by oikkpasi » Mon Feb 17, 2003 19:57 pm
Jos kerran onnistuu tuonnäköinen malli yhdeltä vanhalta teekkarilta, niin mihin sitten kokonainen joukko teekkareita pystyykään?
Tosin enhän ole itsekään tuota tsydemiä vielä veneoloissa kokeillut, joten jääköön ne omatkehut tulevaisuuteen. Pikainen testaus pesuhuoneessa suihku- ja pesukoneen letkuja käyttäen antoi kuitenkin viitteitä ainakin lämmönvaihtimen toimimisesta.
Yksinkertaisen putkilämmönvaihtimen suunnitteluun löytyy apuja kirjallisuudesta, jos haluaa lähestyä ongelmaa tieteen keinoin. Itse sovelsin vanhaa "lämmön johtuminen" -kurssin prujua, mistä löytyi kiva esimerkki. Toinen tapa lähestyä asiaa on väsätä tuommoinen putkihässäkkä ja mitata sen teho esim. "suihkuvirityksenä".
Jos olettaa, että moottorin hyötysuhde on luokkaa 0,25 ja tehoa lähtee huimat 5 kW, niin häviöitä syntynee 15 kW, mistä oletin puolet häviävän pakokaasuina ja loput siirtyvän lämpönä itse pataan. Tuo pitäisi sitten hukata pois jotenkin muuten. Jos merivesi on lämpimimmillään kesällä +25 astetta ja moottorin termarista tulee pihalle +75 asteista nestettä (alkuperäisestä ei tosin tule), niin siinä nuo reunaehdot sitten ovatkin lähestyy asiaa sitten tieteen tai kokeilemisen keinoin. Kokeillen kannattaa muistaa, että piirien lämpötilaero on aika olennainen lämmönvaihtimen hyötysuhteelle, joten pienemmillä lämpötiloilla tehoa ei lähde ihan yhtä paljon. Tosin jos se riittää silloinkin, niin parempi niin.
Se mikä nyt vähän koko vehkeen toimimisen lisäksi jännittää on se, että kestääkö vanha Yanmarini 30 asteen käyntilämpötilan korotuksen. Kolmas mielenkiintoinen asia on alkaako jäähdytysnesteet hävitä pikkuhiljaa kesän aikana? No sitten ainakin tietää, että kansi on valmis.
Tuo kapistus on koottu pääasiassa Etolan valmiista kilkkeistä ja menisi todellakin pienempään tilaan, mikäli sitä ei olisi tehty kotona keittiön pöydällä. Valmista Martec:n täydellistä pakettia myy ainakin Veneakselisto ja Mepratuote. Hinnat olivat muistaakseni jotain 670-720e.
Jokainen tietysti olettaa mitä haluaa ja tietty epäily on aina poikaa. Mittasin tuon kyhäämäni härvelin tehoksi 14,5 kW ja ajattelin sen riittävän. Kesä näyttää.
Jos kerran onnistuu tuonnäköinen malli yhdeltä vanhalta teekkarilta, niin mihin sitten kokonainen joukko teekkareita pystyykään?
Tosin enhän ole itsekään tuota tsydemiä vielä veneoloissa kokeillut, joten jääköön ne omatkehut tulevaisuuteen. Pikainen testaus pesuhuoneessa suihku- ja pesukoneen letkuja käyttäen antoi kuitenkin viitteitä ainakin lämmönvaihtimen toimimisesta.
Yksinkertaisen putkilämmönvaihtimen suunnitteluun löytyy apuja kirjallisuudesta, jos haluaa lähestyä ongelmaa tieteen keinoin. Itse sovelsin vanhaa "lämmön johtuminen" -kurssin prujua, mistä löytyi kiva esimerkki. Toinen tapa lähestyä asiaa on väsätä tuommoinen putkihässäkkä ja mitata sen teho esim. "suihkuvirityksenä".
Jos olettaa, että moottorin hyötysuhde on luokkaa 0,25 ja tehoa lähtee huimat 5 kW, niin häviöitä syntynee 15 kW, mistä oletin puolet häviävän pakokaasuina ja loput siirtyvän lämpönä itse pataan. Tuo pitäisi sitten hukata pois jotenkin muuten. Jos merivesi on lämpimimmillään kesällä +25 astetta ja moottorin termarista tulee pihalle +75 asteista nestettä (alkuperäisestä ei tosin tule), niin siinä nuo reunaehdot sitten ovatkin lähestyy asiaa sitten tieteen tai kokeilemisen keinoin. Kokeillen kannattaa muistaa, että piirien lämpötilaero on aika olennainen lämmönvaihtimen hyötysuhteelle, joten pienemmillä lämpötiloilla tehoa ei lähde ihan yhtä paljon. Tosin jos se riittää silloinkin, niin parempi niin.
Se mikä nyt vähän koko vehkeen toimimisen lisäksi jännittää on se, että kestääkö vanha Yanmarini 30 asteen käyntilämpötilan korotuksen. Kolmas mielenkiintoinen asia on alkaako jäähdytysnesteet hävitä pikkuhiljaa kesän aikana? No sitten ainakin tietää, että kansi on valmis.
Tuo kapistus on koottu pääasiassa Etolan valmiista kilkkeistä ja menisi todellakin pienempään tilaan, mikäli sitä ei olisi tehty kotona keittiön pöydällä. Valmista Martec:n täydellistä pakettia myy ainakin Veneakselisto ja Mepratuote. Hinnat olivat muistaakseni jotain 670-720e.
Jokainen tietysti olettaa mitä haluaa ja tietty epäily on aina poikaa. Mittasin tuon kyhäämäni härvelin tehoksi 14,5 kW ja ajattelin sen riittävän. Kesä näyttää.