Mitkä vinssit genualle?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Mitkä vinssit genualle?

by Marko » Tue Jun 30, 2015 10:04 am

Olisiko antaa vinkkiä mitkä 1-nopeuksiset vinssit kanttaisi hankkia vanhojen tilalle. 2-nopeuksisiin ei nyt riitä rahat ja alkuperäinen Gibb 7A hajosi yllättäen. Noissa on kannan halkaisija 110 mm ja rummun 65 mm. Tasaista pintaa on käytössä riittävästi hiukan isommallekin. Voimat on toki riittäneet nykyisilläkin.

Hyvän fiiliksen purjehdusvideota viikonlopulta:
https://youtu.be/EqPS3tEIZFw

by Cage » Tue Feb 11, 2014 23:43 pm

Huhhuh, Andersenien hinnat ovat viime vuodesta pompanneet ~30% ylöspäin. Tämän seurauksena Antalit menee tilaukseen.

Alumiiniset tai kromatut pronssiset... kuluukohan jommat kummat nopeammin sileäksi ja pitäisikö se huomoida tässä ostovaiheessa? Mitä mieltä paneeli on?

EDIT: Kävikin niin, että tilasin Andersenit. On kyllä kiva kun 2 kierrosta köyttä vinsseissä riittää.

by asalovuo » Mon Sep 30, 2013 08:24 am

Muistamatta mitä muut vinssit maksavat eikö nuo Harkenin 20.2 mallin vinssit olisi sopivat. Hjertmansin listoilla ne näyttäisi olevan aika edulliseen hintaan.
Luulen, että jos itse vaihtaisin vinssit nyt laittaisin nuo kaksinopeuksiset ei itse skuuttaavat versiot...

Suomessa harvoin näkee vinssejä olevan tarjouksessa mutta Ruotsissa (hjermans.se ja benns.se) tarjouksia näyttäisi olevan aina silloin tällöin.
Toimitukset pelaa nopeasti ja hinta jää monessa tuotteessa halvemmaksi kuin täällä.

Mullakin on ollut ongelmia skuutien kanssa. Mittasin skuutin tulokulman vinssille ja huomasin, että se on ainakin Merellissä liian pieni...ensikaudella vinssien alle tulee tiikki palikat joiden tarkoitus on parantaa asiaa.

by Lilie » Sun Sep 29, 2013 23:00 pm

OK, kiitti hyvistä pohdinnoista ja selvitystyöstä.

Mulla Barbarossan vinssit alkaa olla käyttöiän loppupäässä. Lisäksi köydet helposti engelsmannilla ja vähän pienet ne on. Mutta kuten sanottua, onhan noilla pärjänny. En kuitenkaan ole etsimässä varsinaisesti lisää poweria tai vaihteita, mutta kannattaishan sekin varmasti tehdä samalla jos hankkii uudet vinssit.

Luulen että unohdan kuitenkin nuo B8:t ja metsästän tarjouksia hieman isommista. Kevät näyttää mitä tuli löydettyä vai jatkanko nykyisillä..

Ville

by Cage » Sat Sep 28, 2013 11:55 am

Meillä mentiin tämä vuosi vielä alkuperäisillä Lewmarin 7:illa. Ovat kyllä auttamattoman pienet FEneen skuuttivinsseiksi. Moni varmaan huomasi, että meillä kesti vendat kovemmassa tuulessa varsin kauan. Tämä johtu siitä, että haba vaan loppuu kesken ja lisäksi uusi skuutti helpolla sotkeutui vinssiin. Tekohengityksenä ajattelin korvata 7 single speed vinssit ostamillani käytetyillä 16 two speed vinsseillä, jotka ostin korvaamaan katolla olevat 6:set. Vaikka alunperin mittasin, että 16:set sopisivat suoraan 7:jen asennusreikiin, niin eroa oli kuitenkin se about 2mm ja vaihto ei onnistunut. Eli ei auttanut kuin laittaa 7:at takaisin, kun tarkoitus kuitenkin löytää about 30-hyötysuhteella olevat vinssit ja tehdä niille sitten asennusreikien muutos.

Olen kyllä päätymässä Andersen 28:hin, pitää vain vielä jollain tapaa koittaa varmistaa, että ohuet dyneemaskuutit eivät luista niissä. Jotikosta ne varmaan tulee hankittua, jollei niitä käytettynä jostain löydy.

Hieman vielä noi Antalit kiinnostaa, ovat tällä hetkellä 2:s sijalla. Muistaakseni parin W30 Antaleja saa about 150¤ halvemmalla kuin 28 Andersenit. Molemmissa höytysuhde on 28.

Harkenin B8 on näköjään single speed. En itse näitä ostaisi, kyllä kahden vaihteen olemassa olo antaa niin paljon enemmän. Ja hyvä se hyötysuhde on olla jossain 16-30 välillä, omasta mielestäni ainakin. Harken näyttää antavan B8:lle 7.5, joten käytännössä sama kuin nykyiset Lewmar 7:t.

Harkenin Performa malli kiinnostaisi myös siksi, että ne ilmeisesti ohjaa köyttä alaspäin vinssillä, joka tietyt on toivottu ominaisuus. Fyysisen koon puolesta niistä mahtuu vain 20:set. Jostain syystä ovat ottaneet 32:set pois valikoimistaan.

Mutta siis Andersen 28:ihin olen päätymässä ensi kaudeksi, jollei talven aikana markkinoille ilmaannu houkuttelevampaa vaihtoehtoa.

by Lilie » Fri Sep 27, 2013 12:06 pm

Jatkan tähän vanhaan ketjuun kun sama asia itsellä mietinnässä..

Mitkä vinssit ja mistä päädyit hankkimaan Cage?

Entäpä osaako joku sanoa miten Harken B8 kävis? Taitavat olla samaa kokoa kuin nykyiset Barbarossat? Hieman pienet nykyiset on olleet, mutta onhan noilla pärjänny. Hinta noissa Harkeneissa houkuttais verrattuna muihin vaihtoehtoihin..

T. Ville
FIN-2583 Lilie

by vvoltti » Fri Nov 30, 2012 16:39 pm

Onks knaapi mallia kiinnitysknaapi vai semmonen vinssin lukkona oleva "epäkeskoknaapi". Ensinmainitulle olis käyttöä.

V.

by harald » Fri Nov 30, 2012 15:20 pm

Minullakin on ylimääräisenä pari barbarossa #6 vinssejä, jukovan vapauttajia ja käyttämättömiä knaapejakin löytyy. En vain muista missä :)

by vvoltti » Fri Nov 30, 2012 15:01 pm

Upeeta. Privaviestit ei näköjään ole käytössä, laitatko meiliä ville.voltti ätmerkki oceanrace60.fi tai puh/sms 0405134045.

V.

by Kalle » Fri Nov 30, 2012 14:04 pm

vvoltti wrote:Mulla on Andersen 28:t 30-jalkasessa genuaveneessä. Feneeseen tuo on jo tosi järeä ja mikä tahansa yli tuon on aivan overkilliä. Ainakin nuo nelikymppiset kannattaa unohtaa.

Onkos sulta mahdollisesti jäämässä vanhat vinssit yli? Tarttisin koulutuskäyttöön demovälineeksi jonkun pienen vinssin, joka ei sais maksaa paljoa ja mielellään ei mitään.

Samaten joku vanha vinssinvapauttaja ois poikaa. Ja joku knaapi. Anyone? Menis hyvään tarkoitukseen.

T.

Ville
Hei Ville
Multa löytyy jostain vanha vinssi, vapauttaja ja ehkä joku knaapikin, veloituksetta.
t.Kalle

by vvoltti » Fri Nov 30, 2012 13:46 pm

Mulla on Andersen 28:t 30-jalkasessa genuaveneessä. Feneeseen tuo on jo tosi järeä ja mikä tahansa yli tuon on aivan overkilliä. Ainakin nuo nelikymppiset kannattaa unohtaa.

Onkos sulta mahdollisesti jäämässä vanhat vinssit yli? Tarttisin koulutuskäyttöön demovälineeksi jonkun pienen vinssin, joka ei sais maksaa paljoa ja mielellään ei mitään.

Samaten joku vanha vinssinvapauttaja ois poikaa. Ja joku knaapi. Anyone? Menis hyvään tarkoitukseen.

T.

Ville

by Cage » Fri Nov 30, 2012 11:07 am

Hyvä pointti tuo kokemattomien gastien opastaminen, sellasia kun saattaa välillä olla mukana.

Vaikken Bartonin vinsseihin muuten lähtis, niin varsin fiksu idea heillä on värikkäiden rinkuloiden kanssa, jotka voi laittaa vinssin päälle. Muilla valmistajilla en vastaavaa ole nähnyt, mutta ehkä niitä saa 3rd partyna, vaikkei niitä vielä nenän eteen ole tullut. Voisivat muut valmistajat ottaa mallia tässä asiassa Bartonila.

Kipusin pressun alle mittailemaan minkä kokoinen vinssi fyysisesti mahtuu FE83:seen ja lopputulos oli että noin 13cm base mahtuu. Jos hakee power ratiota n. 30 paikkeilla (about Harkenin suosituksen mukaan), niin silloin näyttäisi valikoima rajoittuvan:
- Andersen 28
- Antal W30

Jos vähän venyttää mittaa ~13,5cm:ään, niin silloin valikoimaan tulee myös:
- Harken 32.2 (base 13,7cm, asennettu ainakin muutamaan FE83:seen onnistuneesti)
- Lewmar EVO 30 tai EVO 40 (base 13,8cm)
- Andersen 40 (base 13,6cm)

Lopputulos on varmaankin se, että valinnanvaraa on ja johonkin on loppupeleissä päädyttävä. :)

by FE-Sillanpää » Fri Nov 30, 2012 10:08 am

VVille wrote:ElecTripissä on nyt tollanen "häröasennus" et katolla on mustat Lewmarit ja genoalla rosterinkiiltoset Andersenit. Lisäks kansi on täynnä sekalaisen värisiä heloja, jotain alkuperäistä, jotain mustaa, jotain metallinkiiltoista, vähän kaikkea. Kertaakaan ei ole harmittanut et onpas epäyhtenäisen näkönen heloitus. Sensijaan useammankin kerran on tullu havaittua et onpas pirun hyvät vinssit ja toimiva heloitus ;)

Se on vene, ei näyttelyesine, joten ota sellaset palikat millä on kivoin purjehtia :)

Kirjavuus köysissä ja vinsseissä helpottaa myös, kun pitää neuvoa kokemattomia gasteja: väännä siitä kromatusta vinssistä puoli kierrosta.... ei siitä mustasta! Päästä se punapilkullinen köysi löysäksi. Ei sitä keltamustaa jne. (Häh, mikä on skuutti? Mikä ihmeen gaija?).

by VVille » Thu Nov 29, 2012 13:48 pm

ElecTripissä on nyt tollanen "häröasennus" et katolla on mustat Lewmarit ja genoalla rosterinkiiltoset Andersenit. Lisäks kansi on täynnä sekalaisen värisiä heloja, jotain alkuperäistä, jotain mustaa, jotain metallinkiiltoista, vähän kaikkea. Kertaakaan ei ole harmittanut et onpas epäyhtenäisen näkönen heloitus. Sensijaan useammankin kerran on tullu havaittua et onpas pirun hyvät vinssit ja toimiva heloitus ;)

Se on vene, ei näyttelyesine, joten ota sellaset palikat millä on kivoin purjehtia :)

by harald » Wed Nov 28, 2012 18:32 pm

Ai että ulkonäkö :)

If it doesn't run, chrome it!

Eiköhän tuo kromi vs. musta vinssi mene näin 30 v vanhassa veneessä vähän hifistelyksi. Itse valitsisin ensin toiminnan ja veneen nopeutumisen kriteereillä, sitten hinnan ja vasta viimeiseksi ulkonäön perusteella.

Sitäpaitsi krominen voi olla kauniimpi pitkään, jos mustasta rupeaa esim. eloksointi kulumaan tjms.

Top