by avoipio » Sat May 11, 2013 09:23 am
Eikös Plastic Paddingkin ole epoksikittiä? Tunnettu merkki ja saa vaikka yöllä huoltsikalta. Kun sitä joutuu väärään paikkaan, niin eihän sitä kovettuneena irti meinaa saada. Kovettuu nopeasti viileässäkin ja kuvittelisin sen kyllä yhden kauden kestävän vaikka missä. Onhan sitä käytetty hammaspaikkanakin hätätapauksessa. Toisaalta, jos naarmun pohjalla näkyy vain harmaata, niin luulisi sen olevan vasta joku primeri. Kannattaa varmasti korjata ennen veteen laskua, jos pohjalla kurkkii lasikuidun pätkiä. Silloinhan vedellä on tie laminaattiin. Vastaus siihen kuinka nopeasti sitten vesi etenee laminaatissa, vaatisi alan lisätietoja. Luultavasti hitaasti?
Lasikuituisen kalastusveneeni pohjassa oli paljon ja monenlaista kolhua, naarmua, lasikuitukangasta näkyvissä etc. kauden jälkeen. Talvi kuivumassa, keväällä pakkelit pahimpiin, myrkky ja taas kalastamaan. Pohja kesti minulla 30 vuotta eikä veneen uusi omistaja (3 v) ole reklamaatiota tehnyt eikä lakimiehiä näkynyt. Kyllä umpilaminaatti kestää aika lailla kovaa käsittelyä.
Kerrosrakenteen suhteen pitää olla paljon tarkempi korjaamaan vaurio. Jos sen nyt sitten havaitsee. Pressun alasoton jälkeen sateella alkoi hytin kattokahvan juuresta tippua. Pikku juttu, arvioin. Kahvat pois ja reikää tutkimaan. Sorkkimista piikillä, ruuvarilla, pyörän pinnalla ja jo alkoi vaurio kartoittua. Pakko porata auki. Sitten eriläisillä poraan kiinnitetyillä kuusiokoloavaimilla, kulmaan taivutetuilla nauloilla rautalangoilla jne. kaavin vahingoittuneen väliaineen pois niin paljon kuin sitä 20mm reiästä sain. Lopuksi rätti sisään imemään kosteutta ja sitähän tuli, arviolta neljännes desilitra. Vaurio oli siis vanha ja imenyt vettä pitkään ja nyt vasta vesi tuli hytin puolelle. Kuivattelen kohtaa siten että asensin 300W työvalon n. 15 cm etäisyydelle katosta niin ettei muovi kuumene liikaa. Kuivumisen etenemistä seuraan siten, että pidän silmälasin linssiä kannen puolen pultin reiän päällä (vesihöyry huurtuu linssiin). Varmaan vielä pitkäänkin, kenties vesillelaskuun saakka.
Lopuksi kysymyksiä tämän tehneille: Pitäisikö ennen täyttämistä kohta mitata kosteusmittarilla vai haittaako vähäinen jäännöskosteus mitään? Millä ja miten tuollainen ontto alue kannattaa täyttää (noin puolen kämmenen kokoinen alaltaan)? Lasikuitumössöllä vai umpikitillä? Käykö jokin uretaanivaahto vai ovatko ne aina laajenevaa sorttia, josta voisi seurata pullistumaa alueella. Ja miten ao. aineet alakautta 20mm reiästä onteloon parhaiten saadaan?
Ilmeisesti kerrosrakenteen läpi ei pitäisi reikää suoraan porata, vaan ensin rakentaa kohtaan välitilan ylittävä epoksiproppu, johon tarvittava pultin reikä porataan. Ja muutenkin isoimmat laitteet massiivin päälle.
Lasikuituveneen korjauksista on olemassa erinomainen kirja Behrens: Vårda din plastbåt (uusin painos 2008).
Muutama kuva:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album540
Eikös Plastic Paddingkin ole epoksikittiä? Tunnettu merkki ja saa vaikka yöllä huoltsikalta. Kun sitä joutuu väärään paikkaan, niin eihän sitä kovettuneena irti meinaa saada. Kovettuu nopeasti viileässäkin ja kuvittelisin sen kyllä yhden kauden kestävän vaikka missä. Onhan sitä käytetty hammaspaikkanakin hätätapauksessa. Toisaalta, jos naarmun pohjalla näkyy vain harmaata, niin luulisi sen olevan vasta joku primeri. Kannattaa varmasti korjata ennen veteen laskua, jos pohjalla kurkkii lasikuidun pätkiä. Silloinhan vedellä on tie laminaattiin. Vastaus siihen kuinka nopeasti sitten vesi etenee laminaatissa, vaatisi alan lisätietoja. Luultavasti hitaasti?
Lasikuituisen kalastusveneeni pohjassa oli paljon ja monenlaista kolhua, naarmua, lasikuitukangasta näkyvissä etc. kauden jälkeen. Talvi kuivumassa, keväällä pakkelit pahimpiin, myrkky ja taas kalastamaan. Pohja kesti minulla 30 vuotta eikä veneen uusi omistaja (3 v) ole reklamaatiota tehnyt eikä lakimiehiä näkynyt. Kyllä umpilaminaatti kestää aika lailla kovaa käsittelyä.
Kerrosrakenteen suhteen pitää olla paljon tarkempi korjaamaan vaurio. Jos sen nyt sitten havaitsee. Pressun alasoton jälkeen sateella alkoi hytin kattokahvan juuresta tippua. Pikku juttu, arvioin. Kahvat pois ja reikää tutkimaan. Sorkkimista piikillä, ruuvarilla, pyörän pinnalla ja jo alkoi vaurio kartoittua. Pakko porata auki. Sitten eriläisillä poraan kiinnitetyillä kuusiokoloavaimilla, kulmaan taivutetuilla nauloilla rautalangoilla jne. kaavin vahingoittuneen väliaineen pois niin paljon kuin sitä 20mm reiästä sain. Lopuksi rätti sisään imemään kosteutta ja sitähän tuli, arviolta neljännes desilitra. Vaurio oli siis vanha ja imenyt vettä pitkään ja nyt vasta vesi tuli hytin puolelle. Kuivattelen kohtaa siten että asensin 300W työvalon n. 15 cm etäisyydelle katosta niin ettei muovi kuumene liikaa. Kuivumisen etenemistä seuraan siten, että pidän silmälasin linssiä kannen puolen pultin reiän päällä (vesihöyry huurtuu linssiin). Varmaan vielä pitkäänkin, kenties vesillelaskuun saakka.
Lopuksi kysymyksiä tämän tehneille: Pitäisikö ennen täyttämistä kohta mitata kosteusmittarilla vai haittaako vähäinen jäännöskosteus mitään? Millä ja miten tuollainen ontto alue kannattaa täyttää (noin puolen kämmenen kokoinen alaltaan)? Lasikuitumössöllä vai umpikitillä? Käykö jokin uretaanivaahto vai ovatko ne aina laajenevaa sorttia, josta voisi seurata pullistumaa alueella. Ja miten ao. aineet alakautta 20mm reiästä onteloon parhaiten saadaan?
Ilmeisesti kerrosrakenteen läpi ei pitäisi reikää suoraan porata, vaan ensin rakentaa kohtaan välitilan ylittävä epoksiproppu, johon tarvittava pultin reikä porataan. Ja muutenkin isoimmat laitteet massiivin päälle.
Lasikuituveneen korjauksista on olemassa erinomainen kirja Behrens: Vårda din plastbåt (uusin painos 2008).
Muutama kuva:
http://www.fe83.org/gallery/view_album.php?set_albumName=album540