tankin koko

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: tankin koko

by FE-Sillanpää » Mon Dec 17, 2012 09:57 am

Arttu wrote:...Veikkaisin semmoista 30l tankkia. Yhdellä tankkauksella mennään koko kesä. Purjehtiminen on yleensä nopein tapa edetä...
Ei aina. Saimaan kanavassa ei saa purjehtia - ja pläkässä ei pysty. Joskus on aika pitkäkin pätkä vain ajettava koneella. Varatankkauksen helppous on minusta se oleellinen pointti, mutta ei sekään ihan kaikissa keleissä onnistu vaikka olisi mikä varatankki. Viime venelehden myrsky-casessa ajeltiin fg:llä koneella kohti naapurimaata ja pelättiin dieselin loppumista eikä ollut 'mitään mahdollisuuksia' varatankata. Koin saman viipurin ulkopuolella FE:llä, keli ei ollut mikään myrsky mutta heilui niin penteleesti laitamyötäisessä purjeet+kone-yhdistelmällä ja olisi tehnyt mieli täydentää tankkia mutta silloisesta ussr-jerrykannusta ei olisi voinut. Olisi mennyt perille 1/10 aineesta ja loput ohi. Päästiin kuitenkin Santioon ennen löpön loppumista.

Polttoaineen loppuminen voi olla oikeasti vaarallista, jos ajellaan jonkun kanssa peräkkäin vilkasta väylää ja edelläoleva pysähtyy. Jos takanatuleva ei ole tarkkana, niin pahimmillaan tulee päälle. Olin kerran onnekseni se valpas perässätulija kun edessäolevalta perämoottorilla kulkevalta purkkarilta loppui bensa, eivätkä ehtineet vaihtaa vauhdin rippeillä reitin vierelle. Hyvä opinkappale siitäkin, ettei kannata koskaan ajaa ihan samaa linjaa peräkkäin ja turvaväli on tärkeä vesilläkin.

by Arttu » Sun Dec 16, 2012 01:38 am

Heh. :lol:

Minä en edes tiedä kuinka iso tankki meidän infernossa on ja samalla 1GM:llä mennään. Ennätystankkaus on 26l, ja tiedän ettei siinäkään höyryillä vielä menty. Veikkaisin semmoista 30l tankkia. Yhdellä tankkauksella mennään koko kesä. Purjehtiminen on yleensä nopein tapa edetä...

Kerran on tankki päässyt tyhjenemään ja sekin oli heti sen jälkeen kun vene oli ostettu. Ei tullut puheeksi kuinka paljon tankissa on tavaraa...

by harald » Sat Dec 15, 2012 02:26 am

Anonymous wrote:Sofiassa, sitlooran kulmassa n. 22l kolmiomainen tankki. Mylly on 1GM.
Kesän täydelllä tankilla veneilee.
Ekana kesänä pidin 10l varasäiliötä mukana, vaan totesin ettei se ole järvipurjehtijalle tarpeellinen.
Kulutus lienee alta 0,5l per tunti.
Otin juu minäkin tankin syksyllä tokaa kertaa irti ja huljuttelin naftalla puhtaaksi. Eipä juuri tullut kuin muutama kärpäsen raato tankista.
Viimeksi tankki oli irti n. 4v takaperin ja silloin saalis oli vettä, poraus roskaa(ilmeisesti tankin teko ajoilta) + jotain mömmöä 3-4l
Ehkäpä tuo tankki on asennettu -84 ja putsasin sen ekana -08
Luulenpa että tämän jälkeen tankki saa olla rauhassa ainaskin seuraavat 10v.

Jussi
Meillä on samanlaisia kokemuksia, webastoa asennettaessa oli pakko ottaa irti tankki kun porattiin siihen se ottoputken reikä. Pohjasta tuli jotain mömmöä, mutta nyttemmin arvailen että se on aika puhdas. Ikinä en ole PA-suodattamia vaihtanut, pitäisi varmaan suorittaa kohta.

Me olemme aina tankanneet suomessa, ja normaaleissa auto-asemissa. Tästä syystä olemme varmaan saaneet aika puhdasta polttoainetta. Joskus kesällä esim. maarianhaminassa tulee tankattua, mutta sielläkin on kiertoa sen verran että puhdasta pitäisi olla.

Pidän myös noin 20l tankkia vähintään riittävänä. Joskus oli kaksikin varapönttöä mukana, nyttemin vain yksi. Sitäkin tulee niin harvoin käytettyä että taitaa sekin jäädä rantaan kohta.

by Guest » Fri Dec 14, 2012 20:59 pm

Sofiassa, sitlooran kulmassa n. 22l kolmiomainen tankki. Mylly on 1GM.
Kesän täydelllä tankilla veneilee.
Ekana kesänä pidin 10l varasäiliötä mukana, vaan totesin ettei se ole järvipurjehtijalle tarpeellinen.
Kulutus lienee alta 0,5l per tunti.
Otin juu minäkin tankin syksyllä tokaa kertaa irti ja huljuttelin naftalla puhtaaksi. Eipä juuri tullut kuin muutama kärpäsen raato tankista.
Viimeksi tankki oli irti n. 4v takaperin ja silloin saalis oli vettä, poraus roskaa(ilmeisesti tankin teko ajoilta) + jotain mömmöä 3-4l
Ehkäpä tuo tankki on asennettu -84 ja putsasin sen ekana -08
Luulenpa että tämän jälkeen tankki saa olla rauhassa ainaskin seuraavat 10v.

Jussi

by mihor » Wed Dec 12, 2012 22:04 pm

Aloitin syksyllä tankinkunnostusprojektin. Tai aloittaminen on ehkä vähän vahva ilmaisu, kun tähän mennessä projektin tuloksena on syntynyt kaksi valokuvaa...

Galleriasta löytyy huono kuva alkuperäisestä kolmiotankista sekä tankin mitat (pituus 45cm, leveys 45cm ja korkeus 21cm) mistä laskien tilavuudeksi tulee karvan alle 20 litraa. Imuputken alle jää varmaan muutama käyttämättä jäävä litra.

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album527

by KaleviHarkonen » Wed Dec 12, 2012 21:18 pm

Meilläkin tankki on 15 litraa - luultavasti. En ole kokenut polttoaineen riittävyyden olevan mikään ongelma.

Muisto ensimmäiseltä Fe-kesältä: olimme olleet melkein viikon reissussa ja moottoria oli käytetty muuhunkin kuin rantautumisiin, mm. Barösundin läpiajoon. Inkoossa sitten näin venehuoltoaseman ja ajattelin, että ajetaan nyt pumpulle ja otetaan tankki piripintaan. Meni kokonaista 3 litraa.

by harald » Wed Dec 12, 2012 16:33 pm

Se on vissiin niin että lämmitysteho ilmaistaan yksiköllä Btu/h? Mikä lie british thermal unit.

1 Btu = 1055 J, joka vuorostaan vastaa vesipannan (0.454 kg) lämmittämistä asteella.

2000 W =~ 6824 Btu/h.

by FE-Sillanpää » Wed Dec 12, 2012 15:59 pm

harald wrote: Eli wallaksen 1800 ei ole sama asia kun webaston 2000. Ei lähimainkaan.
Pitäisikö lähteä täältä safire/wallasleiristä todellisen kilpavarustelun teemalla eteenpäin... otetaan vaikka
http://www.spinea.fi/oljylammittimet.htm
tällainen 25kW:n puhallin ! (Sorry tämä meni ihan ohi ketjun keskustelunaiheen, mutta jotta sivuttaisiin edes, niin kulutus pari litraa tunnissa, 12x teho. Samassa linjassa webaston kanssa kulutus kilowattia kohden)
Image

by harald » Wed Dec 12, 2012 14:51 pm

Tuo wallaksen ja webaston kulutusero selittyi jossain muualla kun Joakim selvitti että Wallaksen teho on otto-teho polttoainekulutuksesta laskettuna kun taas webaston teho on ulostuleva lämpöteho.

Eli wallaksen 1800 ei ole sama asia kun webaston 2000. Ei lähimainkaan.

Meillä taitaa olla noin 28 litrainen tankki, jota pidän vähintäänkin riittävänä. Pari kertaa kauden aikana saa tankata. Webasto on käytössä.

by Olli » Wed Dec 12, 2012 11:38 am

Mulla on 42 litrainen tankki anopinlaatikon etuosassa. Vielä en ole koskaan tankannut yli puolen välin. Yleensä siellä on jotain 10-15 litraa pohjalla. 10 litran varakanikka on ollut mukana yleensä aina paitsi kisoissa.

Jotenkin V-mallinen tankki tuntuisi turvallisemmalta kuin tällainen suorakaide. Tässä on todella matala syvennys pohjalla mistä imee löpön, mutta ei ole vielä haukannut ilmaa kovemmassakaan kelissä.

Image

Webasto AT2000 taitaa imeä täysillä jotain 0,3 l/h, eli jos koko vuorokauden posottaa täysillä, niin pitäisi hävitä 7 litraa savuna ilmaan.

by FE-Sillanpää » Wed Dec 12, 2012 11:08 am

hmoilanen wrote:Meillä on syksyllä ostetussa veneessä 75-80 litran tankki sitlooran alla. Tuskinpa sitä tulee ikinä tankattua täyteen painon takia, mutta voi siitä jollain pidemmällä reissulla iloakin olla.
Mitenkähän suuri riski dieselin pilaantumiselle on, jos tankki on ylisuuri verrattuna käyttöön? 20 L tankki 1GM10:ssä on ollut mielestäni oikein sopiva, varsinkin kun Wallas on valopetrolilla (Crystal-lamppuöljyn kulutus tällaisena kylmänä kesänä n. 15-20 L, veneilypäiviä n. 50). Tankin kierto on ollut 4-5 tankillista per vuosi, mutta saisi se nyt varmasti ainakin kerran vuodessa vaihtua ja syksyllä piripintaan.

Mikä lämppäri vie 4-6 L / vrk dieseliä? Mikäs sen dieselin lämpöarvo olikaan... kun Wallas 1800 Saililla saa kulumaan max 4,32 L valopetrolia/vrk, (Fuel consumption: 0,1- 0,18 l/h)

by hmoilanen » Wed Dec 12, 2012 10:06 am

Meillä on syksyllä ostetussa veneessä 75-80 litran tankki sitlooran alla. Tuskinpa sitä tulee ikinä tankattua täyteen painon takia, mutta voi siitä jollain pidemmällä reissulla iloakin olla.

by harald » Tue Dec 11, 2012 22:13 pm

Arkki wrote: Lämppäri ottaa polttoaineensa samasta tankista ja kevät/syksykeleillä on syytä ottaa huomioon n. 4-6 litran ylimääräinen löpökulunki vuorokaudessa - jopa hieman enemmänkin.
Olisit kertonut vähän aiemmin että se kuluttaa pakkasessa tuon verran. Ei ollut muuten kiva aallokossa pitkän saaressa vietertyn noppapeli-illan jälkeen kotipurjehduksen aikana ilmata konetta.

Lähtöä tehdessä oli silloin lahti jäässä;
Image

by Make » Tue Dec 11, 2012 21:43 pm

Kiitoksia vastauksista. Mekin ollaan pärjätty kympin varakannulla missä on taipuisa kaatonokka. Lappopumppua yritin, ja toimiihan se, mutta käytännössä suttaamiseksi menee sekin. Voi olla että tulee tänäkin telakkakautena hadattua tuo ajatus isommasta tankista. Isompi olisi kyllä silti parempi niin ei tarvitsisi niin usein käydä tankilla.

löpön tankkaus

by Ismo » Tue Dec 11, 2012 18:18 pm

Meillä on varatankkeina kanistereita( 10...20 litraa), joissa ei ole korvausilmaliitintä. Siksi löpö tulee ulos pulpahdelleen, joka aiheuttaa roiskeita. Tähän kyllästyneenä asensin kiinteästi maneettiventtiilipumpun, jonka paineputken liitin tankin paluuliittimeen T-kappaleella. Nyt tankkaus käy kivasti, vain imuletku kanisteriin ja kytkimestä pumppu käyntiin.

Top