by jorma » Sun Mar 27, 2005 13:14 pm
Olen aikeissa ostaa (Silvan) tuulimittarin Marilyniin. Silva siksi, että minulla on jo asennettuna saman merkkinen loki (halvinta mallia) ja k.o. mittarin kytkeminen tähän tuntuisi yksinkertaisimmalta.
Pari kysymystä :
1) Harald kirjoitti aikaisemmin, että heillä on tuulimittarin kaapeli maston pienemmässä urassa ja siinä noin metrin välein nippusiteitä ulosluiskahtamisen estämiseksi. Miten kaapeli saadaan k.o. uraan? Minulla on kyllä maston läpi juokseva naru, mutta taitanee olla isossa putkessa. (Jouduin aikanaan poistamaan mastosta VHF:n kaapelin sen aiheuttaman melun vuoksi).
2) Entä sitten maston nosto, kun siinä on tuulimittarin anturi eteenpäin ja Windex taaksepäin? Olen tavallisesti pitänyt venettä hiukan nosturista taaksepäin, jottei Windex osuisi nostohihnaan. (Viime keväänä tosin, jkv puuskaisessa tuulessa, masto iski nosturiin asti ja Windex kuitenkin vääntyi. Olisin kiitollinen, jos joku voisi selostaa, kuinka masto yleensä saadaan parhaiten ylös, kun kannella on kaksi miestä ja rannalla yksi heikko nainen painamassa nosturin nappeja.
H-veneessä kiinnitettiin vantit löysästi aina ennen ylösnostoa, jolloin tuuli ei päässyt sivullepäin heiluttamaan, mutta HSK:lla naureskelivat rannalla ja sanoivat ettei täällä kukaan sillä tavalla mastoa nosturilla nosta.
terv. Jorma
Olen aikeissa ostaa (Silvan) tuulimittarin Marilyniin. Silva siksi, että minulla on jo asennettuna saman merkkinen loki (halvinta mallia) ja k.o. mittarin kytkeminen tähän tuntuisi yksinkertaisimmalta.
Pari kysymystä :
1) Harald kirjoitti aikaisemmin, että heillä on tuulimittarin kaapeli maston pienemmässä urassa ja siinä noin metrin välein nippusiteitä ulosluiskahtamisen estämiseksi. Miten kaapeli saadaan k.o. uraan? Minulla on kyllä maston läpi juokseva naru, mutta taitanee olla isossa putkessa. (Jouduin aikanaan poistamaan mastosta VHF:n kaapelin sen aiheuttaman melun vuoksi).
2) Entä sitten maston nosto, kun siinä on tuulimittarin anturi eteenpäin ja Windex taaksepäin? Olen tavallisesti pitänyt venettä hiukan nosturista taaksepäin, jottei Windex osuisi nostohihnaan. (Viime keväänä tosin, jkv puuskaisessa tuulessa, masto iski nosturiin asti ja Windex kuitenkin vääntyi. Olisin kiitollinen, jos joku voisi selostaa, kuinka masto yleensä saadaan parhaiten ylös, kun kannella on kaksi miestä ja rannalla yksi heikko nainen painamassa nosturin nappeja.
H-veneessä kiinnitettiin vantit löysästi aina ennen ylösnostoa, jolloin tuuli ei päässyt sivullepäin heiluttamaan, mutta HSK:lla naureskelivat rannalla ja sanoivat ettei täällä kukaan sillä tavalla mastoa nosturilla nosta.
terv. Jorma