by Petri » Thu Mar 05, 2009 23:31 pm
Olli wrote:
Ei ole kyllä yksinkertaista säätöongelmaa nähnytkään, vaan kyse on melkoisesta monimuuttujaprosessista. Täysin ratkottavissa kyllä, mutta jos siitä haluaa täydellisen, niin vaatii paljon anturointia, ja paljon enemmän toimilaitteita kuin vain yhden vinssin kiskomaan skuuttia...
Siis tottakai ongelmasta voi tehdä monimutkaisen, mutta en kyllä ainakaan omaa trimmaamistani kutsuisi niin monimutkaiseksi ettei sen prosessin kontrolloimiseen vaadittaisi juuri ollenkaan anturointia/laskentatehoa. Ja jo kuitenkin jonkin 10x10cm anturimatriisin käyttö kyllä olisi varmaankin aivan riittävä ihmissilmää paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi...tietenkin ehkä jättöreunan lähellä anturitiheys voisi olla suurempi jne.
Vaikka tottakai myös hekkiä, outhaulia jne. pitäisi säätää lennossa, niin jo pelkkä skuutin automatisointi olisi varsin kätevää...toisaalta moderneissa kisaveneissä kun kaikki piuhat menevät jo kansien alla, niin servojen liittäminen jokaiseen nartsaan olisi aika pikkujuttu.
Tietysti vielä vähän pidemmälle vietynä tähän pitäisi liittää älykäs autopilotti. Kippari kertoo vain suunnan, ja kone ajaa. Jos suunta sattuu olemaan suoraan vastatuuleen, kone kryssii. Värkin pitäisi tietysti niellä myös kartta ym. dataa, jotta se osaisi heitellä vendat järkevissä paikoissa.
...Vai olisiko sittenkin moottorivene aika mukava härpätin

Niin, siis ainahan tuota tarkoitusta varten voi pestata myös sen kipparin, että ei se itse ajamisen poistaminen sinänsä olennaisesti parantaisi kiinnostavuutta, mutta mä voisin kyllä milloin vain luopua trimmaamisesta ja antaa tietokoneen hoitaa sen

Kuten SailX-kisoissa on nähty, eroja silti syntyy, vaikka teoriassa kaikkien veneet kulkevat optimitrimmissä.
[quote="Olli"]
Ei ole kyllä yksinkertaista säätöongelmaa nähnytkään, vaan kyse on melkoisesta monimuuttujaprosessista. Täysin ratkottavissa kyllä, mutta jos siitä haluaa täydellisen, niin vaatii paljon anturointia, ja paljon enemmän toimilaitteita kuin vain yhden vinssin kiskomaan skuuttia...
[/quote]
Siis tottakai ongelmasta voi tehdä monimutkaisen, mutta en kyllä ainakaan omaa trimmaamistani kutsuisi niin monimutkaiseksi ettei sen prosessin kontrolloimiseen vaadittaisi juuri ollenkaan anturointia/laskentatehoa. Ja jo kuitenkin jonkin 10x10cm anturimatriisin käyttö kyllä olisi varmaankin aivan riittävä ihmissilmää paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi...tietenkin ehkä jättöreunan lähellä anturitiheys voisi olla suurempi jne.
Vaikka tottakai myös hekkiä, outhaulia jne. pitäisi säätää lennossa, niin jo pelkkä skuutin automatisointi olisi varsin kätevää...toisaalta moderneissa kisaveneissä kun kaikki piuhat menevät jo kansien alla, niin servojen liittäminen jokaiseen nartsaan olisi aika pikkujuttu.
[quote]
Tietysti vielä vähän pidemmälle vietynä tähän pitäisi liittää älykäs autopilotti. Kippari kertoo vain suunnan, ja kone ajaa. Jos suunta sattuu olemaan suoraan vastatuuleen, kone kryssii. Värkin pitäisi tietysti niellä myös kartta ym. dataa, jotta se osaisi heitellä vendat järkevissä paikoissa.
...Vai olisiko sittenkin moottorivene aika mukava härpätin :shock:[/quote]
Niin, siis ainahan tuota tarkoitusta varten voi pestata myös sen kipparin, että ei se itse ajamisen poistaminen sinänsä olennaisesti parantaisi kiinnostavuutta, mutta mä voisin kyllä milloin vain luopua trimmaamisesta ja antaa tietokoneen hoitaa sen :)
Kuten SailX-kisoissa on nähty, eroja silti syntyy, vaikka teoriassa kaikkien veneet kulkevat optimitrimmissä.