Purjevene on kalavene

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Purjevene on kalavene

by anssi » Tue Jan 31, 2012 10:01 am

Moi.

On ihan pakko lisätä huonoihin puoliin se, että jos sattuu uistelemaan juuri Panun mainitsemalla tavalla 4 vavan kanssa ja puoliplaanarinkuvatusmoottorivenho tulee takavasemmalta ja viistää perän takaa oikealle on "saalis" taattu!

Kokeiltu on!

Oli aika vahva kala. Se veti ja veti vaan...

Purjeilla homma on oikeastaan kivampaa kun puuskista johtuen saa vaappuihin vähän nopeusvaihteluita ilman että täytyy mutkitella (plaanarikikkajuttuja)

-Anssi-

by KaleviHarkonen » Wed Jan 04, 2012 11:58 am

Täydet tyylipisteet videon tekijöille. Vaan epäilemättä Panun menetelmällä saalista tulee enemmän.

by Panu » Wed Jan 04, 2012 11:33 am

Tervehdys

Hetken meni ihmetellessä, ennen kuin sain mielenin kääntymään ja ymmärtämään mistä oli kysymys. Aika upea esitys aiheesta ja ideakin on varsin ainutlaatuinen.

by Petri » Wed Jan 04, 2012 10:32 am

Tuo on kyllä yksi siisteimmistä videoista mitä on tullut nähtyä pitkään aikaan :)

by harald » Wed Jan 04, 2012 02:34 am

Sukeltajatkin kuulemma kalastelevat. Aikamoista toimintaa;

http://www.youtube.com/watch?v=VIs00Qji ... r_embedded

Purjevene on kalavene

by Panu » Fri Apr 09, 2004 00:20 am

Tervehdys

En tiedä onko kukaan tullut ajatelleksi, että FE83 purjevene on varsin mainio kalavene vetouisteluun :?: . Seuraavassa hieman perusteluja:

- Veneessä on luonnostaan 2 kpl "vapatelinettä", kun vavan asettaa veneen laidalle vinssin ja kaidetolpan väliin siten, että kela ja vavan kahva jäävät sitlooran puolelle :wink: .
- Vene ei uistelussa kuluta paljoa polttoainetta. Diesel kuluttaa 2-3 solmun vetonopeudella "hajun" verran tunnissa. Purjein ei oikein ole hyvä kalastaa. Toki voi sitä yrittää.. :roll:
- Vene on vakaa ja sen laidalla voi seistä useampikin raavas ihminen ilman, että tarvitsee pelätä veneen keikkuvan.
- Jos tulee nälkä, niin keittiö on mukana, puhumattakaan muista mukavuuksista sisällä.
- Vene on turvallinen ja se ei huonostakaan kelistä paljoa säiky eikä keiku. Pahimmillaan olen ollut 14 -16m/s tuulessa syksyllä tihkuisella merellä Taimenien perässä uistelemassa 8).

Veneen vetouisteluominaisuuksia voi helposti parantaa seuraavasti:

- Takakaiteen nurkka tolppiin voi teipata 2 kpl 40 mm sähköasennusputken pätkää lisävapatelineiksi. Näin on jo 4 vapaa vedossa!
- Autopilotti vapauttaa ohjaajan kalastukseen. Helminen ohjaa ja kippari kalastaa.

Ja muutama huonokin puoli on tullut löydettyä:

- Perävirrasta ei yleensä saalista tule. Kala väistää varmasti köliä, koska muutoin tulee kuhmu...
- Veneellä ei ihan matalampiin paikkoihin ole menemistä suuren syväyksen takia. Siimaan kiinnitettävät pikku plaanarit auttavat kuitenkin kovasti ja laajentavat kivasti kalastusmahdollisuuksia.
- Vene on hieman hidas joten sillä ei oikein viitsi lähteä "merta edemmäksi kalaan". Toki olen käynyt FE:llä Helsingin kasuunilla ja Espoon Berggrundetillakin asti lohen ja taimenien perässä...

Lukuisat ovat ne Taimenet, Kuhat, Ahvenet ja Hauet, jotka on FE83 veneemme laidan yli päätyneet ruokapöytäämme :lol: .

Ystävällisin terveisin Panu

PS. Veneessä on aina varalla muutama pilkkionki mukana. Niillä saa varsin helposti saaristossa veneen alta lisäravintoa (yleensä ahvenia) ja vaihtelua purjehtijan ruokavalioon sekä lapsille mielekästä aktiviteettiä :!: . Pläkässä ollessa joku voi ryhtyä paistamaan lättyjä, kun toiset pilkkivät samaan aikaan päivällistä...

Top