LATURI

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: LATURI

by Panu » Sun Apr 17, 2005 22:47 pm

oikkpasi wrote: Noin niikun, jos tyyppäät vanhaa diesel Mersua, niin kyllä on parempi ottaa mäkeen vähän vauhtia? :wink:
Tervehdys

Tunnettuahan on, että auto kiihtyy alamäkeen ja kuljettaja ylämäkeen... :D.

by oikkpasi » Fri Apr 15, 2005 21:36 pm

Taitaa olla kuitenkin niin, että tuo toimii traktoreissa ja joissakin työkoneissa, ja ruohonleikkureissa, mutta ei Yammussa ja perusdieseleissä. Noin niikun, jos tyyppäät vanhaa diesel Mersua, niin kyllä on parempi ottaa mäkeen vähän vauhtia? :wink:

by Panu » Tue Apr 12, 2005 10:16 am

harald wrote:Olisiko sitten niin että tämä säätimen säätöalue ei ole kovin laaja. Meidän
veneessä saattaa joskus käydä niin että kone ei kunnolla jaksa tyhjä-
käyntiä käydä jos kaksi tyhjää akkua ovat rinnankytkettyinä.
Tervehdys

Kuten totesin, että en tiedä toimiiko kyseinen järjestelmä tyhjäkäynnillä enkä myöskään tiedä kuinka suurissa määrin se pystyy kierroslukua vakioimaan. Voit olla hyvinkin oikeassa, että säätöalue ei ole laaja? Muistelen jonkun joskus väittäneen (siis kolmannen käden huhupuhetta :roll:), että kaasuvivun liike vaikuttaisi Covernorin vastinjousen kireyteen ja siten epäsuorasti koneen kierroksiin, eli kaasu ei ole suoraan yhteydessä ruiskupumppuun. En ole varma, mutta tämän väitteen muistan kuuleeni.

by harald » Tue Apr 12, 2005 09:13 am

Olisiko sitten niin että tämä säätimen säätöalue ei ole kovin laaja. Meidän
veneessä saattaa joskus käydä niin että kone ei kunnolla jaksa tyhjä-
käyntiä käydä jos kaksi tyhjää akkua ovat rinnankytkettyinä.

by Panu » Mon Apr 11, 2005 20:47 pm

harald wrote:
Panu wrote:Diesel moottoriin on nimittäin rakennettu
keskipakovoimaan perustuva kierrosluvun vakiona pitävä mekanismi
Ai niinkuin joka ikiseen dieselkoneeseen noin niinkuin totuutena? Ei kai?...
...puhutaan "Governor remote handle"ista joka kyllä viittaa tuollaiseen
keskipakoisäätimeen... Hmm, pitää tutkia, mielenkiintoista...
Tervehdys

Juuri se "kuvenööri" on tämä vakio kierroslukua ylläpitävä järjestelmä. Sellainen löytyy Yanmar 1GM:stä ja löytyypä sellainen Wärtsilä suurista laiva- ja voimalaitoskäyttöön tarkoitetuista DIESEL MOOTTOREISTA (lue: pahuksen isoja koneita. Männän halkaisija max huimat 420mm! :shock: ).

Voi olla, että uudenaikaisemmat Gommon Rail ja pumppusuutin tekniikan dieseleissä ei tätä mekanismiä aina ole, mutta uskon saman toiminnon sisältyvän silloin moottorinohjauselektroniikkaan (huh, olipa kauhean pitkä yhdyssana) :wink:.

by harald » Mon Apr 11, 2005 17:52 pm

Panu wrote:Diesel moottoriin on nimittäin rakennettu
keskipakovoimaan perustuva kierrosluvun vakiona pitävä mekanismi
Ai niinkuin joka ikiseen dieselkoneeseen noin niinkuin totuutena? Ei kai?

Tuollaista keskipakosäädintä tavataan yleensä generaattoreista missä
pitää pysyä tarkalleen 3000rpm:ssä (50Hz katsos, tai 3600rpm/60Hz
jenkkilässä).

Tuossa Yanmarissa on ainakin jakopumpun päällä ihan ruuvi jolla
kierretään lisää hanaa = syöttöä tyhjäkäyntiä säädettäessä.

edit: Vai onko sittenkään noin? Tuossa:

http://www.boten.nl/motoren/motoren_pdf ... series.pdf

puhutaan "Governor remote handle"ista joka kyllä viittaa tuollaiseen
keskipakoisäätimeen... Hmm, pitää tutkia, mielenkiintoista...

by Panu » Mon Apr 11, 2005 16:42 pm

harald wrote:Ongelmana säädössä on että mille kuormitukselle säädetään. Ja
isommalla laturilla kuormitus vaihtelee huomattavasti, etenkin jos
samalla korotetaan latausjännitettä (enemmän jännitettä = enemmän
virtaa = enemmän tehoa vaaditaan)....

... Pitäisi oikeastaan tehdä tuo tyhjäkäynni säätö jonkun regulaattorin avulla.
Helpoiten tuon saisi todnäk tehtyä elektroniikalla mutta mitä minä mistään tiedän.
Tervehdys

Tuo Diesel on siitä vekkuli moottorityyppi, että se eroaa normaalista bensakoneesta monessa kohdassa. Yksi näistä eroavuuksista on kierrosluvun säätö. Siinä missä bensakoneella lisätään kaasua, että saadaan kierrokset pysymään vakiona kuormituksen kasvaessa ei Diesel koneen käyttäjän tarvitse kuin hymyillä :D. Diesel moottoriin on nimittäin rakennettu keskipakovoimaan perustuva kierrosluvun vakiona pitävä mekanismi :idea:.

En osaa varmasti sanoa toimiiko tämä järjestelmä tyhjäkäyntikierroksilla vai ei. Paikallinen Dieselmoottorikorjaamo osaisi varmasti valaista asiaa.

by harald » Mon Apr 11, 2005 14:09 pm

Ongelmana säädössä on että mille kuormitukselle säädetään. Ja
isommalla laturilla kuormitus vaihtelee huomattavasti, etenkin jos
samalla korotetaan latausjännitettä (enemmän jännitettä = enemmän
virtaa = enemmän tehoa vaaditaan).

Jos säädetään tyhjäkäynti vastaamaan puolityhjiä akkuja niin lataustason
noustessa alkaa kierrokset olemaan vaarallisia vaihteelle. Liikaa
kierroksia koneessa ja jos silloin lyö vaihteen päälle ei tee hyvää.

Pitäisi oikeastaan tehdä tuo tyhjäkäynni säätö jonkun regulaattorin avulla.
Helpoiten tuon saisi todnäk tehtyä elektroniikalla mutta mitä minä mistään
tiedän.

by Guest » Mon Apr 11, 2005 11:25 am

Eikös moottoreiden tyhjäkäynti ole poikkeuksetta säädettävissä?

by Vesku » Sun Apr 10, 2005 13:28 pm

No eikun kauppaan ostamaan uutta ja myyt minulle sen vanhan niin ollaan kumpikin tyytyväisiä.

by harald » Sun Apr 10, 2005 13:10 pm

Kiitokset vinkistä tuon t-käynnin kanssa. Ajatuksena meillä asentaa
Boschin laturi johon tulee korkeammat latausjännitteet joten meillekin
taitaa tulla ongelmia t-käynnin kanssa sitten.

Lisää hanaa... :)

by Vesku » Sun Apr 10, 2005 13:03 pm

Ovat tänäpäivanä yleensä niin suuritehoisia.että vähänkään tyhjemmällä akulla kone ei tahdo jaksaa käydä tyhjää. Itselläni oli 66 amp. laturi ja ongelmat olivat em.Tietysti pääkatkaisijasta akkua vaihtamalla ongelmasta selvitään mutta nyt kun joutuu ostamaan uuden niin ajattelin vaihtaa pienenpään.Veneessä on kuitenkin maasähkö joten sähkön kanssa ei ole ongelmaa.

by harald » Sun Apr 10, 2005 10:32 am

Hyvä neuvo säkäriltä. Pitää vain ottaa vanha malliksi mukaan jotta löytää
sellaisen jossa korvat ovat oikeaan suuntaan.

Jos Boschin mallia on niin siihen löytyy sitten lataussäätimiä eri jännitteille
ja paljon kolmansien osapuolien tuotteita jotka ovat vakiosäätimiä
parempia venekäyttöön. Joten Boschin laturi jos löytyy (varo ettei laturi
ole esim Valeo, Lucas tjms jonka Bosch on vain perushuoltanut).

http://www.detomaso.nu/~thomast/alternator/

by säkäri » Sat Apr 09, 2005 21:43 pm

Osta autosähkökorjaamosta korjattu tarvikelaturi, ja homma on klaari, eikä maksa paljon.

LATURI

by Vesku » Sat Apr 09, 2005 17:45 pm

Yanmar 1GM:n laturia olisi tarvis.Jos sellainen lojuu nurkissa,ota yhteyttä.
Vesa Rouvali 0400-634320

Top