by vvoltti » Sat Jan 22, 2011 14:15 pm
Joakim wrote:jr wrote:
Jos muuten haluaisi tehdä oman kaupallisen navigointisoftan, niin Liikenneviraston hinnaston mukaan näyttäisivät kuppaavan rojaltteina 35% per myyty heidän aineistoonsa perustuva tuote...
Tuon lisäksi tulee kai kertamaksuna ~20 euroa/solu ja sitten 8 euroa/solu/vuosi (lienee ALV 0%) päivitysmaksua. Nopeasti katsottuna Itämerellä on n. 300 solua, joten hinnat 6000 ¤ aluksi ja sitten 3000 ¤/v + se 35% rojalti. Pitää noita aika monta myydä, jotta kympin hinnalla saa edes karttakulut katettua. Mitenköhän tuo 35% määritellään? Kymppihän sisältää myös jonkun ohjelman, joten tuskin koko hinnasta menee rojaltia.
Olikohan mahdollista tehdä kimppa jolla maksaa tuon perusmaksun ja jakaa sitten karttaa ilmaiseksi? Paljon tuostahan tuo iphone/androit ei enää poikkea.
No mutta hei, tuonhan nuo kaupalliset toimijat juuri ovat tehneet. Hauskinta on, ettei vanhan virkamiesäijät ex-merenkulkulaitoksessa edes tajunneet mikä heihin iski. Sieltä tuli joku iso kansainvälinen firma joka osti Suomen kartta-aineistot naurettavaan 9000 euron hintaan + 35 % myynnistä. Vaan mitäpä on 35 % nollasta? Voila, kartta-aineistot vapaassa käytössä. Käytännössä tietysti vähän monimutkaisemmin, mutta tuossa on se general idea.
Maailma tulee muuttumaan hyvät ystävät. Mun omalla alalla on iät ja ajat puhuttu tästä, että julksilla varoilla tehdyt kaikenlaiset data-aineistot pitäisi olla vapaassa käytössä, se olisi kaikkien etu. Tätä ei vaan ole markkinatalouden oppeja päin helvettiä soveltavat poliitikot ja virkamiehet tajunneet. Esim. itse olen laskuttanut isoja summia yhteiskunnalta, kun olen tehnyt duunia, joka olisi hoitunut lähes nollatyöllä, jos olisin saanut käyttööni yhden julkishallinnon aineiston. Mutta kun julkishallinnon taho A vaati aineistostaan kovan hinnan julkishallinnon taholta B, niin homma päätyi siihen, ettei taho A saanut penniäkään ja taho B maksoi minulle paljon rahaa siitä että tein jo kertaallen tehdyn duunin uusiksi. Tämä on tätä "hyötyjä maksaa" yms. periaatetta parhaimmillaan.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Jokainen julkinen organisaatio yrittää rahastaa muita julkisen hallinnon organisaatioita, kun koko kuvio on suuressa viisaudessa vain päätetty rakentaa tälleen "markkinatalousopeilla".
En edes yritä kuvitella minkälaisia "maailmanjärjestyksen" muutoksia tässä voi olla edessä kymmenen-parinkymmenen vuoden sisällä, mutta isoja ne tulee olemaan varmasti.
T.
Ville
filosofisella päällä tänään
[quote="Joakim"][quote="jr"]
Jos muuten haluaisi tehdä oman kaupallisen navigointisoftan, niin Liikenneviraston hinnaston mukaan näyttäisivät kuppaavan rojaltteina 35% per myyty heidän aineistoonsa perustuva tuote...[/quote]
Tuon lisäksi tulee kai kertamaksuna ~20 euroa/solu ja sitten 8 euroa/solu/vuosi (lienee ALV 0%) päivitysmaksua. Nopeasti katsottuna Itämerellä on n. 300 solua, joten hinnat 6000 ¤ aluksi ja sitten 3000 ¤/v + se 35% rojalti. Pitää noita aika monta myydä, jotta kympin hinnalla saa edes karttakulut katettua. Mitenköhän tuo 35% määritellään? Kymppihän sisältää myös jonkun ohjelman, joten tuskin koko hinnasta menee rojaltia.
Olikohan mahdollista tehdä kimppa jolla maksaa tuon perusmaksun ja jakaa sitten karttaa ilmaiseksi? Paljon tuostahan tuo iphone/androit ei enää poikkea.[/quote]
No mutta hei, tuonhan nuo kaupalliset toimijat juuri ovat tehneet. Hauskinta on, ettei vanhan virkamiesäijät ex-merenkulkulaitoksessa edes tajunneet mikä heihin iski. Sieltä tuli joku iso kansainvälinen firma joka osti Suomen kartta-aineistot naurettavaan 9000 euron hintaan + 35 % myynnistä. Vaan mitäpä on 35 % nollasta? Voila, kartta-aineistot vapaassa käytössä. Käytännössä tietysti vähän monimutkaisemmin, mutta tuossa on se general idea.
Maailma tulee muuttumaan hyvät ystävät. Mun omalla alalla on iät ja ajat puhuttu tästä, että julksilla varoilla tehdyt kaikenlaiset data-aineistot pitäisi olla vapaassa käytössä, se olisi kaikkien etu. Tätä ei vaan ole markkinatalouden oppeja päin helvettiä soveltavat poliitikot ja virkamiehet tajunneet. Esim. itse olen laskuttanut isoja summia yhteiskunnalta, kun olen tehnyt duunia, joka olisi hoitunut lähes nollatyöllä, jos olisin saanut käyttööni yhden julkishallinnon aineiston. Mutta kun julkishallinnon taho A vaati aineistostaan kovan hinnan julkishallinnon taholta B, niin homma päätyi siihen, ettei taho A saanut penniäkään ja taho B maksoi minulle paljon rahaa siitä että tein jo kertaallen tehdyn duunin uusiksi. Tämä on tätä "hyötyjä maksaa" yms. periaatetta parhaimmillaan. ](*,) Jokainen julkinen organisaatio yrittää rahastaa muita julkisen hallinnon organisaatioita, kun koko kuvio on suuressa viisaudessa vain päätetty rakentaa tälleen "markkinatalousopeilla".
En edes yritä kuvitella minkälaisia "maailmanjärjestyksen" muutoksia tässä voi olla edessä kymmenen-parinkymmenen vuoden sisällä, mutta isoja ne tulee olemaan varmasti.
T.
Ville
filosofisella päällä tänään