Vaijerin tilalle dyneema

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Vaijerin tilalle dyneema

by Artsi » Mon Sep 28, 2015 15:13 pm

Tuli sitten ostettua uusi ison nostin Bauhausista vanhan kuoriutuneen tilalle. Punottua dyneema-nylon seosta hintaan 4.50ekeä/metri. ÄLKÄÄ OSTAKO TÄTÄ KÖYTTÄ! Ainakin tämä 8mm:n venyy aivan älyttömästi. Aluksi tuntuu, että kyseessä on kumiköysi! Toki sitten vinssillä moneen kertaan kiristettynä pitää mittansa, mutta kyllä millä tahansa kuorellisella dyneemalla pääsee paljon helpommalla samaan hintaan! :evil:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... usi_nostin

by Artsi » Tue Sep 22, 2015 16:17 pm

Ok. Kiitos vinkeistä. Se kuluma tosiaan saattoi olla juuri spinlockin kohdalta. En ole älynnyt lyhentää yläpäästä :oops: .
Laitetaan uusi rapulukon kautta. Taidan kuitenkin tähän hätään (viikonlopuksi vielä merelle) ostaa sitä Bauhausin ihmeköyttä. On ainakin mielyttävää käsille.

by harald » Tue Sep 22, 2015 13:50 pm

Jos haluaa käyttää lukkoja, suosittelen Admiral's Racing Dyneema 8 mm paksuna. Tässä on polyesteri-välisukka, joka on ihan hötöä. Välisukka lisää kuitenkin kitkaa, joka vähentää ytimen liikkumista kuorman alla. Tämän joutuu kiristämään ainakin kerran noin puolen tunnin purjehduksen jälkeen kun ylimääräinen paksuus puristuu pituuteen, sen lösän välivaipan takia.

Jos haluaa enemmän vaijerimaisen fallin, niin sama Admiral's Racing Dyneema mutta 6 mm paksuisena. Tässä pitää tosin olla melkein ylimääräinen vinssi, ja rapulukko pelkästään fallia varten. Ainakin tuo meidän käyttämä spinlock syö kuoren poikki jos esim. ajaa aaltoon.

Tuo Admiral's Racing Dyneema ei muistaakseni ollut sieltä kalliimmasta päästä.

Muokkasin otsikkoa hiukan. Ja tästä on keskusleltu aiemmin;

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=dyneem*

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 2A+fall%2A

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 2A+fall%2A

Ja kannattaa ehdottomasti pätkäistä 30 cm sakkelipäästä joka kevät.

by Artsi » Tue Sep 22, 2015 12:10 pm

Hätäisellä etsinnällä lähitienoilta löytyy Bauhausista dyneemaa, joka on kierretty nylonin kanssa yhteen, eli erillistä kuorta ei ole. Idea ai ainakaan minulle ole selvinnyt :shock: . Ehkä siitä saa hieman paremmen otteen, kuin pelkästä dyneemasta, joka liukuu käsissä helposti. Meillä sitä on käytössä hekin taljassa. Liikkeessä köyteen tutustuessa vaikutti ainakin siltä, että alkuvenymää on paljon riippuen juuri "löysästä" rakenteesta. Lisäksi vetolujuus on vajaa puolet vastaavasta 10mm:n dyneemasta, mutta riittänee kyllä nostimessa. Hintaa on euron verran vähemmän/metri, kuin kuorellisessa dyneemassa, eli kokonaissäästö vain muutaman kympin luokkaa. Täyden kireyden jälkeen venymä on todennäköisesti olematon, mutta onko hyöty suurempi, kuin esivenytetyllä nailonköydellä, joka on puolet halvempaa? :-k. Kas siinäpä pulma...
Fokan nostimessa venymää ei tietenkää saa olla, mutta miten lie tuon ison laita. Cunninghamillakin saisi löysät tarvittaessa pois :roll:

by Olli » Mon Sep 21, 2015 17:55 pm

Meillä on muistaakseni jotain Admiral Dyneemaa, noin kymmenen vuotta takana. Alkaa varmaan olla jo ehtoopuolella, mutta tässä vähän auttaa, jos muistaa joka vuosi pätkäistä palan, jotta plokit ja lukot eivät hierrä aina samaa kohtaa. Tietysti peli on jo menetetty jos kuori on ehtinyt rispata.

Saiskohan noista vanhoista falleista kierrätettyä ohennettuja spinnun tai jennin skuutteja? Jos kuori on jo valmiiksi poikki, niin sen voisi ehkä poistaa toisesta päästä kokonaan, ja pleissata katkaisukohdasta ytimen sekaan?

Harvinainen nostin-ongelma

by Artsi » Mon Sep 21, 2015 16:29 pm

Kävi tuossa Pers Openista kotiutuessa harmittava tapaus. Isopurjeen nostin jumiutui, eikä purjetta saatukaan alas, kun piti rantautua :shock: . Aluksi ei ongelmaa pystynyt paikallistamaan, mutta siinä tovin repiessä purjetta ylös-alas sen metrin verran, jonka se liikkui, paljastui, että dyneeman nylonkuori oli rispaantunut niin pahoin, että kuori oli katkennut ja ja jumittui maston alaplokille! kuori oli myös irti usean metrin matkalta, mutta tietysti tiukasti kiinni alkupäästään, joka ei ole koskaan joutunut mihinkään rasitukseen. Ainoa nopea ratkaisu oli katkaista alkupäästä pari metriä pois ja sitten "lypsää" se irtonainen nylonkuori pois, jotta nostin juoksisi alaplokin läpi. Onneksi jäljellä oleva pituus riitti, että vanhan nostimen avulla pystyy pujottamaan uuden sisälle mastoon.
Nostin on noin 8 vuotta vanha. Maston plokit ovat hyvässä kunnossa. Nostin hankittu SVB:tä, merkkiä en muista.
Nyt on edessä uuden asennus. Ehdotuksia materiaalista, rakenteesta ja tuotemerkistä?

mode edit(hh): otsikkoa kuvaavammaksi

by Cage » Wed May 21, 2014 00:47 am

Tuolla "pylpyrä" hakusanalla etsiskelinkin, mutta ei osunut silmään. Tänään sitten ruuvasin topin mastosta irti ja ison pylpyrä oli mallia Seldén 504-009 (meidän toppi on näköjään mallia 501-039 /16). Kun yritin mitata pylpyrän tappia irroittamatta sitä, niin lähinnä se vaikutti olevan 9mm, johon pylpyrän mallinumerokin vähän viittaisi.

Varmaan huomenna yhteys Seldéniin selventämään asiaa.

by harald » Tue May 20, 2014 11:29 am

Haulla "pylpyrä*" löytyy kaikenlaista. Mm tuo;

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 4%2A#21956
FE-Sillanpää wrote:
harald wrote:Millaisia kehriä tarkalleen, ja mihin käyttöön?
Toppiin ison fallin kehrä, Alumiini
Halkaisija: 45 mm ulkomitta, 40 mm uran pohjalta mitattuna
Paksuus: 10-12 mm
Akseli: 8mm

by Cage » Mon May 19, 2014 21:39 pm

Ison fallin pyplyrä vaikuttais olevan halkaisijaltaan 57mm ja leveydeltään 13mm. Mutta onko tietoa onko reikä 8, 10 tai 12 mm? En ehtinyt purkamaan maston päätä tähän hätään.

Ei mikään paniikki vaihtaa, mutta hieman on vaijeri kaivanut itselleen uraa.

by Vieras » Thu Jun 16, 2011 12:11 pm

Kyllä sinänsä rissan saa vaihdettua falliboksistakin, vaikka masto olisi pydessä. Tein operaation viime kesänä. Ison fallilla tuetaan masto eteenpäin, jolloin kaikki falliboksiin kiinnitetty kama voidaan löysätä ja boksi ruuvata irti. Operaatio ei ole helppo mastonosturissa keikkuen, mutta onnistui kuitenkin pyörtymisen rajamailla loppukesän pahimmissa helteissä...

Suurkiitokset

by ollik » Wed Jun 15, 2011 20:01 pm

Kiitos taas!
Näistä saakin koostettua aika hyvän työtavan. Raportoin sitten miten kävi. Todennäköisyys onnistumiseen onkin nyt 60/50 :wink:
Mastokraanaan pitää ainakin mennä, sieltä kun saa kaupan päälle tosi artistisia kuvia Feneestä :D

by harald » Wed Jun 15, 2011 09:53 am

Kierrä vaijeria hiukan pihdeillä niin saat ujutettua esim. purjeompelulankaa siihen. Näin olen joskus itse saanut vedettyä vaijerin avulla.

Teipiksi ensin Tesa kangasteippiä pitkittäin väh 15 cm molempien narujen päälle. Tämä sitten varmistetaan kierroksella ympäri teipinpalasten päissä sekä liitoksessa. Koko komeuden voi sitten kietaista ruskeaan pakkausteippiin, joka on superliukasta. Tuo ruskea pakkausteippi on muuten oivallista kun pleissaa köysiä, se liukuu todella hienosti köydestä läpi. Jos on tiukka pleissi olen vielä ruiskuttanut Harken/McLube tököttiä ruskeaan teippiin.

by asalovuo » Wed Jun 15, 2011 09:47 am

harald wrote:Pystyy vaihtamaan. Teippaamalla (tai parilla ompeleella sen lisäksi) olen aina fallit vaihtanut.
Jep, näin minäkin olen tehnyt... mutta ainakaan Merellin tapauksessa vaijeri tuli alas ilman narua ja kun olin käyttänyt vain teippiä (jälkiviisaana olisin voinut yrittää ommella uuden narun vaijeriin?). Minä ainakin vetäisin ensin lippunarun vaijerin avulla mastoon ja sitten ompelisin ja teippaisin uuden fallin tähän.

by harald » Wed Jun 15, 2011 09:38 am

Pystyy vaihtamaan. Teippaamalla (tai parilla ompeleella sen lisäksi) olen aina fallit vaihtanut.

Jos kyseessä on tosiaan gennaakkerin fallista, niin sehän on sama kuin spinnu-falli. Siinä sinulla ei kai ole vaijeria? Ei siinä uutta pylpyrääkään tarvitse, jos on tosiaan spinnunfallista kyse.

Käytäthän spinnufallia gennakkerille? Se on ainakin tarkoitus.

Itse laittaisin spinnufalliksi jotain muuta kuin dyneemaa, on ehkä hyvä että joku paikka joustaa :)

Re: Voiko spinnu/genaakkerin fallin vaihtaa lennossa?

by asalovuo » Wed Jun 15, 2011 09:36 am

ollik wrote: Kysymys:
1) Pystyykö dyneeman vaihtamaan "lennossa", teipaten dyneeman vanhaan vaijeriin ja vetäisemällä sen maston läpi?
Jos kyseessä on FE varustettuna Seldenin mastolla ja olet käyttänyt Genaakkerille genoa fallia (tupla plokit), etkä spinnufallia (yksi ploki) niin sanoisin, ettet tule saamaan uutta fallia maston sisään ilman, että kiipeät mastoon auttamaan uuden narun sisään menoa. 8mm dynema ei mene läpi tuplaplokilla varustetusta falliboksista läpi jos narun ympärillä on esim. teippiä. Itselläni meni viime kesälomalla parituntia mastossa roikkuen kun yritin saada uuden fallin läpi tuosta Seldenin boksista.
Kannattanee tarkistaa falliboksin tyyppi ennen vaihtoa.
ollik wrote: 2) Jos pylpyrä mastossa on vaihdettava, hoituisiko se mastonkraanasta käsin? Riittävällä ennakkotiedolla toki. Siis uusi pylpyrä ostettuna, sopivat työkalut yms.
Ei onnistu. Falliboksi on otettava irti, jotta pylpyrät pääsee vaihtamaan.

Top