by avoipio » Fri Sep 21, 2012 23:51 pm
Fokan skuutti kulkee ala-laidan vinssin eteen silmukkaan kiinnitetyn vanhan räikkäspinnuplokin kautta yläpuolen vinssille. Parempi olisi kiinteä taittoploki. Tämä siis genoaa käytettäessä. Köysi kulkee kyllä aika pahasti kaukalon yli, mutta yksin huseeratessa sillä ei ole niin kovin väliä. Paitsi jos haluan käydä piipahtamassa sisätiloissa, jolloin viritys on ahdas ja vaarallinen. Ehkei olisi ihan Pelle Pelottoman hommia juoksuttaa skuutti takakautta pinnan takaa, kuulalaakeriplokien vastus ei varmaan olisi kovin suuri tekijä. Sieltäpäinhän ne spinnunkin skuutit tulevat. Täytyypä kokeilla.
Itsejalustavan fokan kanssa mulla on skuutti siten, että se kulkee reittiä vinssi1-ploki1 keulassa-tuplaploki kiskolla-ploki halssikulmassa-tuplaploki kiskolla-ploki2 keulassa-vinssi2 (eteen-taakse-ylös-alas-eteen-taakse) mahdatkos sen selvemmin sanoa! Plokeja (ja köyttä riittää), mutta plokit kuulalaakeroituja, samoin kuin vaunu ja hyvin luistaa. Keulaan voisi yksinkertaisuuden vuoksi laittaa tuplataittoplokin. Pitää vaan hieman katsoa, ettei köysi lopu kesken, päättymätönhän silmukkahan tämä ei ole.
Tällä tavalla toimiessani edelleen vaivaa tuo ulottuminen vinsseihin, joko levangin yli tai sitten vinssi on selän takana. Yksi mutta kalliihko ratkaisu olisi asentaa uusi Andersenin alakampivinssi suunnilleen levangin kohdalle, jolloin siihen ylettyisi molemmista suunnista aika lailla mukavasti eikä köyttä tarvitsisi taiteilla vinssikammen yli. Sitten kun olisi gasti/gasteja mentäisiin tavallisessa marssijärjestyksessä.
Vanhassa H-veneessäni alakampivinssit olivat noin levangin kohdalla ja taiteilu pinna ties missä välissä puristettuna onnistui hyvin. Alkeellisella jatkolla ei juuri mitään tehnyt. Nyt mulla on Spinlockin säädettävä jatkopinna, mikä kyllä helpottaa.
Taidan silti tutkia tarkemmin kokonaan luopumista levangista ainakin yksin purjehdittaessa. Mutta sitten pitää kyllä kehittää nopea ja pitävä mekanismi levangin kiinnittämiseen, kun siihen aihe ilmaantuu.
Fokan skuutti kulkee ala-laidan vinssin eteen silmukkaan kiinnitetyn vanhan räikkäspinnuplokin kautta yläpuolen vinssille. Parempi olisi kiinteä taittoploki. Tämä siis genoaa käytettäessä. Köysi kulkee kyllä aika pahasti kaukalon yli, mutta yksin huseeratessa sillä ei ole niin kovin väliä. Paitsi jos haluan käydä piipahtamassa sisätiloissa, jolloin viritys on ahdas ja vaarallinen. Ehkei olisi ihan Pelle Pelottoman hommia juoksuttaa skuutti takakautta pinnan takaa, kuulalaakeriplokien vastus ei varmaan olisi kovin suuri tekijä. Sieltäpäinhän ne spinnunkin skuutit tulevat. Täytyypä kokeilla.
Itsejalustavan fokan kanssa mulla on skuutti siten, että se kulkee reittiä vinssi1-ploki1 keulassa-tuplaploki kiskolla-ploki halssikulmassa-tuplaploki kiskolla-ploki2 keulassa-vinssi2 (eteen-taakse-ylös-alas-eteen-taakse) mahdatkos sen selvemmin sanoa! Plokeja (ja köyttä riittää), mutta plokit kuulalaakeroituja, samoin kuin vaunu ja hyvin luistaa. Keulaan voisi yksinkertaisuuden vuoksi laittaa tuplataittoplokin. Pitää vaan hieman katsoa, ettei köysi lopu kesken, päättymätönhän silmukkahan tämä ei ole.
Tällä tavalla toimiessani edelleen vaivaa tuo ulottuminen vinsseihin, joko levangin yli tai sitten vinssi on selän takana. Yksi mutta kalliihko ratkaisu olisi asentaa uusi Andersenin alakampivinssi suunnilleen levangin kohdalle, jolloin siihen ylettyisi molemmista suunnista aika lailla mukavasti eikä köyttä tarvitsisi taiteilla vinssikammen yli. Sitten kun olisi gasti/gasteja mentäisiin tavallisessa marssijärjestyksessä.
Vanhassa H-veneessäni alakampivinssit olivat noin levangin kohdalla ja taiteilu pinna ties missä välissä puristettuna onnistui hyvin. Alkeellisella jatkolla ei juuri mitään tehnyt. Nyt mulla on Spinlockin säädettävä jatkopinna, mikä kyllä helpottaa.
Taidan silti tutkia tarkemmin kokonaan luopumista levangista ainakin yksin purjehdittaessa. Mutta sitten pitää kyllä kehittää nopea ja pitävä mekanismi levangin kiinnittämiseen, kun siihen aihe ilmaantuu.