by FIN11253 » Fri Aug 15, 2014 14:19 pm
Petri wrote:Länsiväylässähän oli toissapäivänä Espoon suunnitelmista
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2311 ... mmassuolle ja lowin twitterissä tuosta onkin jo keskusteltu.
Aloin sitten huvikseni laskeskelemaan (kundin päiväunet on hyvää aikaa puuhastella kaikkea turhaa

) että kun tuo mainittu 1500 venettä sitten siirtyy (yeah right) Ämmässuolle niin karkeasti voisi arvioida että kun ajoaika suuntaansa Ämmässuolle on n. 30 minuuttia kuorkilta (ei taida kyllä satasta ajaa...Finnoontietä pitkin vanhalle turuntielle, silloin kyllä 30 minsaakaan ei enää riitä kunnolla), siihen päälle se 30 minuuttia kyytiin nostoa ja pukille laskua niin yhden veneen nostorumba siihen että nostoauto on takaisin Sojalla ottamassa uutta kyytiin kestää 1,5h. Kai kuskeillakin jotkut työajat ovat, ajopiirturit kai estävät yli 12h päivien ajamisen?
Eli 2250h veneen kuskailuita, jaetaan viidelle autolle, 450h/auto ja sitten rytmitetään 12h työpäiviksi=37,5. Ja tuskin saavat kuskit painaa 12 tuntisia päiviä kuukauden putkeen eli mutuheitolla päästäänkö sitten vaikkapa 50-60 päivään. Eli nyt jos elokuun puolivälissä aletaan siirtelemään veneitä pois niin ennen marraskuuta on kaikki veneet ämmässuolla.
Ja sitten se hinta, jos nyt Suomenojalla kuski pääsee siihen neljään nostoon tuntia kohti (no, Parppei ehkä, nöösipojat jäävät kahteen tai kolmeen) niin voisi olettaa että kuski toivoisi tunnista saavansa sen 200-300¤. Mutta kun tuohon siirtoon menee vähintään se 1,5h niin tervetuloa vain 600 euron vuotuiset nosto/lasku-kulut

Osimoilleen noin. Huomioidaan vielä, että suurinosa veneistä lasketaan / nostetaan viikonloppuisin ja arki-iltaisin, kaikilla ei ole mahdollista järjestää vapaata tai ottaa rokulia keskellä viikkoa.
Pari vuotta sitten kysyin luottokuski Karttuselta (Karttunen ja Pepe Lindholm ovat ainoat, joille uskallan antaa veneeni nostot ja kuljetukset), jos olisin vienyt veneen Suomenojalta työnantajan halliin Vuosaaren satamaan. Pahimman sesongin ulkopuolella oli 300 EUR. Voisi kuvitella, että nosto-kuljetus-pukille on minimissään tuon verran, todennäköisesti enemmän.
Jos tuo suunnitelma toteutuu niin alan pitämään venettä omalla pihalla talvet. Matka olisi suurinpiirtein sama. Arveluttaa vaan, mitä veneen runko tykkää siitä kun sitä kaksi kertaa vuodessa retuutetaan maanteitä pitkin.
Kaikkiaan täysin järjetön tuo suunnitelma. Eikö Suomenojalla talvehdi kenenkään tarpeeksi isokenkäisen ja vaikutusvaltaisen venettä, jotta saisi hieman vipuvartta järkipuheelle?
Jyrki/Noordzee
[quote="Petri"]Länsiväylässähän oli toissapäivänä Espoon suunnitelmista http://www.lansivayla.fi/artikkeli/231143-espoolaisveneiden-talvisailytys-siirtymassa-ammassuolle ja lowin twitterissä tuosta onkin jo keskusteltu.
Aloin sitten huvikseni laskeskelemaan (kundin päiväunet on hyvää aikaa puuhastella kaikkea turhaa :D) että kun tuo mainittu 1500 venettä sitten siirtyy (yeah right) Ämmässuolle niin karkeasti voisi arvioida että kun ajoaika suuntaansa Ämmässuolle on n. 30 minuuttia kuorkilta (ei taida kyllä satasta ajaa...Finnoontietä pitkin vanhalle turuntielle, silloin kyllä 30 minsaakaan ei enää riitä kunnolla), siihen päälle se 30 minuuttia kyytiin nostoa ja pukille laskua niin yhden veneen nostorumba siihen että nostoauto on takaisin Sojalla ottamassa uutta kyytiin kestää 1,5h. Kai kuskeillakin jotkut työajat ovat, ajopiirturit kai estävät yli 12h päivien ajamisen?
Eli 2250h veneen kuskailuita, jaetaan viidelle autolle, 450h/auto ja sitten rytmitetään 12h työpäiviksi=37,5. Ja tuskin saavat kuskit painaa 12 tuntisia päiviä kuukauden putkeen eli mutuheitolla päästäänkö sitten vaikkapa 50-60 päivään. Eli nyt jos elokuun puolivälissä aletaan siirtelemään veneitä pois niin ennen marraskuuta on kaikki veneet ämmässuolla.
Ja sitten se hinta, jos nyt Suomenojalla kuski pääsee siihen neljään nostoon tuntia kohti (no, Parppei ehkä, nöösipojat jäävät kahteen tai kolmeen) niin voisi olettaa että kuski toivoisi tunnista saavansa sen 200-300¤. Mutta kun tuohon siirtoon menee vähintään se 1,5h niin tervetuloa vain 600 euron vuotuiset nosto/lasku-kulut :D[/quote]
Osimoilleen noin. Huomioidaan vielä, että suurinosa veneistä lasketaan / nostetaan viikonloppuisin ja arki-iltaisin, kaikilla ei ole mahdollista järjestää vapaata tai ottaa rokulia keskellä viikkoa.
Pari vuotta sitten kysyin luottokuski Karttuselta (Karttunen ja Pepe Lindholm ovat ainoat, joille uskallan antaa veneeni nostot ja kuljetukset), jos olisin vienyt veneen Suomenojalta työnantajan halliin Vuosaaren satamaan. Pahimman sesongin ulkopuolella oli 300 EUR. Voisi kuvitella, että nosto-kuljetus-pukille on minimissään tuon verran, todennäköisesti enemmän.
Jos tuo suunnitelma toteutuu niin alan pitämään venettä omalla pihalla talvet. Matka olisi suurinpiirtein sama. Arveluttaa vaan, mitä veneen runko tykkää siitä kun sitä kaksi kertaa vuodessa retuutetaan maanteitä pitkin.
Kaikkiaan täysin järjetön tuo suunnitelma. Eikö Suomenojalla talvehdi kenenkään tarpeeksi isokenkäisen ja vaikutusvaltaisen venettä, jotta saisi hieman vipuvartta järkipuheelle?
Jyrki/Noordzee