(kotona halpaa valkkaria lipitellen

) Aikanaan, kun veneensuunnittelu (kuten kaikkien muidenkin laitteiden) perustui pääasiassa ja ilman sen suurempaa tieteellistä tajua edellisten mallien kokemuksiin, tai vaan "mutu" menetelmään, tai vaan oletukseen, että "tiedän kaiken", saivat veneet mioninaisia muotoja eri aikakausien tyylivirtausten mukaan. Mallia katsottiin kaloista yms. vesiliikkujista. Lisäksi hydrodynamiikassa oli monenlaisia teorioita, eikä yleensä tieteelliseltä pohjalta. Muistanpa 80-luvun alusta pohjamaaliohjeen, jossa kehotettiin peräosa maalaamaan pitkäkarvaisella telalla, jotta saataisiin aikaan karhea alue, josta virtaus irtoaisi, eikä peräaaltoa ja vastusta syntyisi.
2000-luvulle tultaessa siirryttiin pääasiassa tietotekniseen suunnitteluun. Toki alussa oltiin varmasti varsin paljon ohjelmistosuunnittelijoiden ja veneilyasiaa ymmärtämättömien "gurujen" armoilla, mutta kehityksen kehittyessä kehittymistään aletaan olla tilanteessa, jossa huonoa venettä ei kovin helposti enää pääsee tuotantoon.
Pohjamuodoista voidaan tietysti olla montaa mieltä. Varsinkin olisi tärkeää selvittää itselleen mitä haluaa. "Karikkoja koluavan" ei kannata nykyveneellä lähteä liikenteeseen. Tosikisaajan ei taas menestyäkseen kannata vanhaa pitkäkölistä ostaa. Eri juttu on sitten OD-kisailu. Luokkakisat folkkareissa ovat aivan yhtä mielenkiintoisia purjehtia, kuin vaikka Melges24-kisat (ja paljon helpommat)!
Nykyveneissä suuntaus on tietysti tietotekniikan ansiosta siirtynyt litteisiin ja takaa leveisiin pohjamuotoihin. Sisätilat ovat myös muuttuneet radikaalisti avarammiksi. Mm. Ron Holland ymmärsi suuntauksen jo hyvin varhain, josta juuri FE 700-sarja on hyvä esimerkki. Useat (tai sitten vaan monet?) meistä 83-purjehtijoistakin olisimme mielelämme nähneet Hollandin kädenjälkeä omissa veneissämme
Tosin leveä sitlooda tuotta joskus hieman vaikeuksia!
http://www.turunpursiseura.fi/files/52/645/P6150157.jpg
Toki nykysuunnittelijatkin virheitä tekevät. Kävin Stormälön venenäyttelyssä syksyllä tutustumassa suosikkiini, uuteen ELAN 310:n Muuten kaikin puolin edistyksellinen ja hieno vene (lukuunottamatta todella karua laminaattisisustusta), mutta ruffin mentässä portaissa piti olla limbon harrastaja, muuten löi otsansa luukun reunaan!

Käsittämätöntä nykyveneessä!
Uusimpia pohjamuotoja edustaa mm. uusi puolalainen halpisvene Vikos 30:
http://www.navikom.pl/index_en.php?id=1 ... 30#vikos30
Tällaisen saa Puolasta alle 30-donan, tosin varusteita joutunee hankkimaan vielä ainakin kympin edestä. Houkutteleva?! Mutta nykysuuntauksen mukaan kölirakenne on ainakin meillä Saaristomerellä melko toivoton. Tai miten sen sitten ottaa: tusina verkkoja kölissä saatta varmistaa ruokahuollon joksikin aikaa

!
Että semmosta. Oli mukava rupatella aiheesta, ja viinikin on jo loppu

(kotona halpaa valkkaria lipitellen :shock: ) Aikanaan, kun veneensuunnittelu (kuten kaikkien muidenkin laitteiden) perustui pääasiassa ja ilman sen suurempaa tieteellistä tajua edellisten mallien kokemuksiin, tai vaan "mutu" menetelmään, tai vaan oletukseen, että "tiedän kaiken", saivat veneet mioninaisia muotoja eri aikakausien tyylivirtausten mukaan. Mallia katsottiin kaloista yms. vesiliikkujista. Lisäksi hydrodynamiikassa oli monenlaisia teorioita, eikä yleensä tieteelliseltä pohjalta. Muistanpa 80-luvun alusta pohjamaaliohjeen, jossa kehotettiin peräosa maalaamaan pitkäkarvaisella telalla, jotta saataisiin aikaan karhea alue, josta virtaus irtoaisi, eikä peräaaltoa ja vastusta syntyisi. :lol:
2000-luvulle tultaessa siirryttiin pääasiassa tietotekniseen suunnitteluun. Toki alussa oltiin varmasti varsin paljon ohjelmistosuunnittelijoiden ja veneilyasiaa ymmärtämättömien "gurujen" armoilla, mutta kehityksen kehittyessä kehittymistään aletaan olla tilanteessa, jossa huonoa venettä ei kovin helposti enää pääsee tuotantoon.
Pohjamuodoista voidaan tietysti olla montaa mieltä. Varsinkin olisi tärkeää selvittää itselleen mitä haluaa. "Karikkoja koluavan" ei kannata nykyveneellä lähteä liikenteeseen. Tosikisaajan ei taas menestyäkseen kannata vanhaa pitkäkölistä ostaa. Eri juttu on sitten OD-kisailu. Luokkakisat folkkareissa ovat aivan yhtä mielenkiintoisia purjehtia, kuin vaikka Melges24-kisat (ja paljon helpommat)!
Nykyveneissä suuntaus on tietysti tietotekniikan ansiosta siirtynyt litteisiin ja takaa leveisiin pohjamuotoihin. Sisätilat ovat myös muuttuneet radikaalisti avarammiksi. Mm. Ron Holland ymmärsi suuntauksen jo hyvin varhain, josta juuri FE 700-sarja on hyvä esimerkki. Useat (tai sitten vaan monet?) meistä 83-purjehtijoistakin olisimme mielelämme nähneet Hollandin kädenjälkeä omissa veneissämme :roll:
Tosin leveä sitlooda tuotta joskus hieman vaikeuksia!
http://www.turunpursiseura.fi/files/52/645/P6150157.jpg
Toki nykysuunnittelijatkin virheitä tekevät. Kävin Stormälön venenäyttelyssä syksyllä tutustumassa suosikkiini, uuteen ELAN 310:n Muuten kaikin puolin edistyksellinen ja hieno vene (lukuunottamatta todella karua laminaattisisustusta), mutta ruffin mentässä portaissa piti olla limbon harrastaja, muuten löi otsansa luukun reunaan! :evil: Käsittämätöntä nykyveneessä!
Uusimpia pohjamuotoja edustaa mm. uusi puolalainen halpisvene Vikos 30:
http://www.navikom.pl/index_en.php?id=10&prod=vikos30#vikos30
Tällaisen saa Puolasta alle 30-donan, tosin varusteita joutunee hankkimaan vielä ainakin kympin edestä. Houkutteleva?! Mutta nykysuuntauksen mukaan kölirakenne on ainakin meillä Saaristomerellä melko toivoton. Tai miten sen sitten ottaa: tusina verkkoja kölissä saatta varmistaa ruokahuollon joksikin aikaa :D !
Että semmosta. Oli mukava rupatella aiheesta, ja viinikin on jo loppu :shock: