by Joakim » Tue Oct 04, 2011 14:53 pm
Minä olen varmaankin jonkinlainen poikkeustapaus, kun en oikein koskaan ole oppinut ymmärtämään näitä purjehtijat vs. moottoriveneilijät keskusteluita. Sekä purjehduksen että moottoriveneellä ajelun aloitin n. 5-vuotiaana. Kilpapurjehtinut olen viimeistään 6-vuotiaana ja kilpamoottorivene oli 7-vuotiaana ja itse rakensin toisen kilpamoottoriveneen lukioikäisenä, mutten ole koskaan moottorivenekisoissa ollut kuin katsojana.
F1 on rataluokka. Siinä ajaetaan siis poijujen ympäri ja poijujen lähestymistaktiikka ja kaarreajo on vähintään yhtä tärkeää kuin suora-ajo. Suomessa rataluokkia on junnujen SJ15 (siis 15 hv moottorit, 30+ kn vauhti) aina erilaisiin katteihin ja hydroihin asti. Ratakisojen katsominen rannalta on erittäin kiinnostavaa, jos on kiinnostunut tuollaisista vehkeistä.
Kisojen välillä hiotaan vauhtia. Ainakin 80-luvulla veneet olivat usein itse rakennettuja ja nykyäänkin potkurit ja moottorit on itse viimeisteltyjä. Potkurin yksityiskohtainen muotoilu on ihan samanlaista hommaa kuin purjeiden ostaminen ja maston trimmaaminen. Lisäksi tulee koneen korkeus pystysuunnassa, koneen trimmi (kallistus), veneen painopiste, pohjan viimeistely jne. jne. Jokaiseen keliin pitää osata valita oikeat asetukset ja potkuri.
Hyvin paljon tuossa on samaa kuin kilpapurjehduksessa. Molemmat ovat asiaa ymmärtämättömien silmissä aivan järjetöntä puuhaa, mutta asiaan vihkiytyneiden mielestä taas aivan mielettömän mielenkiintoista, haastavaa ja hauskaa.
F1- ja muilla rataveneillä ei harjoitella kuin suljetuilla alueilla. Erikseen on sitten offshoreluokat, joilla ajetaan pidempiä ratoja ja avomerellä. Niillä toki harjoitellaan muuallakin ja niillä ajetaan lähinnä suoraan. Erot tulevat huippunopeudesta ja aallokkoajosta. Molemmat riippuvat sekä kalustosta ja kuskeista (yleensä toinen kääntää rattia ja navigoi, toinen (se oleellisempi) ajaa kaasua ja moottorin säätöjä).
F1 on aika äärimmäinen, mutta Suomessa harrastettavissa kilpavenemuodoissa en muista kenenkään kuolleen tai edes pahasti loukkaantuneen hyvin pitkään aikaan. Maailmalla isossa offshoreluokassa sen sijaan muistan muutaman kuolleen ja kaikkein pahin oli (on?) varmasti jenkkien harrastama kiihdytysajo veneillä. 80-luvulla veneellä mentiin kovempaa 0-402 m kuin millään autolla. Alle 5 sekunnin ajoista puhutaan. Nykyään näyttää loppunopeudet olevan päälle 400 km/h. Kuskin turvavarusteena oli laskuvarjo, jolla tultiin alas, kun vene lähti käsistä lentoon.
Edit: Korjaus tuohon loppuun: 1984 kiihdytysiaka oli 5,16 sekuntia 402 metrille veneellä ja 5,39 autolla. Nykyään molemmat selkeästi alle 5 sekuntia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Hill
Minä olen varmaankin jonkinlainen poikkeustapaus, kun en oikein koskaan ole oppinut ymmärtämään näitä purjehtijat vs. moottoriveneilijät keskusteluita. Sekä purjehduksen että moottoriveneellä ajelun aloitin n. 5-vuotiaana. Kilpapurjehtinut olen viimeistään 6-vuotiaana ja kilpamoottorivene oli 7-vuotiaana ja itse rakensin toisen kilpamoottoriveneen lukioikäisenä, mutten ole koskaan moottorivenekisoissa ollut kuin katsojana.
F1 on rataluokka. Siinä ajaetaan siis poijujen ympäri ja poijujen lähestymistaktiikka ja kaarreajo on vähintään yhtä tärkeää kuin suora-ajo. Suomessa rataluokkia on junnujen SJ15 (siis 15 hv moottorit, 30+ kn vauhti) aina erilaisiin katteihin ja hydroihin asti. Ratakisojen katsominen rannalta on erittäin kiinnostavaa, jos on kiinnostunut tuollaisista vehkeistä.
Kisojen välillä hiotaan vauhtia. Ainakin 80-luvulla veneet olivat usein itse rakennettuja ja nykyäänkin potkurit ja moottorit on itse viimeisteltyjä. Potkurin yksityiskohtainen muotoilu on ihan samanlaista hommaa kuin purjeiden ostaminen ja maston trimmaaminen. Lisäksi tulee koneen korkeus pystysuunnassa, koneen trimmi (kallistus), veneen painopiste, pohjan viimeistely jne. jne. Jokaiseen keliin pitää osata valita oikeat asetukset ja potkuri.
Hyvin paljon tuossa on samaa kuin kilpapurjehduksessa. Molemmat ovat asiaa ymmärtämättömien silmissä aivan järjetöntä puuhaa, mutta asiaan vihkiytyneiden mielestä taas aivan mielettömän mielenkiintoista, haastavaa ja hauskaa.
F1- ja muilla rataveneillä ei harjoitella kuin suljetuilla alueilla. Erikseen on sitten offshoreluokat, joilla ajetaan pidempiä ratoja ja avomerellä. Niillä toki harjoitellaan muuallakin ja niillä ajetaan lähinnä suoraan. Erot tulevat huippunopeudesta ja aallokkoajosta. Molemmat riippuvat sekä kalustosta ja kuskeista (yleensä toinen kääntää rattia ja navigoi, toinen (se oleellisempi) ajaa kaasua ja moottorin säätöjä).
F1 on aika äärimmäinen, mutta Suomessa harrastettavissa kilpavenemuodoissa en muista kenenkään kuolleen tai edes pahasti loukkaantuneen hyvin pitkään aikaan. Maailmalla isossa offshoreluokassa sen sijaan muistan muutaman kuolleen ja kaikkein pahin oli (on?) varmasti jenkkien harrastama kiihdytysajo veneillä. 80-luvulla veneellä mentiin kovempaa 0-402 m kuin millään autolla. Alle 5 sekunnin ajoista puhutaan. Nykyään näyttää loppunopeudet olevan päälle 400 km/h. Kuskin turvavarusteena oli laskuvarjo, jolla tultiin alas, kun vene lähti käsistä lentoon.
Edit: Korjaus tuohon loppuun: 1984 kiihdytysiaka oli 5,16 sekuntia 402 metrille veneellä ja 5,39 autolla. Nykyään molemmat selkeästi alle 5 sekuntia. http://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Hill