Maasähköä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Maasähköä

by FE-Sillanpää » Mon Jun 04, 2012 14:18 pm

Joakim wrote:Venettä siivottaessa tai laitellessa noissa on sitten vaikkapa pölynimuri tai porakone.
Näin itsekin sen vikavirtasuojan asentamista perustelisin. On kivempi käytellä sähkökoneita paatissa kun tietää vikavirtasuojauksen olevan olemassa. Onhan toki monissa satamissa sellaiset jo muutenkin, mutta meidän kotisataman maasähköt asennettiin vuonna -82 eikä niissä ole kuin normaali schukopistorasia. Pääsin samalla eroon latausroikan vetämisestä oviluukun raosta.

by Joakim » Mon Jun 04, 2012 13:57 pm

harald wrote:Eli meillä ei ole maasähköjärjestelmää, vaan akkulaturi.

Mihin käyttöön noita maasähkö-pistoikkeita tarvitaan? Fööni?
Mihin kukakin. Meillä on akkulaturi, lämminvesivaraaja ja yhtä pistorasiaa käytän läppärille. Venettä siivottaessa tai laitellessa noissa on sitten vaikkapa pölynimuri tai porakone.

maasähkö ilman katkosta kaivossa

by FE-Sillanpää » Mon Jun 04, 2012 10:53 am

Joakim wrote:
harald wrote:Meillä on akkulaturi ruuvattuna laipioon, onko meillä siis maasähköä veneessä?

Mikä se maasähkö on, koska tarvitaan maasähkökeskus?
Eiköhän se ole sitä, että veneessä on pari pistorasiaa ja vene kytketään laiturin sähköverkkoon. Laillisesti tämä onnistunee vain "maasähkökeskuksen" avulla. Tuohan on vain sulake + vikavirtasuoja.
Ostin 15m pitkän roikan, josta katkaisin naaraspään. Katkaistu pää vedettiin keulakaivosta pilssin kautta perään laipioon ja kaivoon tullut läpivientireikä tiivistettiin. Kaivoon jäi kieppiin n. 10 m johtoa. Akkujen lähelle laipioon kiinni vikavirtasuoja-sulake + 2 pistorasiaa johon tuo roikan pää kytkeytyy suoraan. Näin rannalla olevan sähkötolpan ja sisällä olevan vikavirtasuoja-sulakkeen välissä ei ole yhtään katkosta ja suojalaitteet ovat myös sisätiloissa. Tämä tarkoittaa myös, että kiinteähkö johto on säikeisellä johtimella tehty; niin ei saa tehdä taloissa mutta kaipa se fiksumpaa on liikkuvassa laitteessa aina käyttää ohutsäikeistä.

Akkulaturin pistoke tökätään tuohon sisällä olevaan pistorasiaan. Muuten sitä käytetään akkujen lataukseen. 230 volttia on käytössä vähän matkan varrellakin invertterissä, jolla ladataan partakonetta tms. mutta 150W ei riitä edes miniläppärin lataukseen. Fööni on kuulemma luksusta, sitä käytetään silloin harvoin kun keula on kiinni jossain maasähköpaikassa.

by redwood » Mon Jun 04, 2012 10:45 am

Olli wrote:
redwood wrote:Mac Bookin lataamiseen (tarjolla ei ole 12 V -matkalaturia). :evil:
Syökö se MacBook niin merkittävästi erilaista sähköä kuin muut vehkeet, ettei siihen pysty millään yleismallisella härpättimellä tunkemaan sähköä sisään?
Jep, iSähköä!
Harald on oikeassa. Jenkkilästä saisi n. satasella + tk virtajohdon pätkän johon on ympätty 12V-liitin. Nuo ovat ilmeisesti puretuista koneista kotoisin.

by harald » Mon Jun 04, 2012 09:47 am

Siinä on vissiin Applen oma patentoitu, sinänsä fiksusti magneetilla pysyvä liitin.

by Olli » Mon Jun 04, 2012 09:20 am

redwood wrote:Mac Bookin lataamiseen (tarjolla ei ole 12 V -matkalaturia). :evil:
Syökö se MacBook niin merkittävästi erilaista sähköä kuin muut vehkeet, ettei siihen pysty millään yleismallisella härpättimellä tunkemaan sähköä sisään?

by redwood » Mon Jun 04, 2012 07:30 am

harald wrote:Mihin käyttöön noita maasähkö-pistoikkeita tarvitaan?
Mac Bookin lataamiseen (tarjolla ei ole 12 V -matkalaturia). :evil:

by harald » Mon Jun 04, 2012 00:10 am

Eli meillä ei ole maasähköjärjestelmää, vaan akkulaturi.

Mihin käyttöön noita maasähkö-pistoikkeita tarvitaan? Fööni?

by Joakim » Mon Jun 04, 2012 00:06 am

harald wrote:Meillä on akkulaturi ruuvattuna laipioon, onko meillä siis maasähköä veneessä?

Mikä se maasähkö on, koska tarvitaan maasähkökeskus?
Eiköhän se ole sitä, että veneessä on pari pistorasiaa ja vene kytketään laiturin sähköverkkoon. Laillisesti tämä onnistunee vain "maasähkökeskuksen" avulla. Tuohan on vain sulake + vikavirtasuoja.

by harald » Sun Jun 03, 2012 23:55 pm

Meillä on akkulaturi ruuvattuna laipioon, onko meillä siis maasähköä veneessä?

Mikä se maasähkö on, koska tarvitaan maasähkökeskus?

by KaleviHarkonen » Mon Mar 01, 2010 23:44 pm

Handy wrote:ok, sitten tuo vaikuttaa ettei tuollaista korroosio-ongelmaa tule.

Maasähköstä noi muuten tuli jossain vastaan kommentti sulakkeista, että niiden pitäisi olla 2-napaisia. Itsellä tällainen ei tullut mieleen joten ehkä vinkiksi muillekin. Eli jos käytössä on vielä vanhan mallinen pistotulppa, tai jos asentajaässä on hutiloinut laiturille sähköjä asentaessaan niin vaihe saattaa löytyäkin nolla-johtimesta. Jos sulake palaa oikosulun takia niin se katkaisee nollan, mutta laitteista löytyy edelleen 230V jännite. Ja sitten sopii toivoa että vikavirtasuoja toimii kun sitä oikosulun syytä selvitetään.

2-napaisia sulakkeita löytyy sähkötarvikeliikkeestä, mutta esim B-marketin valikoimasta ei löydy kuin 1- ja 3-napaisia.
Olisikohan niin, että tuokin kommentti on peräisin asuntolaivapuolelta, tai ajalta ennen vikavirtasuojia?

Yleensä jälkiasennetuissa systeemeissä verkkovirta menee vain pistorasioille, jolloin 1-napainen johdonsuoja ajaa asiansa. Tilanne voi olla toinen jos on kiinteästi asennettuja verkkovirtalaitteita: valaisimia, sähkölämmittimiä, tiskikone tms. Monellakin FEneessä?

No eipä siitä 2-napaisuudesta haittaakaan ole. Varmaankin käytännöllisintä on hankkia yhdistelmäsuoja, siis koje jossa on sekä vikavirta- että johdonsuoja.

by Handy » Mon Mar 01, 2010 22:14 pm

ok, sitten tuo vaikuttaa ettei tuollaista korroosio-ongelmaa tule.

Maasähköstä noi muuten tuli jossain vastaan kommentti sulakkeista, että niiden pitäisi olla 2-napaisia. Itsellä tällainen ei tullut mieleen joten ehkä vinkiksi muillekin. Eli jos käytössä on vielä vanhan mallinen pistotulppa, tai jos asentajaässä on hutiloinut laiturille sähköjä asentaessaan niin vaihe saattaa löytyäkin nolla-johtimesta. Jos sulake palaa oikosulun takia niin se katkaisee nollan, mutta laitteista löytyy edelleen 230V jännite. Ja sitten sopii toivoa että vikavirtasuoja toimii kun sitä oikosulun syytä selvitetään.

2-napaisia sulakkeita löytyy sähkötarvikeliikkeestä, mutta esim B-marketin valikoimasta ei löydy kuin 1- ja 3-napaisia.

by KaleviHarkonen » Mon Mar 01, 2010 00:24 am

Handy wrote:Oppaassa varoitellaan maasähköön liittyvästä korroosiosta.
Täältä löytyy yhden valmistajan selitys ongelmasta.
Tuossa kuvassa veneiden sähköä johtavat osat on yhdistetty sähköverkon suojamaahan. Samalla tavalla kuin taloissa maadoitetaan mm. vesijohtoverkon putket ja raudoitteet.

Ratkaisu saattaa olla perusteltu 'asuntolaivoissa' joissa käytetään paljon verkkovirtaisia sähkölaitteita ja olosuhteet muutenkin muistuttavat rivitaloasuntoa. Tekstissä viitataan myös johonkin standardiin, sitä en tunne.

Mutta tavallinen tapa toteuttaa jälkiasennettu maasähkö on yksinkertaisempi. Veneseen tuodaan jokunen pistorasia, jotka toki suojamaadoitetaan, mutta sitä suojamaata ei yhdistetä mihinkään osaan veneen rungossa.

Maasähköjärjestelmän akkuvaraajan pitää sisältää aina galvaanien erotus, eli mainittavaa vuotovirtaa sähköverkosta 12 V järjestelmään ei pitäisi syntyä. Ainakin rakennussähköpuolen standardien mukaan varaaja olisi laiton ja hengenvaarallinen jos erotusta ei olisi, koska 12 V virtapiireissä ei edellytetä vastaavaa kosketussuojausta kuin 230 V järjestelmissä.

Uskoisin että jos pysytään hyvälaatuisissa varaajissa, vuotovirtaongelmaa ei ole. Meillä ei maasähköön siirtymisen jälkeen ole ollut mitään oireita, kuten esim. sinkkien ennenaikaista kulumista.

by VVille » Thu Feb 25, 2010 10:37 am

En laittaisi keulan ankkuriboksiin maasähkörasiaa, syynä tuo jo mainittu vesi, sekä etenki se että välillä spinnu asuu siellä. Ei tarvittane edes herra Murphyä arvioimaan jotta kun spinnu hölkkää ulos keulaboksista kisagastin innokkaitten käsien tahtiin, tarttuu se jossain vaiheessa maasähkörasiaan ja sen jälkeen vituttaa kuin sitä kuuluisaa oravaa jonka käpy on umpijäässä. Toki jos perhepurjehtija nostaa spinnunsa säkistä kannelta niin tuo ei ole ongelma.

Meillä homma ratkaistiin niin että maasähkön syöttö tuli styyran puolelle laivaputkaan (anopinlaatikoksikin jotkut sitä ovat kutsuneet, kuka nyt mitäkin sinne varastoi...;)). Koska rasia on kannen alla, ei vesi ole niin ongelma, luukkuun tehtiin vielä kolo johdolle niin ei jää puristuksiin. Styyran puolella ei asu ankkureita tai muuta mikä rikkoisi rasian, kanisterit ja köydet nostaa kätevästi ohi siitä.

Tästä kaapeli vedettiin keskukselle alkuperäisen sähkötaulun naapuriin, josta pistorasialle siihen viereen sehä paaran puolelle putkaan maalaturin rasialle. Maalaturi pultattiin moottorin ja laivaputkan väliseen vajaaseen seinään. Nämä asennukset on toiminu hyvin, eikä sijoituksista ole löytyny isoja ongelmia. Oikeastaan ainoana kannella kulkeva pyöreä sähköjohto on vähän hasardi, mut senkin voi vetää muualta kuin kävelykohdalta.

Toki sulla maasähkökeskus menee muualle kun haluut sen piiloon, ehkä pistopunkan takaseinä olis potentiaalinen jos syöttö tulee siitä kohtaa? Pistorasiat varmaan kätevimmin asuu tuolla sähkötaulun tai pentryn maisemassa, siitä saa kätevästi sähköä käyttöön, latautuva kännykkä pysyy lavuaarissa kovemmassakin aallokossa.

Se kannattaa huomioida että jos vedät johtoja jossain missä niiden päälle ladotaan tavaraa, esim. laivaputkassa niin pujota johto ensin suojakuoren sisälle.

Pari kuvaa asennuksista galleriassa http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... as%E4hk%F6 eivät edusta siisteintä ja hienostuneinta toteutusta, mutta homma toimii.

edit: whoops, olikin näköjään vikaa postia lukuunottamatta vanha aihe, hämäävästi vain päivämäärät about täsmäs. Ehkä tästäkin pohdinnasta silti on iloa jollekin.

Ville Valtonen

by Handy » Wed Feb 24, 2010 23:29 pm

Jatketaan vanhaa aihetta.

Venemessulla oli jaossa Sähköturvallisuuden Edistämiskeskuksen "Sähkö ja vene" -opas. Oppaassa mainitaan että se olisi sähköisenä saatavilla, mutta venesivut näyttää olevan vielä tekeillä. Mutta kunhan se sinne ilmestyy niin kannattaa katsoa.

Oppaassa varoitellaan maasähköön liittyvästä korroosiosta.
Täältä löytyy yhden valmistajan selitys ongelmasta.

Lainaus tuosta oppaasta:
"Olennaista vuotosähkökorroosiosuojauksen kannalta on, että veneen sisäisestä virtapiiristä ei pääsisi vuotamaan virtaa maasähköjärjestelmän suojamaahan tai nollajohtoon. Esim. huono akkulaturi saattaa yhdistää veneen 12V järjestelmän maavirtajärjestelmän kanssa."

Ratkaisuna ongelman olisi erotusmuuntaja tai galvaaninen eristin. Esimmäinen on ilmeisesti melko järeä ratkaisu ("20kg rautaa"), jälkimmäinen 1.5kg.

Waecon jääkaappi-virtalähteen sekä laturin manuaaleissa sanotaan: "Sähkölaitteiden asentaminen väärin voi aiheuttaa veneisiin korroosiovaurioita."

Kenellä veneessä maasähkö on, niin onko jollain tehtynä jotain tuon ongelman estämiseksi?

Top