by VVille » Fri May 18, 2012 22:04 pm
Tämmöinen hauska pikkuongelma on vaivannut jo jonkin aikaa. Toki kuukauden välein suoritettava asennusjooga vaihteiston ympäristössä lisää notkeutta, vaan josko tähän olisi muitakin vaihtoehtoja?
Eli tosiaan veneessä on noin 2002 asennettu Yanmar 1GM10 + SD-20 vetolaite joka syö noita vaihteensiirtimen sokkia kohtuu hyvällä ruokahalulla. Ja tosiaan katkeavat eikä vain irtoa, koska välillä tuolta on löytynyt katkenneen sokan jämiä. Osa on siis tuossa kuvassa punaisella nuolella merkitty
http://dl.dropbox.com/u/4616966/Vaihtee ... %C3%A4.jpg ja tuossa kuvassa osa numero 3
http://lidingomarin.bai.nu/upl/%7B715DB ... F60%7D.jpg
Onko tämä joku tunnettu tyyppivika tai viittaako johonkin säätöongelmaan tms.? Vaijeri on säädetty kohdilleen siten että vaihteensiirtäjän liikerata on oikein. Toki ajoakin on useamman normaalin purjehtijan verran kun vene on liikkeellä noin 120 päivää vuodessa, mutta eikai noita ihan tuota tahtia pitäisi mennä? Toisaalta sokkaa ei voine kovin paljon lujempaankaan vaihtaa, tai hajoaa kohta jotain muuta (kalliimpaa ja hankalammin vaihdettavaa, arvattavasti). Alkuperäisestä sokasta ei ole havaintoa koska se on mennyt jo ajat sitten, varaosana on käytetty tavallisia jousiteräksisiä rautakaupan 4mm putkisokkia joiden ainakin pintapuolisesti pitäisi olla samanlaisia, olisiko alkuperäisosa sittenkin lujempi? Osaatteko sanoa mistä on kyse ja/tai mitä tuolle pitäisi tehdä?
Tämmöinen hauska pikkuongelma on vaivannut jo jonkin aikaa. Toki kuukauden välein suoritettava asennusjooga vaihteiston ympäristössä lisää notkeutta, vaan josko tähän olisi muitakin vaihtoehtoja?
Eli tosiaan veneessä on noin 2002 asennettu Yanmar 1GM10 + SD-20 vetolaite joka syö noita vaihteensiirtimen sokkia kohtuu hyvällä ruokahalulla. Ja tosiaan katkeavat eikä vain irtoa, koska välillä tuolta on löytynyt katkenneen sokan jämiä. Osa on siis tuossa kuvassa punaisella nuolella merkitty http://dl.dropbox.com/u/4616966/Vaihteensiirt%C3%A4j%C3%A4_sis%C3%A4lt%C3%A4.jpg ja tuossa kuvassa osa numero 3 http://lidingomarin.bai.nu/upl/%7B715DBD9C-AB6F-44ED-8915-D5D3CBA81F60%7D.jpg
Onko tämä joku tunnettu tyyppivika tai viittaako johonkin säätöongelmaan tms.? Vaijeri on säädetty kohdilleen siten että vaihteensiirtäjän liikerata on oikein. Toki ajoakin on useamman normaalin purjehtijan verran kun vene on liikkeellä noin 120 päivää vuodessa, mutta eikai noita ihan tuota tahtia pitäisi mennä? Toisaalta sokkaa ei voine kovin paljon lujempaankaan vaihtaa, tai hajoaa kohta jotain muuta (kalliimpaa ja hankalammin vaihdettavaa, arvattavasti). Alkuperäisestä sokasta ei ole havaintoa koska se on mennyt jo ajat sitten, varaosana on käytetty tavallisia jousiteräksisiä rautakaupan 4mm putkisokkia joiden ainakin pintapuolisesti pitäisi olla samanlaisia, olisiko alkuperäisosa sittenkin lujempi? Osaatteko sanoa mistä on kyse ja/tai mitä tuolle pitäisi tehdä?