by Panu » Sat Mar 19, 2011 18:43 pm
Artsi wrote:... Tuttavani moottorikorjaaja kuitenkin antoi tylyn diagnoosin: vaihteiston kartio luistaa, joka tuntuu ravistuksena.
Jos kaasua lisää hitaasti, ei ilmiötä synny, ei myöskään peruuttaessa, koska "peruutuskartio" ei tietenkään ole vähemmällä käytöllä kiilloittunut. Kiilloittuminen kuulemma johtuu vääränlaisesta öljystä. Modernit öljyt sisältävät lisäaineita joiden tarkoitus on juuri vähentää hankauspintojen kitkaa. Niitä ei missään tapauksessa saa laittaa 1GM:n vaihteistoon!...
Tervehdys
Tässä kohtaa lienee hyvä kerrata jo aiemmin käsitelty vaihteistoöljy asia. Vanhat ketjut löytynevät hakutoiminnolla.
Yanmarin ohjekirja toteaa muistaakseni vaihteiston öljyksi SAE30. Tämä öljy
EI siis ole yhteensopiva esim. 10W30 öljyn kanssa. 10W30 on ns moniasteöly, jonka viskositeettia on muokattu lisäämällä öljyyn pitkäketjuisia polumeereja, eli tehty yksiasteöljystä moniasteöljy. Nämä polumeerit tuppaavat karstoittumaan tuohon kytkimeen ja palamaan siihen kiinni. Näin pinta kuluu ja kiillottuu, jolloin kytkin menettää pitonsa.
Eräs tunnettu Yanmar huoltomies totesi erittäin painokkaasti oikean öljyn olevan automaattivaihteistoölyn eli ATF:n, jossa kys. polumeerejä ei ole. Kertoi jopa, että silloisella maahantoujalla ei ollut kytkimen korjauksen takuu voimassa, jos käytettiin moniasteöljyä!
[quote="Artsi"]... Tuttavani moottorikorjaaja kuitenkin antoi tylyn diagnoosin: vaihteiston kartio luistaa, joka tuntuu ravistuksena. :x
Jos kaasua lisää hitaasti, ei ilmiötä synny, ei myöskään peruuttaessa, koska "peruutuskartio" ei tietenkään ole vähemmällä käytöllä kiilloittunut. Kiilloittuminen kuulemma johtuu vääränlaisesta öljystä. Modernit öljyt sisältävät lisäaineita joiden tarkoitus on juuri vähentää hankauspintojen kitkaa. Niitä ei missään tapauksessa saa laittaa 1GM:n vaihteistoon!...[/quote]
Tervehdys
Tässä kohtaa lienee hyvä kerrata jo aiemmin käsitelty vaihteistoöljy asia. Vanhat ketjut löytynevät hakutoiminnolla.
Yanmarin ohjekirja toteaa muistaakseni vaihteiston öljyksi SAE30. Tämä öljy [b][size=150][color=red]EI [/color][/size][/b]siis ole yhteensopiva esim. 10W30 öljyn kanssa. 10W30 on ns moniasteöly, jonka viskositeettia on muokattu lisäämällä öljyyn pitkäketjuisia polumeereja, eli tehty yksiasteöljystä moniasteöljy. Nämä polumeerit tuppaavat karstoittumaan tuohon kytkimeen ja palamaan siihen kiinni. Näin pinta kuluu ja kiillottuu, jolloin kytkin menettää pitonsa.
Eräs tunnettu Yanmar huoltomies totesi erittäin painokkaasti oikean öljyn olevan automaattivaihteistoölyn eli ATF:n, jossa kys. polumeerejä ei ole. Kertoi jopa, että silloisella maahantoujalla ei ollut kytkimen korjauksen takuu voimassa, jos käytettiin moniasteöljyä!