by seilori_ » Mon Dec 03, 2012 15:30 pm
Seison korjattuna. Merilain mukaan maksimirangaistus näköjään onkin 2 vuotta, kun rikoslaissa se on vain 1 vuosi.
Ja siis toki veneen omistaja luovuttaessaan veneensä juopuneelle on syyllinen jo rikoslainkin mukaan. Ei sitä tässä kukaan ole kiistänyt. Siis syyllinen kulkuneuvon luovuttamiseen juopuneelle. Ei ruorijuopumukseen tai kuolemantuottamukseen.
Merilain täydellinen sivuuttaminen prosessissa saattoi johtua siitä, että merilaki on tarkoittu pääsääntöisesti kauppamerenkulun sääntelyyn.
Merilaki 1 luku 9§:
"Lain soveltamisala
Sellaiseen alukseen, jota ei käytetä kauppamerenkulkuun, sovelletaan tämän lain säännöksiä vain, mikäli ne kulloinkin siihen soveltuvat."
Tuosta soveltumisesta voi tietysti olla monta eri mielipidettä, mutta ainakin lainsäätäjämme on nähnyt tarpeelliseksi säätää esimerkiksi tuosta veneen luovuttamisesta juopuneelle erikseen rikoslaissa, ja sen mukaan on tähänkin asti menty. On hyvä huomata myös, että vesiliikennelaissa ei lainkaan puhuta mistään aluksen päälliköistä, perämiehistä, laivaisännistä tai muistakaan kauppamerenkulkuun kuuluvista tehtävänimikkeistä, vaan venettä hallitsee vesikulkuneuvon kuljettaja.
Tähän merilain huviveneisiin soveltamiseen liittyen mielenkiintoinen ennakkopäätös korkeimmalta oikeudelta:
http://www.kko.fi/52489.htm
Onko joku muuten kuullut poliisin kyselevän vesillä aluksen päällikön perään? Mut on puhallutettu 2 kertaa moottoriveneillessäni ja 2 kertaa purjehtiessani. Kertaakaan ei olla kyselty kuka on päällikkö tai sattuisiko joku muu kokemaan suorittavansa aluksessa "meriturvallisuuden kannalta olennaisesti merkityksellistä tehtävää", vaan pilli on työnnetty vain veneenkuljettajan eli ratista tai pinnasta kiinnipitävän suuhun. (Nollia olen puhallellut, ja 2 tapauksessa veneen omistaja, mikä myös tuli poliiseille selväksi, istui juopuneena vieressä)
Varmasti monella merenkulkuharrastefanaatikolla on lokikirjoilla ja sekstanteilla kuormatussa pikku Busterissaan laivaisäntä, päällikkö, perämies, konemies jne lähisaareen makkaranpaistoon mennessään, mutta viranomainen onneksi lähtee siitä yksinkertaisesta olettamuksesta, että jos joku ei erikseen ilmoittaudu kippariksi niin veneessä on kuski kuten autossakin ja sillä selvä.
Seison korjattuna. Merilain mukaan maksimirangaistus näköjään onkin 2 vuotta, kun rikoslaissa se on vain 1 vuosi.
Ja siis toki veneen omistaja luovuttaessaan veneensä juopuneelle on syyllinen jo rikoslainkin mukaan. Ei sitä tässä kukaan ole kiistänyt. Siis syyllinen kulkuneuvon luovuttamiseen juopuneelle. Ei ruorijuopumukseen tai kuolemantuottamukseen.
Merilain täydellinen sivuuttaminen prosessissa saattoi johtua siitä, että merilaki on tarkoittu pääsääntöisesti kauppamerenkulun sääntelyyn.
[i]Merilaki 1 luku 9§:
"Lain soveltamisala
Sellaiseen alukseen, jota ei käytetä kauppamerenkulkuun, sovelletaan tämän lain säännöksiä vain, mikäli ne kulloinkin siihen soveltuvat."[/i]
Tuosta soveltumisesta voi tietysti olla monta eri mielipidettä, mutta ainakin lainsäätäjämme on nähnyt tarpeelliseksi säätää esimerkiksi tuosta veneen luovuttamisesta juopuneelle erikseen rikoslaissa, ja sen mukaan on tähänkin asti menty. On hyvä huomata myös, että vesiliikennelaissa ei lainkaan puhuta mistään aluksen päälliköistä, perämiehistä, laivaisännistä tai muistakaan kauppamerenkulkuun kuuluvista tehtävänimikkeistä, vaan venettä hallitsee vesikulkuneuvon kuljettaja.
Tähän merilain huviveneisiin soveltamiseen liittyen mielenkiintoinen ennakkopäätös korkeimmalta oikeudelta:
[url]http://www.kko.fi/52489.htm[/url]
Onko joku muuten kuullut poliisin kyselevän vesillä aluksen päällikön perään? Mut on puhallutettu 2 kertaa moottoriveneillessäni ja 2 kertaa purjehtiessani. Kertaakaan ei olla kyselty kuka on päällikkö tai sattuisiko joku muu kokemaan suorittavansa aluksessa "meriturvallisuuden kannalta olennaisesti merkityksellistä tehtävää", vaan pilli on työnnetty vain veneenkuljettajan eli ratista tai pinnasta kiinnipitävän suuhun. (Nollia olen puhallellut, ja 2 tapauksessa veneen omistaja, mikä myös tuli poliiseille selväksi, istui juopuneena vieressä)
Varmasti monella merenkulkuharrastefanaatikolla on lokikirjoilla ja sekstanteilla kuormatussa pikku Busterissaan laivaisäntä, päällikkö, perämies, konemies jne lähisaareen makkaranpaistoon mennessään, mutta viranomainen onneksi lähtee siitä yksinkertaisesta olettamuksesta, että jos joku ei erikseen ilmoittaudu kippariksi niin veneessä on kuski kuten autossakin ja sillä selvä.