Purjeveneen vetolaitteen suojakumin asennus

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Purjeveneen vetolaitteen suojakumin asennus

by FE-Sillanpää » Sun Apr 22, 2012 15:18 pm

Meilläkin tuo SD-20 alin kumi lerpattaa takareunastaan, mutta en ole ajatellut että sille tarvitsisi tehdä mitään. Pitäisiköhän kuitenkin? Siihen ilmestyy vuodessa pari näkkiä jotka saa raaputeltua pois. Sudin sinne hiukan myrkkymaalia ja muuten olen antanut olla.

Jos vaihdat kumin, kerro ihmeessä niksit. Mitä pitää irroitella ensin?

Onneksi seuraavaksi ylimmän kumin vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Yanmartohtori kävi meillä vuosi sitten ja ei ollut urallaan vaihtanut kuin kerran sen paksun kumin, sitäkään ei tarpeeseen vaan asiakkaan vaatimuksesta.

by VVille » Sun Apr 22, 2012 12:21 pm

Ei oo valitettavasti tarkempaa tietoa kun tuon korjauksen teki joku edellinen veneenhoitaja ja arkisto ei tarjonnut tuon tarkempaa tietoa. Ihan näppituntumalta veikkaisin tuon pysyvän ihan tavan 291:llä, ja ensin kokeilisin sillä. Jos irtoaa niin liimasialla 292 pysyy ainakin, mutta sitä ei mielellään käyttäisi missään missä ei ole oikeasti pakko koska rakenteista syntyy silloin käytännössä mahdottomia purkaa ikinä ehjänä.

Käytännössähän veneilijän sikavaihtoehdot on kuitenkin yleisveikkauksena aina 291, rakenteellisiin liimauksiin 292, ikkunoihin 295, tiikkikansiin 290/298 ja siinäpä nuo onkin. Rakennusliimoihin ja muihin ei liene tarpeen sotkeutua. Primerit on tietty sitten vielä ihan oma maailmansa mut aika hyvä tartunta on yleensä saatu ihan hiomalla ja putsaamalla asetonilla. Lähinnä jossain ikkunahommissa ja tämmöisissä on primereillä puuhattu.

Kohtuu reilu hinta sille et kuminpalaan on leikattu soikea reikä, mut veneily on :D

by rpuustin » Sun Apr 22, 2012 09:38 am

Hei,

kyse on juuri siitä rungon ulkopuolisesta kumista. Muistatko vielä mitä Sikaa käytit? Vaihtoehtoja on melkoinen määrä.

Alkuperäisen varaosan hinta on n. 120 euroa ja täytyy toivoa saavansa vastineen rahoille.

t. Raimo

by VVille » Sun Apr 22, 2012 00:22 am

Oletettavastikin puhut nyt siitä uloimmasta kumista joka ohjaa virtausta vetolaitteen asennusreiän ympäri etkä noista varsinaisista vesitiiviistä paljekumeista jotka pitävät veden oikealla puolella runkoa. Kun meidän huoltohistoriaa katsoo niin moottorin alkuperäisasennus (aineesta ei tietoa) alkoi repsottaa kolmen vuoden jälkeen ja korjailtiin Bostikin kontaktiliimalla pariin otteeseen, jälkimmäisellä kerralla irrottaen, puhdistaen ja uudelleen liimaten, joka toi hetkellisen avun vaan ei pysyvää. Parin vuoden jälkeen tuo irrotettiin jälleen, puhdistettiin pinnat, karhennettiin hiekkapaperilla ja liimattiin sialla jonka jälkeen ei ole irtoillut, joten sillä nähtävästikin pysyy, ainakin nyt viimeiset viisi vuotta eikä oo näkynyt merkkejä siitä että tuo kumi olisi karkuun juoksemassa.

Paljonko tuo muuten maksaa alkuperäisosana, vai haluanko edes tietää? eVeneeseen tuli poimittua tätä varten parin euron kumilärpäke biltemasta johon aukko puukolla (menee ehkä 5min tai pahimmassa tapauksessa vartti tekemiseen). Tästä kun laskee oman tuntipalkkansa kanssa niin ei tuon sovi kovin montaa kymppiä maksaa vaan se on veneosa joten kai sekin satasissa pyörii... Yanmarin 2GM:n kumitassusetti olisi ollut aika tarkkaan 1000e, joten se jäi ainakin kauppaan ja jos muut kumiosat on samoissa kilohinnoissa niin tuon kysyminen voinee myös tuottaa hetkellisen sanattomuuden hämmentyneelle asiakkaalle sillä aikaa kun kerää leukaansa lattialta hän.

Purjeveneen vetolaitteen suojakumin asennus

by rpuustin » Sat Apr 21, 2012 18:45 pm

Hei,

joudun vaihtamaan uuden suojakumin SD20 -vetolaitteeseen. Onko kellään vinkkejä millä sen saa parhaiten pysymään kiinni pohjassa?

t. Raimo

Top