wallas polttaa sulakkeen

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: wallas polttaa sulakkeen

by harald » Mon May 07, 2012 12:36 pm

by FE-Sillanpää » Mon May 07, 2012 10:39 am

harald wrote:Kas, webasto on mielestäni kallistunut roimasti. Muistaakseni meidän maksoi noin 800, ja nyt marineassa 1200.

Onneksi on ebay, mistä saa tuollaisen hintaan 949.
Ostin uuden Wallaksen Navimaresta, siellä on Safireja ja Wallaksia http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=58
Marineasta oli juuri myyty viimeinen 1800 vanhalla kytkintaululla, nettihinta 950e, mutta onneksi oli toinenkin tarjous kaupungilla, joka oli vielä viime viikolla 9 euroa halvempi kuin Haraldin ebay-vaihtoehto :-)

by harald » Sat May 05, 2012 15:56 pm

Kas, webasto on mielestäni kallistunut roimasti. Muistaakseni meidän maksoi noin 800, ja nyt marineassa 1200.

Onneksi on ebay, mistä saa tuollaisen hintaan 949.

by FE-Sillanpää » Sat May 05, 2012 15:32 pm

ostin Wallas 1800:n eilen hintaan 940 e ja korvasin sillä Wallas 1800:n feneestä tänään. Työhön meni vähemmän aikaa kuin autolla ajoon god damned Helsingin läpi tarvikeliikkeessä käymään, eli johdonvetämisineen 80 min.

Sama asennusrauta kelpasi, eli heittämällä vaihtui kunhan käytti myös vanhan haponkestävän telineen pultteja. Uudet ovat vähän lyhyemmät ja as.teline alumiinia. Ne jäi siis ylimääräisiksi.

Naksutus on aivan toista luokkaa nykylaitteessa, kuin vanhassa 1985 tai -86 laitteessa! Uusi, vaikka on kuoriltaan ja asennukseltaan identtinen, on hiljainen. Jos vanha oli kuin vasaran kilkuttelua, uusi on kuin kevyttä sormien napsuttelua.

Ensivaikutelmaksi tuli siis sekä asennuksen että äänien perusteella täydet pisteet Wallakselle!

by Guest » Fri May 04, 2012 21:07 pm

[quote="harald"
Tuo Safire ei oikein innosta minua, sillä se ei työnnä mielestäni riittävästi ilmaa veneen läpi. Pärjään vallan hyvin viileässä veneessä jos se on kuiva, mutta lämmintä ja kosteaa venettä en halua enää. Siitä tulee liian nopeasti kylmä ja kostea.[/quote]

Itsellä Safire 1800D sisätilavuudeltaa suurinpiirtein saman kokoisessa veneessä kuin FE83 ja ei ole tullut ongelmia kosteuden suhteen.
Toki mulla on puhallin joka työntää ilmaa ulos käytännössä koko ajan.

Safiressa on kiva ohjelmoida genius ohjaustaulusta käynnistykset yön ajaksi niin ei ole liian kylmä tai kuuma.

by harald » Fri May 04, 2012 12:46 pm

Allekirjoitain Webaston suhinan, mutta ääni on jotenkin mukavampi petikaveri kuin tuo wallaksen naksunta.

Meillä on harvoin ollut sitä ongelmaa että lämppäri sahaisi lämpötilaa liikaa, meillä on tosin hiukan eri mallinen ST2000D kun Ollilla taitaa olla ST2000S tjms? Meillä lämppärin käyttö on yleensä sellaista että tunnin verran päällä iltaisin, ja sitten se väännetäänkin niin hiljaiselle että se käynnistyy itsekseen vasta joskus aamuyöstä.

Pienempikin lämppäri riittäisi, se on totta. Mutta kyllä se on niin mukavaa että sitä lämpöä sitten piisaa kun sitä oikeasti tarvitsee.

Tuo Safire ei oikein innosta minua, sillä se ei työnnä mielestäni riittävästi ilmaa veneen läpi. Pärjään vallan hyvin viileässä veneessä jos se on kuiva, mutta lämmintä ja kosteaa venettä en halua enää. Siitä tulee liian nopeasti kylmä ja kostea.

Re: wallaksen ikä täynnä?

by Olli » Fri May 04, 2012 11:50 am

FE-Sillanpää wrote:Olen ollut tyytyväinen myös Wallakseen. Laite on 80-luvulta ja toiminut tähän päivään saakka huolettomasti eli minusta se kuuluu luokkaan "kunnolla tehty laite". Aika paljon ollaan sitä käytettykin. Toiveena oikeastaan vain, että uuden naksutus olisi hiljaisempi.
Joo, mun huonot kokemukset ovat Safeflame 1000:sta, joka on kokonaan unohdettu suunnitella ennen kuin on innoissaan alettu leikellä pellinpaloja.

Lämmitinpuolella en nyt kovasti kehuisi Webastoakaan. Se on kyllä robustia tekoa, ja varmatoiminen, mutta melko äänekäs. Laite on tehty niin kompaktiksi, että kaikki ilma lähtee yhtä kanavaa pitkin. Iso ilmamäärä ahtaassa röörissä tuottaa kovan äänen. Esimerkiksi Safiren lähestymistapa on mielestäni tässä suhteessa fiksumpi. Webaston lämpötilasäätö on myös luokattoman huono. Pienin malli on liian iso FEneeseen, laitteen toiminta perustuu siihen, että poltin voi olla koko ajan pienellä teholla päällä. Pienessä veneessä lämpötila nousee liikaa, poltin sammuu, ja laite alkaa puhaltaa kylmää ulkoilmaa sisään. Poltin käynnistyy uudelleen vasta kun lämpötila on pudonnut 5 astetta. Tällainen hystereesi on aivan järjettömän iso. Meinasin hiiltyä Kahan äijälle messuilla, kun se ehdotti ainoana vaihtoehtona liian lämmön ajamista harakoille pitämällä jotain luukkua auki yöllä.

Re: wallaksen ikä täynnä?

by FE-Sillanpää » Fri May 04, 2012 11:27 am

Olli wrote:Mä laittaisin kyllä tankilta asti oman haaran lämppärille. En usko, että Wallas osaa vieläkään tehdä mitään kunnolla, joten jossain tilanteessa se moottori imaisee kuitenkin ilmakuplan sieltä Wallaksen pumpun kautta, ja siinähän sitten ilmaat konetta.

Mulla on Webastossa oma imuputki tankista, se on myös siitä kätevä, että putki jää vähän tankin pohjasta irti. Se ei voi vahingossa juoda tankkia tyhjäksi, pohjalle jää aina vähän moottorille juotavaa.
Hyvä ilmakuplakommentti. 1GM10 on toiminut aina ongelmitta, joten en riko nyt sen imupuolta. Olen ollut tyytyväinen myös Wallakseen. Laite on 80-luvulta ja toiminut tähän päivään saakka huolettomasti eli minusta se kuuluu luokkaan "kunnolla tehty laite". Aika paljon ollaan sitä käytettykin. Toiveena oikeastaan vain, että uuden naksutus olisi hiljaisempi.

Re: wallaksen ikä täynnä?

by Olli » Fri May 04, 2012 10:32 am

FE-Sillanpää wrote:Dieselin imutukseen varmaankin hyvä kohta olisi tehdä T-haara konelle menevään letkuun vedenerottimen jälkeen. Tuskin kumpikaan dieseliä syövä laite (1GM10 tai Wallas) toisiltaan kaikkea menovettä joisi, kulutukset ovat niin pieniä kuitenkin. Vai mitenkähän on, pikaiset kommentit ovat tervetulleita.
Mä laittaisin kyllä tankilta asti oman haaran lämppärille. En usko, että Wallas osaa vieläkään tehdä mitään kunnolla, joten jossain tilanteessa se moottori imaisee kuitenkin ilmakuplan sieltä Wallaksen pumpun kautta, ja siinähän sitten ilmaat konetta.

Mulla on Webastossa oma imuputki tankista, se on myös siitä kätevä, että putki jää vähän tankin pohjasta irti. Se ei voi vahingossa juoda tankkia tyhjäksi, pohjalle jää aina vähän moottorille juotavaa.

wallaksen ikä täynnä?

by FE-Sillanpää » Fri May 04, 2012 09:42 am

Olisikohan laitteen elinikä olemaan lopussa. Ei olisi kannattanut koskea, kun vielä toimi. Vaihdoin huoltopakkauksen tiivisteet, huovan ja vastuksen. Siinä muutama vihreä liitin mureni käsiin (sivuklipareet irtosivat), koekäytössä teho on pudonnut ehkä n. 10%iin eli lämpenee vain nimeksi. Kun sen vuoksi varmistelin polttoaineletkujen kireyttä, alkoi uusi vika: Sulake palaa jonkin ajan kuluttua. Tehomittaria ei ole, mutta syöttöjohtojen jännite laskee -1V kun laittaa lämmitysvastuksen päälle vs. kun käyttää vain puhallinta. Eli tehoa kuluu johonkin asiattoman paljon.

Vakavasti harkitsen vaihtoa uuteen, mutta vaihtaisiko 1800 sailin samanlaiseen, 2200 wattiseen vai peräti 2.2kw dieselversioon? Käyköhän asennus heittämällä? Paitsi dieselversiossa on paksummat ilmaletkut (75mm vs 60mm) ja on tehtävä liitos tankkiletkuun. Pääsisi toisaalta eroon lamppuöljytankista. Dieselin imutukseen varmaankin hyvä kohta olisi tehdä T-haara konelle menevään letkuun vedenerottimen jälkeen. Tuskin kumpikaan dieseliä syövä laite (1GM10 tai Wallas) toisiltaan kaikkea menovettä joisi, kulutukset ovat niin pieniä kuitenkin. Vai mitenkähän on, pikaiset kommentit ovat tervetulleita.
Anonymous wrote:Oliko noissa ostettavissa ohjeissa jotain spesiaalia, vai ostitko näitä venelehtien artikkeleita joissa on myös wallaksen huoltoja käsitelty?
Se oli Kippari 4/2011 juttu joka maksoi 3 euroa PDF:nä. Oli se hyvä olla printattuna vieressä, vaikka oma lopputulokseni oli että laite tuli tutuksi mutta meni rikki.
Anonymous wrote: Putken päistä tulee n. 70C ilmaa.
Tulisipa. Tuo kuulostaa kyllä mukavan kuumalta. Itse veneen lämpöeristykseen täytyisi varmaankin panostaa, jos vielä lisää lämpöä haluaisi. Viileällä ilmalla lämppäri päälle ja lämpökamera käteen, ehkä?
Anonymous wrote: Toisaalta on aina valtava riski mennä räpeltämään toimivaa laitetta.
Niin on!

by Guest » Tue Apr 24, 2012 17:17 pm

Moi,

Kuinkas laajan huollon teit?

Itse olen availlut oman 1800 sailin ja putsaillut sen noesta ym. Tarkastanut hehkulangan ja sen huopapalasen.

Tähän huoltoon löytyy netistä ohjeet ihan ilmatteeksi.

Oliko noissa ostettavissa ohjeissa jotain spesiaalia, vai ostitko näitä venelehtien artikkeleita joissa on myös wallaksen huoltoja käsitelty?

Viimesestä huollosta on aikaa n. 4 vuotta. Laite tomii kyllä moitteetta, mutta lämmintä saisi mielestäni tulla lisää.

Putken päistä tulee n. 70C ilmaa.
Lieköhän tuo kohdallaan?

Pumppua säätämällä tai sitten uusimalla sen hehkun/huovan, lämpötilan nosto onnistua.

Toisaalta on aina valtava riski mennä räpeltämään toimivaa laitetta.

Jussi

Re: wallas polttaa sulakkeen

by FE-Sillanpää » Tue Apr 24, 2012 12:04 pm

FE-Sillanpää wrote:Tein wallaksen huollon hyvillä netistä ostettavilla ohjeilla ja wallaksen varaosapaketilla. Juuri ähelsin laitteen paikalleen. Tuuletin toimi. Kytkettäessä lämmitys veneen sulaketaulusta kärähti heti 10 A sulake.

Ei kai auta kuin ottaa laite irti ja mittailla mihin siellä on tullut oikosulku?
Oli helppo vika paikallistaa yleismittarilla:

Wallas 1800 johto piirilevyltä hehkuvastukselle kulkee melko teräväreunaisen reiän läpi. Kumiläpivienti oli melko heikossa kunnossa eikä suojannut kontaktilta. Myös suojavaippa oli hiertynyt. Keltaisen johtimen kuoressa oli selvä viiltotyyppinen reikä ja sattuipa se tällä kertaa ottamaan läpivientiin kiinni. Normaalitilanteessa vastus vihreältä liittimeltä mitattuna useita ohmeja. Johtimen ollessa maissa vastus 0.2 ohm.

Kaivoin pois heitetyn vanhan vastuksen esiin ja kun sen vastus oli n. 20x suurempi kuin liittimeltä mitattuna uuden, niin sylttytehdas löytyi. Vaan ehkei olisi löytynyt, jos olisin ensin purkanut ja sitten vasta mitannut, oli se viilto sen verran kavala. Kutistesukkaa ja teippiä korjaukseksi ja takaisin paikalleen.

Image

wallas polttaa sulakkeen

by FE-Sillanpää » Sun Apr 22, 2012 22:23 pm

Tein wallaksen huollon hyvillä netistä ostettavilla ohjeilla ja wallaksen varaosapaketilla. Juuri ähelsin laitteen paikalleen. Tuuletin toimi. Kytkettäessä lämmitys veneen sulaketaulusta kärähti heti 10 A sulake.

Ei kai auta kuin ottaa laite irti ja mittailla mihin siellä on tullut oikosulku?

Top