei se kuitenkaan sielläkään yhdessä kaudessa venettä lahota, joten minä kyllä laittaisin veteen. Tämä tietysti ilman mitään takuuta, näkemättä vauriota.

Syksyllä on sitten hyvää aikaa taas paikkailla kylkiä ja pohjaa...

Veneen lasku huomenna, kylkeen tullut vaurio illan aikana...

by kajakki » Fri May 10, 2013 20:11 pm

Nyt meinaa loppua sanat kesken. Eilen maalailin pohjaa ja tänään kävin viemässä veneelle pelastusliivejä yms. laskua varten - vaan mitäs näenkään. Veneen kyljestä on "raapaistu" maalia ja yhdestä kohtaa pilkottaa sellaista läpikuultaavaa, harmaata... onko se nyt gelcoat sitä lasikuitua (anteeksi tietämättömyyteni)? Oma ongelmansa on se, että miten tämmöinen on päässyt käymään, mutta voiko venettä laskea tuollaisena? Tuo pahiten vaurioitunut alue on muutaman neliösentin kokoinen, lasku on heti aamusta. Ehtisin ehkä nipin napin käydä kaupoilla vielä huomenna, mutta mitään maalausta ei kuivumisaikojen takia kannattane edes yrittää?

:evil:

Top