Keulaluukun tiivistys taas

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Keulaluukun tiivistys taas

by Handy » Tue Jun 16, 2015 16:22 pm

by alex » Tue Jun 16, 2015 15:09 pm

asalovuo wrote:Mistäköhän O-renkaita voisi hankkia vai onkohan ainoa vaihtoehto ostaa koko kahva?
IKH has sets of O-rings, but also sells them per piece. Most likely sets of rings could also be found from Biltema or Motonet (you'll probably need 2 rings out of 50 useless ones).
Take old O-ring with you as an example.

by asalovuo » Tue Jun 16, 2015 11:59 am

harald wrote:Väliaikaraportti Gebo Flushline 560x560 kestävyydestä. Luukku on
paikallaan nyt neljättä kesää ja sadetta riittää. Luukku on edelleen tiivis,
mutta kahvojen tiivisteet ovat kai kuivuneet sen verran että luukun kahvat
pitää vetää kiinni jottei niitten akseleita pitkin ala tiputtaa.

Taitaa olla edessä O-renkaiden vaihto, ja jonkinlaisen vesivaseliinin voitelu.
Onneksi tuossa luukussa on ajateltu huoltamista, Samalla pitää varmaan
tarkastaa karmin takaosan tiiveys.
Mistäköhän O-renkaita voisi hankkia vai onkohan ainoa vaihtoehto ostaa koko kahva?

SVB:ltä löytyisi kahvoja mutta ei tiiviste settiä.

by Jankka » Wed Apr 25, 2012 10:46 am

asalovuo wrote:Saitko luukun tilattua ja asennettua? Ulkopuolen asennuksen saa varmasti siistiksi mutta miltä luukun asennus näyttää sisältä...?

Kuva kertoisi tietysti kaiken. :)
Niin, minulla on tuo luukku jo asennettuna (tilasin sen viime keväänä).
Ilman kehystähän sitä ei saa siistiksi sisäpuolelta - Al kehys kustantaa luokkaa 80-115 eur (jos siihen on sellaista). Lähin kehys, mikä SVB:ltä löytyy:
42402 GEBO - Trimkit / mounting frame
Offshore 60 500 x 500 mm 82,90 ¤*
[En tiedä onko sopiva, mitoissa on muutaman millin ero]

by asalovuo » Wed Apr 25, 2012 09:39 am

Arkki wrote:Nyt tarjouksessa SVB.de:ssä Gebo Offshore Hatch tarjouksessa
http://www.svb24.com/index.php?sid=eb73 ... nid=117541
hintaan 229,90 eli menee tilaukseen mikäli sopii Arkkiin. Koko oli melkein sama kuin Flushline luukussa. Pitää mitata vielä vanhan Houdinin aukko ja mahtuuko aukeamaan kolossaan.
Saitko luukun tilattua ja asennettua? Ulkopuolen asennuksen saa varmasti siistiksi mutta miltä luukun asennus näyttää sisältä...?

Kuva kertoisi tietysti kaiken. :)

Re: läpinäkyvyys ajan funktiona

by Panu » Tue Apr 10, 2012 14:26 pm

FE-Sillanpää wrote:...Joko näkyy ikä tai naarmut, kun Haraldin flushlinella on ketjun päiväysten mukaan alkamassa 8. kesä? ...
Tervehdys

Meillä Gebonen ollut useamman vuoden. Olisikohan alkava kausi jo neljäs. En vieläkään ole keksinyt millä tavalla vanha Houdini olisi ollut parempi. Lisäksi Gebon "lasin" pinta-ala on merkittävästi suurempi kuin Houdinin. Ensi alkuu ei oikein ymmärtänytkään kuinka suuri tuo ero lopulta onkaan puhumattakaan kulkuauton koosta, joka tuntuu merkittävästi avarammalta.
FE-Sillanpää wrote:...Eli onko tämä tyypillistä kompromissin tekoa: valittava kalterit tai ajan mittaan sumentuminen?
Korjaan siis seuraavasti: vaihtoehtoina ovat pieni kirkaslasi kalterien varjostamana koskeassa ja koleasssa keulapiikissä tai suuri valoaukko, josta tulvii luonnon valoa kuivaan ja viihtyisään keulapiikkiin.

läpinäkyvyys ajan funktiona

by FE-Sillanpää » Tue Apr 10, 2012 09:54 am

Oliko nyt niin, että gebot ym. ovat pleksiä (vrt. Houdinin karkaistu lasi)? Jos, niin montako vuotta nykypleksi kestää nättinä, ennen kuin sumentuminen alkaa häiritä? Joko näkyy ikä tai naarmut, kun Haraldin flushlinella on ketjun päiväysten mukaan alkamassa 8. kesä? (Vrt. Houdinin lasi on kirkas vielä 28 vuoden jälkeenkin kun taas salongin pleksi-ikkunat pitäisi vaihtaa ja ovi on jo vaihdettu. Lewmarin sitloodan seinässä oleva pleksiluukku on myös sumea mutta eipä siitä maisemia näkisikään).

Eli onko tämä tyypillistä kompromissin tekoa: valittava kalterit tai ajan mittaan sumentuminen?

by Jankka » Tue Apr 10, 2012 07:23 am

Näinhän se on - minä sahasin etureunasta (siis keulan puolelta).
[Tarkalleenottaen: en sahannut takareunasta - muualta joutui sahaamaan]

by harald » Mon Apr 09, 2012 23:33 pm

Vähän saa sahata aukkoa suuremmaksi. Mieti ennen sahaamista mihin suuntaan haluat luukun paikan hienosäädettyä. Siitä kuvasta lähtien oman luukun asennus;

Image

by Arkki » Mon Apr 09, 2012 23:31 pm

Kiitos. Kuva näytti juuri nuo saranat jotka hieman ylösnostettuna päästävät luukun aukeamaan reunan yli.
Joukuitko sahaamaan aukkoa isommaksi tai muita asioita mitä ottaa huomioon?

by Olli » Mon Apr 09, 2012 21:17 pm

Jankka wrote:Otin kuvan luukusta, mutten juuri nyt keksi, miten sen saisi tässä näkymään :(
Laita kuva galleriaan, niin kuvan alle tupsahtaa sellainen "koiranoksennus", jonka voi kopioida suoraan viestiin.

by Jankka » Mon Apr 09, 2012 17:47 pm

luukku aukeaa arviolta 110 astetta,jollei masto rajoita. Otin kuvan luukusta, mutten juuri nyt keksi, miten sen saisi tässä näkymään :(

Image

edit: kuva lisätty.

by Arkki » Mon Apr 09, 2012 01:06 am

Mitenkä tuo Gebo Offshore luukku avautuu / kulma? Katsoin tuon 14mm korkeamman saattavan rajoittaa aukeamista mutta se riippuu osittain saranoiden erosta Flushlineen???
Tuo Offshoren sisäkaulukseton ja tasainen tiivistepinta houkuttaisi enemmän ja vielä nyt kun hintakin on tosi kilpailukykyinen. Mutta ellei aukea min. 90 asteeseen Feneessä niin ei hyvä. Paljon ei ole varaa siirtää luukkua eteenpäinkään. Eli kokemuksista infoa kiitos.

by Jankka » Fri Apr 06, 2012 21:38 pm

Minä hankin ja asensin tuon gebo offshore luukun viime keväänä.
Ihan OK, on ollut tiivis ja pysyy hyvin ylhäällä tarvittaessa...

Se vaan näin insinöörinä ihmetyttää tässä luukussa, että kehyksen kiinnitysruuvit ovat luukun tiivisteen ulkopuolella - alkavatko kiinnitysruuvit vuotamaan ajan kanssa?

by harald » Fri Apr 06, 2012 12:21 pm

Tuokin näyttää ainakin kuvissa olevan riittävän matala että genoan skuutit ei tartu sen etureunan alle. Voisi aiheuttaa pientä savun nousemista veneen takapäässä jos joka vendassa pitää käydä nostamassa skuutit luukun alta pois.

Top