Vene Båt 2013

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Vene Båt 2013

Kallavesj 2013

by FE-Sillanpää » Sun Apr 07, 2013 20:23 pm

Panu wrote:
FE-Sillanpää wrote: - On venemessuilla käyminen kallista kun perhelippu + parkki + narikka maksaa 56 euroa.
Olen itse ollut työn puolesta useammankin kerran Messukeskuksessa messuamassa. Jokaisesta kerrasta on jäänyt päälimmäiseksi tunteeksi mieleeni se kuva, jossa messujärjestäjä rahastaa järjettömiä summia kaikesta, jopa ilmasta (lue: esim. paineilmakytkennät messustandeille ovat tosi tyyriitä).
](*,)
Tässä käytännön kokemus, mitä halvoilla (ilmaisilla) messulipuilla saadaan aikaiseksi, (vrt. Hesan messujen heikot kävijämäärät.)
***
Kuopion Kallavesj-messujen 50-juhlavuotisnäyttelyssä kävi kolmen messupäivän aikana yhteensä yli 26 000 kävijää.

Juhlavuoden messut Kuopio-hallissa olivat perjantaista sunnuntaihin tapahtuman sponsoreiden ansiosta kävijöille ilmaiset, mikä lisäsi kävijöitä. Sekä lauantaina että sunnuntaina kävijämääräksi arvioitiin noin 10 000 ohjelmalehtisten jaon perusteella. Se on varovaisesti arvioitu, sillä kaikki eivät ottaneet ohjelmalehtistä. Sekä lauantai että sunnuntai messuilla olivat pitkin päivää silminnähden väkirikkaat.

Viime vuonna kävijöitä oli 12·500 ja edellisvuonna 14·000, joten muutos viime vuosiin on huomattava.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... sa/1314360
***

by FE-Sillanpää » Wed Mar 13, 2013 12:08 pm

vvoltti wrote:Xp33:ssa vähän ihmetytti, kun siinä ei ollyt _yhtään_ ulkosäilytystilaa. No kaasupullo toki, mutta ei lokeron lokeroa tavaroille sitloorassa.

Fendareita nyt vielä heittelee turkille kun ne laitetaan kuitenkin yöksi laidalle, mutta että sisälle pitäisi varastoida roikka, varapinna, ämpäri, ankkuriköysi, poijuhaat, varapolttoaine, keksi, täydet roskapussit jne. jne.

V.
Näin jälkikäteen kuvista päätellen siinä 33:ssa on kaksi isoa luukkua pinnan edessä , sitloodan turkissa. Näyttäisi siltä, että juuri nuo tavarat sinne saisi mahtumaan.

by harald » Sun Feb 24, 2013 23:21 pm

Tämä nyt vähän rönsyilee itse vene-näyttelyaiheesta.

Tuossa on mantookeista juttua hintoineen;

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=baltic*

Haulla paljon lisää.

by FE-Sillanpää » Sun Feb 24, 2013 23:11 pm

Panu wrote:
FE-Sillanpää wrote: Kokeilin kuumailmapuhaltimella ja puukolla irrottaa vanhaa valkoista pintamuovia. Lähteehän se noin tahtiin 5 minuuttia metri. Mutta ei siitä vanhasta 4 mm 7X7 kaidevaijerista tuolla tavalla mitään silmiähivelevää tule.
Tervehdys

Kova jätkä poistaisi muovit vaijerin päältä polttamalla kaasuhitsiliekillä taikka nestekaasulla "toholla". Jos vaijeriin jäisi tummentumia (hapettumia), niin ne saadaan pois peittaamalla vaijerin hapolla (kuten hitsaajatkin tekevät rosterihommissa).
Olisikohan 4mm liian ohut? Näyttää ainakin kovin vaatimattomalta. Ei vetolujuuden puolesta vaan jokainen lisämilli ehkä vähentäisi kipua jos mantookin päälle kaatuisi. Käväisin Lahdessa Kärkkäisellä toteamassa että 30m kerän 5mm haponkestävää vaijeria saa 65 eurolla. Sellaista hienosäikeistä, päällä lukee että Temarsi Oy. Koussit ja vaijerilukot päälle, taitaisi selvitä projektista noin 80 eurolla. Mutta voisi sitä toki venelaatua ostaa valmiiksi tehtynä ja kauniimmilla päillä. Hinta noin kolminkertainen...

by Panu » Sat Feb 23, 2013 00:02 am

FE-Sillanpää wrote: Kokeilin kuumailmapuhaltimella ja puukolla irrottaa vanhaa valkoista pintamuovia. Lähteehän se noin tahtiin 5 minuuttia metri. Mutta ei siitä vanhasta 4 mm 7X7 kaidevaijerista tuolla tavalla mitään silmiähivelevää tule.
Tervehdys

Kova jätkä poistaisi muovit vaijerin päältä polttamalla kaasuhitsiliekillä taikka nestekaasulla "toholla". Jos vaijeriin jäisi tummentumia (hapettumia), niin ne saadaan pois peittaamalla vaijerin hapolla (kuten hitsaajatkin tekevät rosterihommissa).

by FE-Sillanpää » Thu Feb 21, 2013 23:35 pm

Olli wrote:Ei ehkä kannata niitä hienosäikeisiä laittaa, 1x19 haponkestävä 4 mm on aika hyvä alkuarvaus. Ylävaijeriin vanttiruuvi toiseen päähän, alavaijeriin takapää narulenkillä kiinni, jotta vaimo saa sen puukolla poikki, kun pitää nostaa sut vedestä.
Kokeilin kuumailmapuhaltimella ja puukolla irrottaa vanhaa valkoista pintamuovia. Lähteehän se noin tahtiin 5 minuuttia metri. Mutta ei siitä vanhasta 4 mm 7X7 kaidevaijerista tuolla tavalla mitään silmiähivelevää tule.

by FE-Sillanpää » Mon Feb 18, 2013 22:17 pm

vvoltti wrote:
Joakim wrote:Eihän tuota oikein lomakäyttöön ole tehty.
ei hyvä retkeilyyn eikä oikein kilpailuunkaan. Kaikkein kummallisinta tullee kuitenkin olemaan, että tota luultavasti myydään ihan hyvin.
Tämähän veneilyn suola onkin. Sitä voi tehdä niin monella tavalla. Olen vähän eri mieltä retkeilyyn sopivuudesta. Jos vene on lähellä kotia ja lähtee usein nimenomaan retkille, pariksi tunniksi, päiväksi tai joskus yöksi tähtäimessä vain purjehtia, tuollainen on aivan mainio kokonaisuus. On kaikki mukavuudet mitä retkillä tarvitaan, ei mitään ylimääräistä ja ihan varmasti purjehdus on väkevää. Peilaan tätä omasta harrastuskulmastani aiemmin Joe 17:llä juuri tuota purjehduskeskeistä retkeilyä paljon harrastaneena. Vauhti oli toki pieni, mutta niin oli miehistön (lapsiston)keskipituuskin tuohon aikaan! Nyt aktiivisena matkapurjehtijanakin vain n. puolet kauden purjehduspäivistä tulee kesälomamatkalta ja edelleen loput retkipurjehduksesta.

Mutta juu, xp:n hinta on kova, huh huh.

by vvoltti » Mon Feb 18, 2013 20:14 pm

Joakim wrote:Eihän tuota oikein lomakäyttöön ole tehty.

...

... ei kuulemma ole minkäänlaista tavoitetta OD-luokasta ja veneissä tulee olemaan erilaisia mastoja ja kölejä.
Just niin, helvetin kallis, ei hyvä retkeilyyn eikä oikein kilpailuunkaan. Kaikkein kummallisinta tullee kuitenkin olemaan, että tota luultavasti myydään ihan hyvin. En oikeen ymmärrä...

V.

by Joakim » Mon Feb 18, 2013 16:54 pm

vvoltti wrote:Xp33:ssa vähän ihmetytti, kun siinä ei ollyt _yhtään_ ulkosäilytystilaa. No kaasupullo toki, mutta ei lokeron lokeroa tavaroille sitloorassa.

Fendareita nyt vielä heittelee turkille kun ne laitetaan kuitenkin yöksi laidalle, mutta että sisälle pitäisi varastoida roikka, varapinna, ämpäri, ankkuriköysi, poijuhaat, varapolttoaine, keksi, täydet roskapussit jne. jne.

V.
Keulassa oli sentään pieni ankkuriboksi!

Eihän tuota oikein lomakäyttöön ole tehty. Vesitankki täytetään pentterissä olevasta korkista, dieselin täyttöpaikka on suoraan sisäänkäynnin edessä sitloodan lattialla jne.

Konseptina vaikuttaa olevan kovasti X-99:n kaltainen, mutta ei kuulemma ole minkäänlaista tavoitetta OD-luokasta ja veneissä tulee olemaan erilaisia mastoja ja kölejä.

Hinnat ovat kyllä muuttuneet, sillä X-99 maksoi vuonna 1987 244 000 mk. Samana vuonna testatut 30-jalkaiset perheveet (Bavaria 30, Dehler 31, First 305, Guyline 95, Inferno 31 ja Maxi 909) olivat yhtä kalliita. Silloin siis sai suuremman, nopeamman, mutta ankeammin sisustetun veneen samalla hinnalla. Nyt samassa hintaluokassa ovat monet 35-jalkaiset C/R-veneet (Dehler 35, Dufour 36P, First 35 jne.), jotka ovat todella paljon tilavampia ja yhtä nopeita tai vielä isommat cruiserit.

Vaikea kuvitella, että pitäisi hintansa läheskään X-332/34:n tavoin.

by vvoltti » Mon Feb 18, 2013 15:39 pm

Xp33:ssa vähän ihmetytti, kun siinä ei ollyt _yhtään_ ulkosäilytystilaa. No kaasupullo toki, mutta ei lokeron lokeroa tavaroille sitloorassa.

Fendareita nyt vielä heittelee turkille kun ne laitetaan kuitenkin yöksi laidalle, mutta että sisälle pitäisi varastoida roikka, varapinna, ämpäri, ankkuriköysi, poijuhaat, varapolttoaine, keksi, täydet roskapussit jne. jne.

V.

by Artsi » Mon Feb 18, 2013 12:02 pm

Tuo Xp 33 oli kyllä meikäläisen ehdoton suosikki. Hinta vaan oli todella yli budjetin! :cry: (taisi olla yli 140donaa, jolla sai liki kaksi kappaletta Jeanneun saman kokoista)
Lupasin myyjälle tulla hakemaan alkuviikosta, kun voitan lotosta. Näyttelyvene oli kuitenkin jo myyty, eikä lottorivissäkään ollut kuin 4 oikein, joten Feneellä jatketaan 8)

Toisen kerran messuill

by FE-Sillanpää » Sun Feb 17, 2013 22:20 pm

Kävin tänään vielä toisen kerran messuilla, kun ilmaiseksi pääsin.

Piipahdin pienemmässä X:ssä, 33Xp:kö se oli malliltaaan. Olipas siinä sisätilat! kaksi perähyttiä avoimina salonkiin ja koko sisustuksen ainoa väliovi oli keulahytin ja salongin välissä - eli vessa oli osa keulahyttiä. Tuulahdus 70-luvun sisustussuunnittelusta!

Oli jotenkin hämmästyttävää ja ilahduttavaa huomata, että tuollaisiakin vielä tehdään ja sille kohderyhmälle niihin käyttötarkoituksiin johon Xp on tehty se varmasti palvelee erinomaisesti juuri tuollaisena. Mutta hän, joka haluaa raaserin imagon mutta kaikki cruiserin mukavuudet, joutuu kääntymään kannoillaan ja siirtymään nöyränä seuraavaan veneeseen :-)

by Olli » Sat Feb 16, 2013 15:17 pm

En usko, että kannattaa mistään SVB:stä tilata, vaan ihan oikeasta rikipajasta, esim. Baltic Riggingistä tai pilviveikolta. Hinnat ovat jostain syystä niillä aika kohtuullisia, ja osaavat neuvoa mikä on hyvä. Aikanaan kartoitin kaiken maailman tee-se-itse sarjat surkeilla heloilla, ja silti halvin hinta oli rikipajassa.

Ei ehkä kannata niitä hienosäikeisiä laittaa, 1x19 haponkestävä 4 mm on aika hyvä alkuarvaus. Ylävaijeriin vanttiruuvi toiseen päähän, alavaijeriin takapää narulenkillä kiinni, jotta vaimo saa sen puukolla poikki, kun pitää nostaa sut vedestä.

by FE-Sillanpää » Sat Feb 16, 2013 14:45 pm

harald wrote:Pitkään aikaa ei ole saanut muovitettua vaijereita paitsi erikoispyynnöstä, joka mun mielestä on ihan turhaa.
Mitä vaijeria paljaissa mantookeissa kannattaisi käyttää?
En osannut katsoa mitä messupurkkareiden siistinnäköinen vaijeri oli, mutta muistikuvien perusteella olisi voinut olla paksusäikeistä kuten 1x19.

Svb:n katalogi kertoo että 1x19 ja 7x19 ovat rikiä varten ja kaikki Reling-vaijerit ovat muovitettua 7x7:aa. Eli kyllä muovitettua saa, eivät näytä oikein siis muuta ehdottavankaan tuossa kaupassa. Olisiko moottorivenemarkkinoilla vielä sitten valkoinen valttia?

by harald » Thu Feb 14, 2013 20:15 pm

Ja tuo sääntömuutos on ollut voimassa jo ehkä 10 vuotta, oli siinä toki joku siirtýmäaika. Pitkään aikaa ei ole saanut muovitettua vaijereita paitsi erikoispyynnöstä, joka mun mielestä on ihan turhaa.

Toissa vuonna taidettiin hyväksyä dyneemakin kaidevaijeriksi. Tämä olisi varmaan vielä parempi, mutta uusimaan joutuu useammin. Ja onhan dyneema vähän arempi ulkoiselle kulutuksella. Ainakin tolppien reiät pitäisi tarkastaa tai vaihtaa tolpat jotta ei hankaudu poikki.

Top