by pasi » Tue Jan 04, 2005 15:09 pm
Aihetta koskevan keskustelun taso alkaa olla jo sillä tasolla, että tavallisen kuolevaisen on vaikea seurata, missä mennään
Soittelin Saint-veneiden veistämölle, jossa erittäin ystävällisesti tarjottiin apua ongelman ratkaisemiseksi. He arvelivat akselin jäykkyyden johtuvan pääasiassa kahdesta mahdollisesta tekijästä - kävi ilmi, että itse asiassa HE ovat kyseisen vuosimallin aikanaan tehneetkin. Heidän mukaansa vannasputken päissä akselia tukemassa on kaksi nylon-puslaa. Muutamaan veneeseen on tullut toimitusvirheen vuoksi tavallista nylonia, eikä sitä turpoamatonta, meriveden kestävää. Tämä voisi siis olla yksi syy jäykkyyteen. Toisaalta on mahdollista, että vannasputkeen on jostain päässyt pieniä maa-aineshiukkasia (hienoa hiekkaa tai mutaa, riippuen veneen satamapaikasta), jotka puslan ja akselin väliin tunkeutuessaan muodostavat huoltokohteen. Tällöin riittäisi, että peräsimen tiputtaa pois ja puhdistaa kaiken huolellisesti. Nähtäväksi siis jää, mitä peräsinakselin tunnelista oikeastaan löytyy; pronssia, terästä, alumiinia, nylonia vai kenties jotain vielä mainitsematonta
Joka tapauksessa hekin varoittivat liiallisesta välyksestä akselin ja laakereiden/puslien välillä. Tarkkana saa siis olla...
Aihetta koskevan keskustelun taso alkaa olla jo sillä tasolla, että tavallisen kuolevaisen on vaikea seurata, missä mennään :shock:
Soittelin Saint-veneiden veistämölle, jossa erittäin ystävällisesti tarjottiin apua ongelman ratkaisemiseksi. He arvelivat akselin jäykkyyden johtuvan pääasiassa kahdesta mahdollisesta tekijästä - kävi ilmi, että itse asiassa HE ovat kyseisen vuosimallin aikanaan tehneetkin. Heidän mukaansa vannasputken päissä akselia tukemassa on kaksi nylon-puslaa. Muutamaan veneeseen on tullut toimitusvirheen vuoksi tavallista nylonia, eikä sitä turpoamatonta, meriveden kestävää. Tämä voisi siis olla yksi syy jäykkyyteen. Toisaalta on mahdollista, että vannasputkeen on jostain päässyt pieniä maa-aineshiukkasia (hienoa hiekkaa tai mutaa, riippuen veneen satamapaikasta), jotka puslan ja akselin väliin tunkeutuessaan muodostavat huoltokohteen. Tällöin riittäisi, että peräsimen tiputtaa pois ja puhdistaa kaiken huolellisesti. Nähtäväksi siis jää, mitä peräsinakselin tunnelista oikeastaan löytyy; pronssia, terästä, alumiinia, nylonia vai kenties jotain vielä mainitsematonta :lol:
Joka tapauksessa hekin varoittivat liiallisesta välyksestä akselin ja laakereiden/puslien välillä. Tarkkana saa siis olla...