jbeardie wrote:akseli ei ollut erityisen jäykkä. jouduin käyttämään laippakitkuttelua koska puristusliitoksen ja stefapaketin välissä on vain muutama milli paljasta akselia.
Tervehdys
Ok. Eli tuo "hankaluus" johtui siis tilanpuutteesta, mikä on tässä tilanteessa se paras selitys.
jbeardie wrote:...Potkuri pyörii käsin, akselilinja on ok ja huippuvauhti moottoriajolla on n. 5 solmua.
Kuulostaa muuten hyvältä, mutta vauhtia pitäisi olla enemmän. Millä tuon nopeuden mittasit? Jos se on lokin näyttämä, niin syksyllä lokin anturiin on usein ainakin meillä kasvanut levää yms sontaa, niin että lokia tulee kalibroida uudelleen / putsata aika-ajoin. Feneen pitäisi kulkea Yanmarilla kaasupohjassa puhtaalla pohjalla tuollaiset 6-6.5 solmua. Tuo mainitsemasi 5 solmua onkin jo sopiva matkavauhti.
jbeardie wrote: Tutkailin edellisen omistajan ottamia valokuvia viime talvisäilytyksestä. Akselin kannattimen ja potkurin välissä on n. 5 cm tilaa. veneen ali sukeltaessani tilanne oli kutakuinkin sama. tästä akselinpätkästä kannattanee jatkossa siirtää suurin osa puristusliitoksen puolelle. nyt en lähde kuitenkaan siirtämään sitä ettei ala stefapaketti vuotamaan.
Olet oikeassa, että tuohon liitokseen ja sen pitävyyteen kannattaa panostaa. Pelkonahan on, että moottorilla voimakkaasti jarruttaessa voi potkurin veto vetää akselin irti laipasta aina peräsimeen asti. Silloin vannasputkesta tulee vettä sisään tulvimalla. Yksi mies ei ehdi äskäröimään sitä pois mitä uutta virtaa sisälle. Älä kysy mistä tiedän
.
Ei ole huono ajatus siirtää stefapaketin paikkaa akselilla muutaman vuoden käytön jälkeen. Näin ehkäiset akselin uraantumisen stefan kohdalta. Ura akselissa pahimmassa tapauksessa kuluttaa stefat ennenaikaisesti loppuun. Rikkinäiset stefat taas eivät tiivistä ja päästävät voiteluainetta mereen
.
[quote="jbeardie"]akseli ei ollut erityisen jäykkä. jouduin käyttämään laippakitkuttelua koska puristusliitoksen ja stefapaketin välissä on vain muutama milli paljasta akselia. [/quote]
Tervehdys
Ok. Eli tuo "hankaluus" johtui siis tilanpuutteesta, mikä on tässä tilanteessa se paras selitys.
[quote="jbeardie"]...Potkuri pyörii käsin, akselilinja on ok ja huippuvauhti moottoriajolla on n. 5 solmua.[/quote]
Kuulostaa muuten hyvältä, mutta vauhtia pitäisi olla enemmän. Millä tuon nopeuden mittasit? Jos se on lokin näyttämä, niin syksyllä lokin anturiin on usein ainakin meillä kasvanut levää yms sontaa, niin että lokia tulee kalibroida uudelleen / putsata aika-ajoin. Feneen pitäisi kulkea Yanmarilla kaasupohjassa puhtaalla pohjalla tuollaiset 6-6.5 solmua. Tuo mainitsemasi 5 solmua onkin jo sopiva matkavauhti.
[quote="jbeardie"] Tutkailin edellisen omistajan ottamia valokuvia viime talvisäilytyksestä. Akselin kannattimen ja potkurin välissä on n. 5 cm tilaa. veneen ali sukeltaessani tilanne oli kutakuinkin sama. tästä akselinpätkästä kannattanee jatkossa siirtää suurin osa puristusliitoksen puolelle. nyt en lähde kuitenkaan siirtämään sitä ettei ala stefapaketti vuotamaan.[/quote]
Olet oikeassa, että tuohon liitokseen ja sen pitävyyteen kannattaa panostaa. Pelkonahan on, että moottorilla voimakkaasti jarruttaessa voi potkurin veto vetää akselin irti laipasta aina peräsimeen asti. Silloin vannasputkesta tulee vettä sisään tulvimalla. Yksi mies ei ehdi äskäröimään sitä pois mitä uutta virtaa sisälle. Älä kysy mistä tiedän ](*,) .
Ei ole huono ajatus siirtää stefapaketin paikkaa akselilla muutaman vuoden käytön jälkeen. Näin ehkäiset akselin uraantumisen stefan kohdalta. Ura akselissa pahimmassa tapauksessa kuluttaa stefat ennenaikaisesti loppuun. Rikkinäiset stefat taas eivät tiivistä ja päästävät voiteluainetta mereen #-o .