by FE-Sillanpää » Mon Feb 09, 2015 10:34 am
Panu wrote:Eetu wrote:Jokainen jalka lisää maksaa rutkasti rahaa. Feneiljät tietävät hyvin, että alle 30-jalkaisella veneellä pärjää mainiosti.
Aikanaan h-venettäkin kehuttiin lehdissä tilavaksi, kun vertailukohtana oli vanha hai.
Eikös H:ta pidetty tullessaan jopa hieman ökysuurena?
Nykyveneiden 34-40 jalkaa on lisäksi vielä ihan muuta kuin 70-80-luvun jalat. Korkeutta, leveyttä ja syvyyttä on aivan eri tavalla. Ero on todella iso jos vaikka vertailee H-35:a , joka oli todella suuri vene tullessaan huolimatta kapeudestaan ja varalaidan vaatimattomasta korkeudesta, uusiin 35-jalkaisiin joissa on kaksi perähyttiä vierekkäin ja liki 2 m seisomakorkeutta laajalti, tuulipintaa niin paljon että keulapotkuria tarvitaan ja sitlooda jossa mahtuu aftersailille kymmenen henkeä jne.
Yksi selitys onkin seisomakorkeus. Väki on pidempää kuin ennen ja vaikka asia ei henkilökohtaisesti kosketakaan kuin matalampiin korkeuksiin, niin ymmärrän että sisäkorkeutta arvostetaan.
Pitäisikö veneitä verratakin rungon sisätilavuuden (kuutiometriä) perusteella eikä runkon pituuden perusteella?
Mutta jos haluaa vielä verrata korkealentoisempia hintoja ja miettiä venekokoja, kannattaa lukea Yachting World- lehden vaihdokkilistoja. Se on vain kumma juttu, että käytetyt paatit maksavat helposti 1-15 miljoonaa ja kymmenen vuotta vanhallekin miljoonaveneelle on jo ehditty tehdä "complete refit". 40- ja alle sen pitkät veneet ovat pienenä vähemmistönä. Suurin osa vaihdokeista on 50-60 jalkaisia maapallonkiertäjiä, mutta katselin juuri 97-jalkaista Balticia edulliseen 3.5meur hintaan. Swanin omat vaihdokit ovat suosikkejani. 83-vuosimallin 65-jalkaisen saisi jo noin puolella miljoonalla eli ihan vain muutaman FE:n hinnalla. Vuoden vanha 80-jalkainen onkin sitten jo 6.3 miljuunaa.
Tuosta lehdestä kun siirtyy katsomaan Venemestarin perässä olevaa venepörssiä, niin palaa komeasti maan pinnalle ja muistaa millainen köyhä busterlandia tämä Suomi onkaan. Seilataan me vain tyytyväisinä täällä näillä mitä meillä on ja kierrätetään vanhaa. Ei ne isot paatit sopisikaan tänne karikoihin, eihän?
[quote="Panu"][quote="Eetu"]Jokainen jalka lisää maksaa rutkasti rahaa. Feneiljät tietävät hyvin, että alle 30-jalkaisella veneellä pärjää mainiosti.[/quote]
Aikanaan h-venettäkin kehuttiin lehdissä tilavaksi, kun vertailukohtana oli vanha hai. [/quote]
Eikös H:ta pidetty tullessaan jopa hieman ökysuurena?
Nykyveneiden 34-40 jalkaa on lisäksi vielä ihan muuta kuin 70-80-luvun jalat. Korkeutta, leveyttä ja syvyyttä on aivan eri tavalla. Ero on todella iso jos vaikka vertailee H-35:a , joka oli todella suuri vene tullessaan huolimatta kapeudestaan ja varalaidan vaatimattomasta korkeudesta, uusiin 35-jalkaisiin joissa on kaksi perähyttiä vierekkäin ja liki 2 m seisomakorkeutta laajalti, tuulipintaa niin paljon että keulapotkuria tarvitaan ja sitlooda jossa mahtuu aftersailille kymmenen henkeä jne.
Yksi selitys onkin seisomakorkeus. Väki on pidempää kuin ennen ja vaikka asia ei henkilökohtaisesti kosketakaan kuin matalampiin korkeuksiin, niin ymmärrän että sisäkorkeutta arvostetaan.
Pitäisikö veneitä verratakin rungon sisätilavuuden (kuutiometriä) perusteella eikä runkon pituuden perusteella?
Mutta jos haluaa vielä verrata korkealentoisempia hintoja ja miettiä venekokoja, kannattaa lukea Yachting World- lehden vaihdokkilistoja. Se on vain kumma juttu, että käytetyt paatit maksavat helposti 1-15 miljoonaa ja kymmenen vuotta vanhallekin miljoonaveneelle on jo ehditty tehdä "complete refit". 40- ja alle sen pitkät veneet ovat pienenä vähemmistönä. Suurin osa vaihdokeista on 50-60 jalkaisia maapallonkiertäjiä, mutta katselin juuri 97-jalkaista Balticia edulliseen 3.5meur hintaan. Swanin omat vaihdokit ovat suosikkejani. 83-vuosimallin 65-jalkaisen saisi jo noin puolella miljoonalla eli ihan vain muutaman FE:n hinnalla. Vuoden vanha 80-jalkainen onkin sitten jo 6.3 miljuunaa.
Tuosta lehdestä kun siirtyy katsomaan Venemestarin perässä olevaa venepörssiä, niin palaa komeasti maan pinnalle ja muistaa millainen köyhä busterlandia tämä Suomi onkaan. Seilataan me vain tyytyväisinä täällä näillä mitä meillä on ja kierrätetään vanhaa. Ei ne isot paatit sopisikaan tänne karikoihin, eihän?