Pohjamaalit

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Pohjamaalit

by Olli » Fri Mar 10, 2017 19:22 pm

Joskus pohjia maalatessa funtsittiin P#2:n kanssa, että miksi näitä maalataan. Eikö voisi teipata niinkuin autoja nykyään...

Joku luultavasti kuuli keskustelun, koska tämmönen on keksitty: http://www.mactac.eu/datas/files/mactac ... _final.pdf

Tommonen sileä monivuotinen teippi olis ihan huippu. Toivottavasti saavat homman lentoon.

by harald » Fri Mar 10, 2017 09:30 am

http://www.pidasaaristosiistina.fi/ympa ... _veneilyyn

Pidä Saaristo Siistinä ry on julkaissut ohjeen pohjamaaleista "kohti myrkytöntä tulevaisuutta".

På svenska: http://www.hallskargardenren.fi/files/2 ... f_2017.pdf

by harald » Mon Apr 30, 2012 11:48 am

Monivuotista pohjamaalia on kehitetty Göteborgissa sanoo Tekniikka & Talous lehden artikkeli.
Göteborgin yliopistossa on kehitetty maali, joka suojaa veneenpohjaa estämällä merirokkoja kiinnittymästä siihen, kertoo Ny Teknik. Maali tehoaa merirokkoja vastaan useita vuosia ilman uudelleenmaalausta eikä siitä liukene veteen hajoamattomia myrkkyjä.
I believe it when I see it :)

Artikkelin kuva on vissiin joku tiistis-lähtö?

by harald » Tue Oct 07, 2008 10:58 am

Coppercoat näyttää olevan sellainen tuote jonka voi unohtaa toistaiseksi.
Tässä vähän otteita sähköpostivaihdosta coppercoatin ja ympäristöministeriön
ylitarkastaja Eeva Nurmen kanssa:
Date: Mon, 22 Sep 2008 13:50:25 +0100
From: E Clark <aqmarine@globalnet.co.uk>
To: 'Harald Hannelius' <harald@iki.fi>
Subject: RE: Approval in Finland?

Dear Harald,

Thank you for your enquiry.

I am please to report that Coppercoat is permitted in Finland. Coppercoat is
a permanent physical barrier to unwanted marine growth, and is not a
chemical/biological based barrier. Coppercoat does not contain ingredients
such as Zinc pyrithione, Copper thiocyanate, Copper(1)oxide or Dichlofluanid
and does not need to appear on the list shown on the website link you kindly
provided. Consequently we do supply Coppercoat to clients in Finland, both
private individuals and boat building companies.

I can confirm that Coppercoat complies with all relevant current and
proposed EU legislation and IMO guidelines.

With best regards,

Ewan Clark.


Aquarius Marine Coatings Ltd.
www.coppercoat.com
info@coppercoat.com
Tel: +44 (0)1202 888802
Date: Tue, 30 Sep 2008 10:47:51 +0300
From: Nurmi Eeva <eeva.nurmi@ymparisto.fi>
To: Harald Hannelius <harald@iki.fi>
Cc: Pasanen Jaana <jaana.pasanen@ymparisto.fi>
Subject: VS: Approval in Finland? (fwd)

HEI !

Kaikki mitä valmistajan brosyyrissä lukee viittaa kyllä mitä ilmeiseimmin
siihen, että kyseessä ON biosidi, joka edellyttää hyväksymistä niin meillä
kuin UK:ssakin.

Brosyyrissäkin sanotaan, että vaikutus on biosidininen ja perustuu siihen
että metallinen kupari hapettuu oksidiksi. Se että itse maalissa kupari on
metallimuodossa ei vapauta biosidistatuksesta. Tällaisia tapauksia on
muitakin: aktiivinen aine syntyy ns. in situ eli "paikan päällä".

Valmiste löytyy UK:n biosidiviranomaisten hyväksyttyjen valmisteiden
luettelosta:
http://webcommunities.hse.gov.uk/inovem ... atastore?S
TARTROW=1&SHOWADVANCEDSEARCH=N&SORT=Col_2&DSID=2308&SEARCH=&SEARCHCOLNO=&NEX
TURL=&DIR=desc&SDID=&SHOWNUM=10&TRIM=Y&ADV=S&SHOWALLCOLUMNS=N&SHOWFULLINFO=&
SEARCH_10=Copper&PRINTVIEW=true&SEL=

Selvitän tätä vielä UK:n kollegoiden ja kuparin biosidiarviosta vastaavien
ranskalaiten kollegoiden kanssa ja palaan asiaan.

T. Eeva Nurmi

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Eeva Nurmi
Ylitarkastaja/ Överinspektör /Senior Adviser

Suomen ympäristökeskus / Kemikaaliyksikkö
Finlands Miljöcentral / Enheten för kemikalier
Finnish Environment Institute / Chemicals Division

PL 140 / Box 140
00251 Helsinki, Finland

puh. 0400 148 637 / tel. +358 400 148 637
vaihde 020 610 123 / exchange + 358 20 610 123
fax 09 5490 2591 / fax +358 9 5490 2591
e-mail eeva.nurmi@ymparisto.fi

www.ymparisto.fi/kemikaalit
www.miljo.fi/kemikalier
www.environment.fi/chemicals
Date: Mon, 29 Sep 2008 14:44:43 +0100
From: E Clark <aqmarine@globalnet.co.uk>
To: 'Harald Hannelius' <harald@iki.fi>
Subject: RE: Approval in Finland?

Hi Harald,

The exact formulation and contents of Coppercoat is not information we make
available to members of the general public. However, I can confirm the
information contained in my previous e-mail and I stress that Coppercoat
does not appear on the list you mention because it does not need to - it is
not an anti-foul in the same way that the products shown on that list are.
Coppercoat does not contain any ingredients that would make a placing on
that list necessary.

What make/model/size of boat are you considering Coppercoat for?

With best regards,

Ewan Clark.


Aquarius Marine Coatings Ltd.
www.coppercoat.com
info@coppercoat.com
Tel: +44 (0)1202 888802
Date: Tue, 07 Oct 2008 10:44:59 +0300
From: Nurmi Eeva <eeva.nurmi@ymparisto.fi>
To: harald@iki.fi
Cc: Pasanen Jaana <jaana.pasanen@ymparisto.fi>
Subject: VS: VS: Approval in Finland? (fwd)

HEI !

Brittikollegamme ovat vastanneet kyselyyni. Valmiste on biosidinen
antifouling-valmiste UK:ssa.

Kaikki saamamme tieto osoittaa, että kyseessä on biosidivalmiste, jonka
markkinoille luovuttaminen ja käyttö edellyttää jo tällä helkellä
hyväksymistä niin UK:ssa kuin Suomessakin. EU:n biosididirektiivi, jonka
siirtymäaikaa eletään tällä hetkellä, edellyttää muutaman vuoden kuluessa
hyväksymistä valmisteelle kaikissa EU-maissa, joissa sitä halutaan käyttää.

Kupari on tunnetuin tehoaine antifouling-maaleissa. Se, että valmistetta ei
myydä valmiina sekoituksena, kuten tavallisia maaleja, ei vapauta sitä
hyväksymisestä. Metallisesta kuparista muodostuu "in situ" kuparioksidia,
joka toimiii antifouling-aineena. En ymmärrä mihin perustuvat Aquarius
Marine Coatings Ltd:ltä sähköpostissa saamasi väitteet siitä, ettei valmiste
olisi biosidi. Esitteessä ja muussakin materiaalissa, mitä mm. netistä
löytyy aivan yksiselitteisesti todetaan, että kysessä on kuparioksidia
vapauttava antifouling-valmiste.

Jos valmiste halutaan Suomen markkinoille, sille siis tulee hakea
hyväksymistä SYKEltä ennen sen maahantuontia.
Luvan saaminen edellyttää käytännössä:
- oikeutta käyttää kuparinvalmitajien yhteistä tutkimusaineistoa, joka on
siis arvoitavana FR:n viranomaisilla
- joitakin valmistekohtaisia terveystutkimuksia sekä tutkimuksen kuparin
huuhtoutumisnopeudesta ja tehokkuudesta(pitäisi löytyä valmisteen
valmistajalta)
- kemikaalilain mukaiset luonnokset etiketistä ja
käyttöturvallisuutiedotteen (nämä suomeksi ja ruotsiksi)
- hakulomake löytyy nettisiuvuiltamme:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=1586&lan=fi ja englanninkieliselta
puolelta: http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 097&lan=en
- yhden tehoaineen sisältävän valmisteen hyväksyminen Suomessa nykyisen
kansallisen hyväksymissysteemin aikana maksaa 17 800 ¤. Hakemus
EU-systeemissä, joka on tehtävä kun siirtymäaika loppuu, maksaa Suomessa 39
600 + 9900 ¤ (jos enimmäinen hyväksyminen EU-alueella tehdään Suomessa) tai
7900 ¤ (jos ensihyväksyminen on tehty jossain muussa EU-maassa ja meitä
haetaan ns. vastavuoroista hyväksymistä. Kahta ensin mainittua maksua
voidaan kohtuullista 25 tai 50% alas- tai ylöspäin jos hakemuksen
käsittelyyn käytetty työaika on vastaavasti lyhyempi/pidempi.

Jos/kun hakeminen tulee ajankohtaiseksi, kannattaa ottaa yhteyttä kollegaani
Jaana Pasaseen, joka vastaa antifouling-asioista meillä. Hyväksymistä voi
hakea myös ulkomaalainen yritys.

Valitettavasti tämä asia ei ole helppo, halpa eikä nopea. Kaikki
biosidisesti vaikuttavat antifouling-valmisteet ovat kuitenkin samalla
viivalla ja sama rumba on edessä koko EU:ssa siirtymäajan jälkeen.

Syysterveisin,
Eeva Nurmi





*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Eeva Nurmi
Ylitarkastaja/ Överinspektör /Senior Adviser

Suomen ympäristökeskus / Kemikaaliyksikkö
Finlands Miljöcentral / Enheten för kemikalier
Finnish Environment Institute / Chemicals Division

PL 140 / Box 140
00251 Helsinki, Finland

puh. 0400 148 637 / tel. +358 400 148 637
vaihde 020 610 123 / exchange + 358 20 610 123
fax 09 5490 2591 / fax +358 9 5490 2591
e-mail eeva.nurmi@ymparisto.fi
www.ymparisto.fi/kemikaalit
www.miljo.fi/kemikalier
www.environment.fi/chemicals

by Petri » Mon Sep 22, 2008 20:35 pm

Anonymous wrote:Tietääkö kukaan, mitä maaleja vakavamielisesti kisaavat avomeripurret (Tea Mono etc) käyttävät?
Tean Monossa on (tai ainakin oli) Interspeediä, suoraan alfan sivulta kopipeistattuna:
"Maritim lahjoitti tiimillemme annoksen uutta Interspeed myrkkymaalia, jota testaamme Alfa Romeon pohjassa tulevalla purjehduskaudella"

Mikä on sitten tilanne tällä hetkellä, on eri asia. Jos myrkky on pettänyt, perisuomalaiseen tapaan siitä kyllä vaietaan monella kielellä ja vaihdetaan hiljaisuudessa Hartti taas pohjaan.
Yli solmun nopeampi. Tottakai. Vastaavia luotettavia lupauksia ilmestyy muihin suorituskykyihin liittyen mun sähköpostiin päivittäin...
Jep, kai tosin se riippuu mihin vertaa. Kyllä solmun vauhtiero näkkiä täynnä olevaan pohjaan syntyy nopeasti, mutta Joakim pystynee antamaan eksaktimman vastauksen onko pohjan sileydellä mahdollista saavuttaa solmun nopeuseroa reaalimaailmassa, jos siis vertailukohtana on sanottakoon P600-tasoon hiottu Hard Racing ja sitten tuo.
Niinno, kai se solmu on mahdollista jos vauhdit ovat luokkaa 20+knots.

by Guest » Mon Sep 22, 2008 20:07 pm

Tietääkö kukaan, mitä maaleja vakavamielisesti kisaavat avomeripurret (Tea Mono etc) käyttävät?

Tuossa Sea Speed V4:ssa mietittää aika paljon ylimainonta. http://www.seacoat.com/Intrigue.htm
Yli solmun nopeampi. Tottakai. Vastaavia luotettavia lupauksia ilmestyy muihin suorituskykyihin liittyen mun sähköpostiin päivittäin...

Voiko mikään tuote olla hyvä, jos mainonnassa täytyy valehdella tuolla tavalla?

Janne

by Guest » Mon Sep 22, 2008 16:45 pm

Pitäisköhän vaikka Janin tai Haraldin ruveta enempi kaveraamaan tuon maahantuojan kanssa. Jos sille vähän vihjaa, että mielenkiintoa olis testata tätä tuotetta ja sit jos se on hyvä niin voitais suunnitella semmosta reippaammanpuoleista (esim. FE:t ja Expressit kimpassa) yhteistilausta aktiivisten ja tunnettujen kilpaluokkien porukoissa, mikä taas edelleen saattais auttaa tuotteen markkinoinnissa... Saattais vaikka maahantuoja kiinnostua.

V.

by Guest » Mon Sep 22, 2008 16:10 pm

Niin ja unohtui tuosta maalin ominaisuuksien listasta se tärkein, että meidän pohja on järjestään ollut nostettaessa sataman puhtain, niinäkin vuosina kun ei olla ajettu tuhatta mailia tai pesty pohjaa kesken kesää.

V.

by Guest » Mon Sep 22, 2008 16:08 pm

harald wrote:

Lain mukaan vain tuotteen valmistaja, tai hänen edustajansa voivat hyväksytyttää
tuotteen suomeen. Tämä kustantanee n 10 k¤, tai 20.



Hiphei, kun ottaa huomioon myrkkymaalien menekin, niin tuohan tarkoittanee jo aikalailla suoraan purnukan hinnassa näkyvää lisää.
Se mitä tuo myös tarkoittaa / tarkoitti on, että maalinvalmistajat karsivat valikoiman minimiin. Meillä on ollut pohjassa Maailman Ylivoimaisesti Paras (TM) pohjamaali. Vai miltä kuulostaa: vesiohenteinen tosi kiva käyttää, tulee tyynyllä sileä pinta yhdellä vedolla, voi silti varovasti hioa jos haluaa hifistellä, nätti väri, monivuotinen (meidän "sarja" suunnilleen: maalaus 2 krs, ei mitään, paikkamaalaus, eimitään, uusintamaalaus kauttaaltaan 1 krs, ei mitään), kuluu pois käytössä eli ei kerry lohkeilevaksi klöntiksi. Ja maali siis poistettu valikoimasta, koska ei ollut taloudellisesti mieltä hyväksyttää saman valmistajan kahta kilpailevaa tuotetta ja millenpaska möi paremmin. Mites se Lapinlahden Lintujen vitutuslaulu nyt menikään...

Ville

by Petri » Mon Sep 22, 2008 14:58 pm

harald wrote: Lain mukaan vain tuotteen valmistaja, tai hänen edustajansa voivat hyväksytyttää
tuotteen suomeen. Tämä kustantanee n 10 k¤, tai 20.
Hiphei, kun ottaa huomioon myrkkymaalien menekin, niin tuohan tarkoittanee jo aikalailla suoraan purnukan hinnassa näkyvää lisää.

Mites se kimppatilaus Norjasta ;)
Tosin käyttö on myös kielletty, että sikäli pitäisi olla joka kerta paniikissa kun poliisivene ajaa ohi.

by harald » Mon Sep 22, 2008 14:55 pm

Anonymous wrote: Tuo on tosi mielenkiintoinen. Nimittäin JOS se toimisi, niin tuo maali olisi oikeasti monivuotinen, ei tarttisi keväisin tehdä mitään pohjalle. Jonkun pitäis vaan kokeilla Suomessa 5 knots purjeveneen pohjassa käytännön olosuhteissa, anyone?
Kuvissa on Hai-vene. Pitäisi varmaan selvittää kenen Haista on kyse? Toivottavasti
on Hui-Hai :)

Onpa tuolla vielä maininta että "Lue Kippari 5/2008 käyttötesti" mutta mikään
linkki se ei ole. Enkä halua maksaa 4,50 kipparilehdellä "mainoksen" lukemisesta.

by harald » Mon Sep 22, 2008 14:53 pm

Keskustelin Eva Nurmen kanssa (ylitarkastaja, ymparisto.fi). Listalla olevia maaleja
saa käyttää, kaikkien muiden maalien käyttö tai myynti on kiellettyä suomessa.
Biosididirektiivi ei ole valmis vielä, siitä syystä litetttä 1B ei löydä mistään. Meneillään
on 10 vuoden ylimenoaika, minä aikana kansalliset lait säätelevät biosidien
käytön.

Lain mukaan vain tuotteen valmistaja, tai hänen edustajansa voivat hyväksytyttää
tuotteen suomeen. Tämä kustantanee n 10 k¤, tai 20.

Laissahan sanotaan että biosidivalmistetta ei saa..käyttää ..eikä luovuttaa markkinoille. Jos sekoittaa
itse, tulee(ko?) sekoituksesta biosidivalmiste?

by Jan » Mon Sep 22, 2008 14:51 pm

Laitoin kysymys maahantuojalla jos vielä joku on kokeillut tuota täällä Helsingin seudulla. Muuten voitaisiin ehkä toimia koeveneenä :roll: .

by Guest » Mon Sep 22, 2008 14:46 pm

Kelluvassa oli esillä uusi epoksipohjainen Sea Speed v4
Tuo on tosi mielenkiintoinen. Nimittäin JOS se toimisi, niin tuo maali olisi oikeasti monivuotinen, ei tarttisi keväisin tehdä mitään pohjalle. Jonkun pitäis vaan kokeilla Suomessa 5 knots purjeveneen pohjassa käytännön olosuhteissa, anyone? Meillä maalinvaihto ajankohtainen (ehkä yrittäis lykätä vielä vuodella) ja tuo on houkutteleva vaihtoehto. Noilla ekomaaleilla joutuu pahimmilaan sekä maalaamaan vuosittain että pesemään pohjaa kesken kesää. Tuo Seaspeed olisi varmaankin pestävä kesken kesää, mutta eipähän tarttisi maalata keväisin. Vielä jos se olis niin nopea kuin väittävät...

Ville

by KaleviHarkonen » Mon Sep 22, 2008 14:24 pm

Panu wrote:Olemme tulleet tilanteeseen, missä kaikki tehoaineet ovat kielletyjen listalla ja melkein ainoa sallittu "lisäaine" onkin luontoystävällinen juuriharja annosteltuna runsain käsi- ja uintiliikkein 2-3 kertaa kesässä.
Venelehdessä (muistaakseni) on mainostettu pohjaharjaa, millä pohjan saa (myyntipuheen mukaan) puhtaaksi ihan veneen kannelta käsin. Tuonkin homman voisi siten hoitaa herrasmiesmäisesti mirri kaulassa. Kimppahankintaan?

Top