jorma wrote:Voisiko joku selittää kuinka pitkät ne FE83:n peräsimen nailoniset ylä- ja alalaakerit oikein ovat ja missä kohtaa vannasputkea ne sijaitsevat.
Tervehdys
Laakeripuslia on kaksi toinen yläpäässä ja toinen alapäässä vannasputkea.
jorma wrote:Onko niitä varten putkessa erityiset syvennykset, vai ajatellaanko laakerien pysyvän paikallaan vannasputkessa kitkan avulla
Vannasputken molempiin päihin on koneistettu sovite, joihin laakerit asetetaan ahdistuksella.
jorma wrote: Irroitin viime syksynä peräsimen huoltotoimia varten. Kun nyt nostin sen ylös, huomasin että peräsimessä oli klappia niin paljon että sen etureuna ottaa kiinni runkoon. Peräsin heiluu huomattavasti enemmän kuin minkään muun HSK:n rannassa olevan FE:n ( 3kpl) peräsin - Akseli heiluun niin paljon kuin peräsimen aukko antaa myöten. (ja jatkossa kuluttaa akselia?)
Kaikissa peräsilaakereissa on hieman klappia. Muuten peräsin ei käänny

ollenkaan. On vaikea kuulopuheella arvata paljonko väljää on. Tuollaiset pari kymppia (0,2mm) ei vielä tunnu juuri missään.
jorma wrote: Olisiko mahdollista että työntäessäni akselia sisään olisinkin työntänyt alalaakerin pitkälle ylös mikä selittäisi heilumisen. Jossain vaiheessa tuntui, että akselin nostossa (käytin auton tunkkia) olisi tuntunut jonkinlainen pykälä.
Ei ole mahdollista, koska tuo alalaakerin sovitteen halkaisija on hieman suurempi kuin vannasputken sisähalkaisija.
jorma wrote: Pitäsikö taas laskea peräsin ja tarkistaa vannasputken tilanne (ja miten?) terv. Jorma s/y Marilyn
Kaikki riippuu koska olet laskemassa venettä veteen ja oliko viime kesänä peräsimen kanssa ongelmia (jumittiko)? Peräsimen alasottaminen ei ole temppu eikä mikään (jos on tarpeeksi korkeutta tai mahdollisuus kaivaa kuoppaa..). Jos aikaa vielä on, niin soittele Etraa ja tiedustele Delriniä tai Oilonia sopivia paloja ja heiltä mahdollisuutta koneistaa ne mallin mukaan. Vanhat holkit saat irti lyömällä teräsputkella vannasputken läpi ne irti. Jos suhteet ovat kunnossa konepajaan taikka vaikka ammattioppilaitukseen, niin noiden puslien sorvaamiseessa ei saa puolta tuntia enempää menemään mitenkään.
[quote="jorma"]Voisiko joku selittää kuinka pitkät ne FE83:n peräsimen nailoniset ylä- ja alalaakerit oikein ovat ja missä kohtaa vannasputkea ne sijaitsevat. [/quote]
Tervehdys
Laakeripuslia on kaksi toinen yläpäässä ja toinen alapäässä vannasputkea.
[quote="jorma"]Onko niitä varten putkessa erityiset syvennykset, vai ajatellaanko laakerien pysyvän paikallaan vannasputkessa kitkan avulla [/quote]
Vannasputken molempiin päihin on koneistettu sovite, joihin laakerit asetetaan ahdistuksella.
[quote="jorma"] Irroitin viime syksynä peräsimen huoltotoimia varten. Kun nyt nostin sen ylös, huomasin että peräsimessä oli klappia niin paljon että sen etureuna ottaa kiinni runkoon. Peräsin heiluu huomattavasti enemmän kuin minkään muun HSK:n rannassa olevan FE:n ( 3kpl) peräsin - Akseli heiluun niin paljon kuin peräsimen aukko antaa myöten. (ja jatkossa kuluttaa akselia?)[/quote]
Kaikissa peräsilaakereissa on hieman klappia. Muuten peräsin ei käänny :) ollenkaan. On vaikea kuulopuheella arvata paljonko väljää on. Tuollaiset pari kymppia (0,2mm) ei vielä tunnu juuri missään.
[quote="jorma"] Olisiko mahdollista että työntäessäni akselia sisään olisinkin työntänyt alalaakerin pitkälle ylös mikä selittäisi heilumisen. Jossain vaiheessa tuntui, että akselin nostossa (käytin auton tunkkia) olisi tuntunut jonkinlainen pykälä.[/quote]
Ei ole mahdollista, koska tuo alalaakerin sovitteen halkaisija on hieman suurempi kuin vannasputken sisähalkaisija.
[quote="jorma"] Pitäsikö taas laskea peräsin ja tarkistaa vannasputken tilanne (ja miten?) terv. Jorma s/y Marilyn[/quote]
Kaikki riippuu koska olet laskemassa venettä veteen ja oliko viime kesänä peräsimen kanssa ongelmia (jumittiko)? Peräsimen alasottaminen ei ole temppu eikä mikään (jos on tarpeeksi korkeutta tai mahdollisuus kaivaa kuoppaa..). Jos aikaa vielä on, niin soittele Etraa ja tiedustele Delriniä tai Oilonia sopivia paloja ja heiltä mahdollisuutta koneistaa ne mallin mukaan. Vanhat holkit saat irti lyömällä teräsputkella vannasputken läpi ne irti. Jos suhteet ovat kunnossa konepajaan taikka vaikka ammattioppilaitukseen, niin noiden puslien sorvaamiseessa ei saa puolta tuntia enempää menemään mitenkään.