Mitä hienoa F1 veneilyssä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Mitä hienoa F1 veneilyssä

by Panu » Thu Oct 06, 2011 16:50 pm

Joakim wrote: Molemmat ovat asiaa ymmärtämättömien silmissä aivan järjetöntä puuhaa, mutta asiaan vihkiytyneiden mielestä taas aivan mielettömän mielenkiintoista, haastavaa ja hauskaa.
Tervehdys

Tässä on kiteytettynä koko homman ydin. Näennäisesti täysi idioottimaisesta jutusta tarkemmin tutkittuna voi löytyä vaikka mitä kiinnostavaa ja koukuttavaa.

Ihmiset haluavat löytää kustakin harrastuksesta niitä pieniä vivahteitä ja ykstyiskohtia, joita viilaamalla ja kehittämällä saadaan suoritusta parannettua tai tehdyksi siitä nautittavampaa. Ihmisiä on monenlaisia ja niin on harrasteitakin. Ehkä ensi kuulemalta yksi erikoimmista harrastuksista, josta olen kuullut on shakkinyrkkeily. Tässä ("jalossa?") lajissa ottelijat pelaavat nyrkkeilyerien välissä kelloshakkia toisiaan vastaa. Voittaa siis voi joko kehässä tai löymällä toisen (peli)laudalla... :?

by Petri » Wed Oct 05, 2011 22:54 pm

VRRRRRRUUUUUUUUUUUUUUM!!!!!

Onhan se nyt selvä, että kun vesillä saa ajaa tasan niin kovaa kuin uskaltaa, niin on olemassa vain yksi säätö "Max Power". Välillä ankean purjehduskisan paras osio on se kun satamassa saa ajaa 2hp Hondalla jollan poijusta laituriin ja kiertää poijut kovaa (5 kts) ja läheltä ;)

"There's three ways to do things, the right way, the wrong and the max power way"
http://youtu.be/vDA-SAwz2VQ?t=28s

by Joakim » Wed Oct 05, 2011 20:56 pm

Lyhytperäinen, koska kisoissa ajetaan potkuriakseli pohjan tasalla eli perälauta muutenkin jo korkea. Pitkärikisen perälautaan menee siis sopivasti lyhytrikinen kone kisakäyttöön. Mahdollisimman pieniperäinen vastuksen takia, mutta oleellista on vain vaihteistotorpeedo ja sen alla oleva evä, koska muu osa ei veteen koske.

by Erkka » Wed Oct 05, 2011 20:21 pm

Nono, se on sitä vauhdin hurmaa. Ja eikös meissä jokaisessa asu pikkupoika kuitenkin? Ainakaan minä en muista haaveilleeni ala-asteikäisenä purjehtimisesta...

Jep, mun mielestä toi kisa-Jammu on lyhyellä ja muutenkin kavennetun oloisella rikillä, olisko vastuksen takia.

by vvoltti » Wed Oct 05, 2011 17:59 pm

Palstan aktiivit tulevat ulos kaapeistaan salaisine perversioineen :shock:

V.

by harald » Wed Oct 05, 2011 12:08 pm

Se oli nimenomaan sitä uudempaa ja painavampaa mallia. Se lisäkisamalli kulkenee nimellä sportti-jammu, siinä on se isompi yläpää mutta pienemmän mallin alapää jos muistan oikein.

by Joakim » Wed Oct 05, 2011 10:36 am

harald wrote: 50-heppainen jammu oli vain niin painava että avomerellä oli todella vaikea ajaa. 50-heppainen lienee samaa runkoa kuin 70-heppainenkin, tämä oli muutama vuosi sitten ihan "normaalikone" swingille.
Yamaha 50 on ollut 2-tahtisena ja 3-sylinterisenä sama kuin peruskone kuin 40 1983-1994. 1994 tuli 70:een perustuva 50, joka on selvästi painavampi. 70:stä on lisäksikisamalli CES, joka taas on samaa painoluokkaa kuin 40/50. CESissä tehoa lienee oikeasti ~90 hv ja sellaisia käytettiin mm. F4/S-850 kateissa, joiden Suomen ennätys on vaatimattomat 164,16 km/h eli 89 solmua. Juuri tuota CESiä on käytetty joissain Swingeissä. Oliko toi 50-heppainen tosiaan tuota painavampaa mallia?

Mulla oli tuollainen Yamaha 40 n. 65 kg painavassa veneessä. Kone painoi muistaakseni 67 kg (sähkökäynnisteinen, ei trimmiä ei autolubea, lyhytperäinen), joten ei se kovinkaan painava ole. Nykyiset 4-T 30 hv koneet painavat enemmän.

by harald » Wed Oct 05, 2011 08:54 am

Swing 50-heppaisella oli laiturissa varustettuna pujottelulaseilla, jota ihmettelin ennen lähtöä merelle. En enää ihmettele.

50-heppainen jammu oli vain niin painava että avomerellä oli todella vaikea ajaa. 50-heppainen lienee samaa runkoa kuin 70-heppainenkin, tämä oli muutama vuosi sitten ihan "normaalikone" swingille.

Onneksi tuota ajetaan nykyään järkevämmillä koneilla.

by Joakim » Wed Oct 05, 2011 00:22 am

Petri wrote: Mutta hauska juttu että joku muukin on asiaa miettinyt, enkä siis ole siltä osin "erilainen nuori" busterOD-visioitten kanssa.
No on siinä sellainen ero, että Swingi on yllättävän nopea vene oikeissa käsissä jo aika pienelläkin (25-40 hv) koneella. 40 kn menee aika helposti rikki. Samaa ei voi sanoa mistään Busterista. Nykyiset Busterit sentään kestää, mutta 80-luvun malleista hajosi perälaudat ja pohjat jo selkeästi alle suositellun konetehon ja isollakaan koneella noita ei saanut menemään 40 kn. Mini Buster + 20 hv oli kyllä hauska lelu. Vauhtia 28 kn, ei lähtenyt plaaniin vastatuuleen, vaan piti hakea vauhtia myötätuulesta. Tuntui kuin olisi mennyt kovaakin, kun oli niin surkeat ajo-ominaisuudet.

by Petri » Tue Oct 04, 2011 23:04 pm

Erkka wrote:Petri, Sipoossahan synnytään ja kuollaan kansallisvene Swingiin :roll: . Onpa noihin pujotettu perään 100-heppasiakin koneita, ja meno on sen mukainen.
Sipoo on täältä Espoosta katsoen lähestulkoon Uralin takana, joten eipä ko. asiasta ole koskaan edes kuullutkaan :)

Mutta hauska juttu että joku muukin on asiaa miettinyt, enkä siis ole siltä osin "erilainen nuori" busterOD-visioitten kanssa.

by Erkka » Tue Oct 04, 2011 22:52 pm

Petri, Sipoossahan synnytään ja kuollaan kansallisvene Swingiin :roll: . Onpa noihin pujotettu perään 100-heppasiakin koneita, ja meno on sen mukainen.

vesistön pohjaprofiili

by FE-Sillanpää » Tue Oct 04, 2011 21:06 pm

Muistan lukeneeni (Nauticista?) Vesijärven moottoriurheilutapahtuman jutun, jossa vesistön pohjan profiilia luettiin hyvin tarkkaan. Kisat ovat siis hyvin erilaisia eri vesissä. Marino Swingeistä poiketen, nopeammissa leluissa on yksi ulottuvuus josta ei ollut maallikolla (vai pitäisikö sanoa purjehlikolla) hajuakaan ja josta asiaan perehtynyt varmasti innostuu yhtä lailla kuin fenekilpailija takilan virityksestä!

--

Norrkulla on sitten Sipoon yksi kartano, Söderkullan pohjoispuolella luonnollisesti. Sipoon saaristossa on sitten Norrkullalandet ja Söderkullalandet, usein saaren nimikin lyhenee niin että landet unohtuu. Paikka on luonnollisesti lähellä Marinon pääkonttoria (joka on Sipoonjoella). Helsinkiläinen on saattanut nähdä Halkolaiturin tuntumassa myös Norrkulla-laivan joka on kuljettanut huvila-asukkaita tänne itään, siis siitä pikkukaupungista edes vähän lähemmäksi Suomenlahden ainoaa metropolia, Pietaria.

by harald » Tue Oct 04, 2011 16:20 pm

Joakim wrote:Minä olen varmaankin jonkinlainen poikkeustapaus, kun en oikein koskaan ole oppinut ymmärtämään näitä purjehtijat vs. moottoriveneilijät keskusteluita.
Luitko ehkä turhan nopeasti, eihän tässä kukaan tietääkseni asettanut näitä vastakkain, päinvastoin.

Taisimme löytää yhtäläisyyksiä molemmissa vielä sen verran että kumpaakaan ei jakseta katsoa :)

by Joakim » Tue Oct 04, 2011 14:53 pm

Minä olen varmaankin jonkinlainen poikkeustapaus, kun en oikein koskaan ole oppinut ymmärtämään näitä purjehtijat vs. moottoriveneilijät keskusteluita. Sekä purjehduksen että moottoriveneellä ajelun aloitin n. 5-vuotiaana. Kilpapurjehtinut olen viimeistään 6-vuotiaana ja kilpamoottorivene oli 7-vuotiaana ja itse rakensin toisen kilpamoottoriveneen lukioikäisenä, mutten ole koskaan moottorivenekisoissa ollut kuin katsojana.

F1 on rataluokka. Siinä ajaetaan siis poijujen ympäri ja poijujen lähestymistaktiikka ja kaarreajo on vähintään yhtä tärkeää kuin suora-ajo. Suomessa rataluokkia on junnujen SJ15 (siis 15 hv moottorit, 30+ kn vauhti) aina erilaisiin katteihin ja hydroihin asti. Ratakisojen katsominen rannalta on erittäin kiinnostavaa, jos on kiinnostunut tuollaisista vehkeistä.

Kisojen välillä hiotaan vauhtia. Ainakin 80-luvulla veneet olivat usein itse rakennettuja ja nykyäänkin potkurit ja moottorit on itse viimeisteltyjä. Potkurin yksityiskohtainen muotoilu on ihan samanlaista hommaa kuin purjeiden ostaminen ja maston trimmaaminen. Lisäksi tulee koneen korkeus pystysuunnassa, koneen trimmi (kallistus), veneen painopiste, pohjan viimeistely jne. jne. Jokaiseen keliin pitää osata valita oikeat asetukset ja potkuri.

Hyvin paljon tuossa on samaa kuin kilpapurjehduksessa. Molemmat ovat asiaa ymmärtämättömien silmissä aivan järjetöntä puuhaa, mutta asiaan vihkiytyneiden mielestä taas aivan mielettömän mielenkiintoista, haastavaa ja hauskaa.

F1- ja muilla rataveneillä ei harjoitella kuin suljetuilla alueilla. Erikseen on sitten offshoreluokat, joilla ajetaan pidempiä ratoja ja avomerellä. Niillä toki harjoitellaan muuallakin ja niillä ajetaan lähinnä suoraan. Erot tulevat huippunopeudesta ja aallokkoajosta. Molemmat riippuvat sekä kalustosta ja kuskeista (yleensä toinen kääntää rattia ja navigoi, toinen (se oleellisempi) ajaa kaasua ja moottorin säätöjä).

F1 on aika äärimmäinen, mutta Suomessa harrastettavissa kilpavenemuodoissa en muista kenenkään kuolleen tai edes pahasti loukkaantuneen hyvin pitkään aikaan. Maailmalla isossa offshoreluokassa sen sijaan muistan muutaman kuolleen ja kaikkein pahin oli (on?) varmasti jenkkien harrastama kiihdytysajo veneillä. 80-luvulla veneellä mentiin kovempaa 0-402 m kuin millään autolla. Alle 5 sekunnin ajoista puhutaan. Nykyään näyttää loppunopeudet olevan päälle 400 km/h. Kuskin turvavarusteena oli laskuvarjo, jolla tultiin alas, kun vene lähti käsistä lentoon.

Edit: Korjaus tuohon loppuun: 1984 kiihdytysiaka oli 5,16 sekuntia 402 metrille veneellä ja 5,39 autolla. Nykyään molemmat selkeästi alle 5 sekuntia. http://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Hill

by harald » Tue Oct 04, 2011 14:31 pm

Mutkat tuntuvat varmaan loivilta koska se on nopein tapa kiertää merkki. Sama pätee muuten ratapurjehduksessakin alamerkillä.

Top