pasi wrote:Veneessäni on - ajan henkeen kuuluen - ruotsalaisvalmisteinen Thermo 1700 -petrolilämmitin. Ostettuani veneen jouduin havaitsemaan, että lämppäri toimi vain yhden ainoan kerran. Laite hyytyi, minkä jälkeen vain tuuletin toimi, ilman lämpöä. Virtaa siis ilmeisesti tuli, mutta palamisprosessi oli loppunut, vaikka valopetroliakin oli tankissa vielä runsaasti.
Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta lämmittimestä? Olisi kiva tietää, mistä voisi lähteä liikkeelle - ja onko kyseiselle laitteelle vielä olemassa varaosamyyntiä...
Tervehdys
Fe veneisiin 80-alkupuolela asennettiin Thermo taikka Wallas 2000 lämppäreitä. Yhtä kaikki ne ovat Thermoja molemmat. Thermo kuului aikanaan Volvo grouppin, mutta Volvo möi sen Saksalaiselle Eberille (miten se nyt oikein sitten kirjoitetaankaan). Eberin maahantuonti ja huolto on Wihuri Autolalla Vantaalla lentokentän ja tuusulantien läheisyydessä. Aikanaan (90-luvun lopulla) siellä vaikutti pätevän oloinen kaveri nimeltään muistaakseni Matti Raivio. Tuntui tuntevan laitteet, kuin omat taskut.
Laitteessasi on seuraavat voi olla seuraavanlaisia perusvikoja:
- Polttoainepumpun kalvo on puhki. Varaosaan ei saa ja koko pumppu pitää ostaa. Etolasta taikka jostain muualta voi saada vastaavaa kuitulujitettua polttoainetta kestävän kalvoa paljon halvemmalla. Silloin kun minä etsin, niin oikeaa paksuutta ei ollut saatavilla.
- Polttoainepumppu on siis kalvopumppu, joka tarvitsee ennen ja jälkeen pumpun takaisinisku venttiilin. Jos jompi kumpi venttili on rikki ei homma toimi. Pumppu sutii siis tyhjää ja ei pumppaa.
- Polttoainen pumpun "moottori" (tietääkseni solenoidi pumppu) on rikki. Kuuluuko kun virta on kytketty naksutusta kun pumppu lyö kalvoa? Jos ei niin pumppu on rikki.
- Voi olla, että polttimen hehkulanka on poikki. Ei hehkuta, niin ei toimi.
- Lämppärin elektroniikka boksissa on joku piiri palanut. Ei kun boksi e-tarvikeliikkeeseen ja kysymään mitä nämä osat ovat ja mitä maksaa. Tina kolvin kanna sitten kaikki komponentit vaihtoon ja pitäisi taas pelittää. On kaiketi sanomattakin selvää, että komponentit ja oma työ on varaosaa todella paljon edullisempi vaihtoehto.
- Tämän jälkeen lämppärissä on sitten puhallin, mutta jos se on rikki niin silloin laite on täysin mykkä.
Ja tähän lopuksi pieni kevennys.
Miksi kuis kannattaa sammuttaa yöksi. No kun se hurisee (tuli tuosta puhaltimesta mieleeni).
[quote="pasi"]Veneessäni on - ajan henkeen kuuluen - ruotsalaisvalmisteinen Thermo 1700 -petrolilämmitin. Ostettuani veneen jouduin havaitsemaan, että lämppäri toimi vain yhden ainoan kerran. Laite hyytyi, minkä jälkeen vain tuuletin toimi, ilman lämpöä. Virtaa siis ilmeisesti tuli, mutta palamisprosessi oli loppunut, vaikka valopetroliakin oli tankissa vielä runsaasti.
Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta lämmittimestä? Olisi kiva tietää, mistä voisi lähteä liikkeelle - ja onko kyseiselle laitteelle vielä olemassa varaosamyyntiä...[/quote]
Tervehdys
Fe veneisiin 80-alkupuolela asennettiin Thermo taikka Wallas 2000 lämppäreitä. Yhtä kaikki ne ovat Thermoja molemmat. Thermo kuului aikanaan Volvo grouppin, mutta Volvo möi sen Saksalaiselle Eberille (miten se nyt oikein sitten kirjoitetaankaan). Eberin maahantuonti ja huolto on Wihuri Autolalla Vantaalla lentokentän ja tuusulantien läheisyydessä. Aikanaan (90-luvun lopulla) siellä vaikutti pätevän oloinen kaveri nimeltään muistaakseni Matti Raivio. Tuntui tuntevan laitteet, kuin omat taskut.
Laitteessasi on seuraavat voi olla seuraavanlaisia perusvikoja:
- Polttoainepumpun kalvo on puhki. Varaosaan ei saa ja koko pumppu pitää ostaa. Etolasta taikka jostain muualta voi saada vastaavaa kuitulujitettua polttoainetta kestävän kalvoa paljon halvemmalla. Silloin kun minä etsin, niin oikeaa paksuutta ei ollut saatavilla.
- Polttoainepumppu on siis kalvopumppu, joka tarvitsee ennen ja jälkeen pumpun takaisinisku venttiilin. Jos jompi kumpi venttili on rikki ei homma toimi. Pumppu sutii siis tyhjää ja ei pumppaa.
- Polttoainen pumpun "moottori" (tietääkseni solenoidi pumppu) on rikki. Kuuluuko kun virta on kytketty naksutusta kun pumppu lyö kalvoa? Jos ei niin pumppu on rikki.
- Voi olla, että polttimen hehkulanka on poikki. Ei hehkuta, niin ei toimi.
- Lämppärin elektroniikka boksissa on joku piiri palanut. Ei kun boksi e-tarvikeliikkeeseen ja kysymään mitä nämä osat ovat ja mitä maksaa. Tina kolvin kanna sitten kaikki komponentit vaihtoon ja pitäisi taas pelittää. On kaiketi sanomattakin selvää, että komponentit ja oma työ on varaosaa todella paljon edullisempi vaihtoehto.
- Tämän jälkeen lämppärissä on sitten puhallin, mutta jos se on rikki niin silloin laite on täysin mykkä.
Ja tähän lopuksi pieni kevennys.
Miksi kuis kannattaa sammuttaa yöksi. No kun se hurisee (tuli tuosta puhaltimesta mieleeni).