Ensin Leeveneeltä saatu hyväksi todettu neuvo. Yanmarin SD-20 vetolaitteen öljyt kannattaa vaihtaa syksyllä. Syystä että näkee onko öljyn seassa vettä (tämän huomaa öljyn sameudesta, pitäisi olla kirkasta). Stefat menee alhaalta ennemmin tai myöhemmin ja silloin tuonne pääsee vettä, mikä ei ole hammaspyörien hyvinvoinnin kannalta suotavaa.
Jos tulee tarvis kuten meillä tuli, niin tuo stefaremontti hoituu varsin helposti. Ensin irrotetaan potkuri, yleensä se on kiinni mutterilla. Ensin lavat irti ja sitten mutteri auki. Yanmarin akseli on rihlattu, joten kun mutterin saa auki niin irtoaa helposti. Potkurin jälkeen irrotellaan sinkki, tässä on hyvä tilaisuus uusia se samalla, kun kerran potkurin on jo kammennut irti.
Varsinainen akselikokoonpano irtoaa kun poistaa sinkin takaa löytyvät kaksi kuusiopulttia ja naputtelee ensin hellästi kakkosnelosen pätkällä laakerinkannaketta senverran että pyörähtää korvat sivulle että pääsee lyömään edestä, ja sitten tökkii edestäpäin niin että koko akselipaketti irtoaa. Tässä vaiheessa on hyvä olla öljyt poistettuna jo vetolaitteesta, mutta silti akselipaketin mukana tulee lusikallinen.
Kun akseli laakereineen on saatu irti voi siirtyä sisätiloihin ihmettelemään. Stefoihin pääsee käsiksi irrottamalla ison hammaspyörän ja laakeripesän välissä näkyvät 5 10mm kantaista pulttia. Tämän jälkeen akselin saa vedettyä ulos pesästä hammaspyörän suuntaan. Voi olla hivenen tiukka, laakerin sovitteet on jämptit. Pitäisi kuitenkin tulla ilman suurta väkivaltaa.
Nyt näkyville saatiin itse stefat. Nämä saa kaiveltua irti tavalla tai toisella, tärkeää on olla naarmuttamatta stefojen pesää. Huomaa asennussuunta ja stefojen välissä olevat levyt.
Uudet stefat ja O-renkaat kustantaa virallisina muutaman kympin, varmaan saisi jostain tiivistekaupasta puoli-ilmaiseksi jos marssisi osat kourassa paikalle. Uudet stefat pujotellaan paikalleen samoin päin ja samassa järjestyksessä kuin vanhat purettiin, eli ulommalla tulee jousi ulos ja sisemmällä jousi sisään. Eli ][
Laakeripesän ulkoreunassa olevat isot O-renkaat voi tai ehkä jopa kannattaa vaihtaa samalla. Me vaihdettiin varmuudeksi myös tyhjennyspropun pieni O-rengas niin ei ole yhtään vanhaa tiivistettä veden alla ja pitäisi pysyä vesi ja öljyt oikeissa paikoissa varmasti.
Kun stefat on saatu paikalleen pujotetaan akseli takaisin. Laakerin sovitteen takia akseli täytyy työntää ihan suorassa, muuten se ei mene. Sitten pultit kiinni ja paketti takaisin vetolaitteeseen ja uutta öljyä sisään. Leeveneen mukaan ainoa oikea öljy tuohon on 80W-90 vaihteistoöljy.
Kuvia alapäästä löytyy albumista
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... mName=SD20 , mukana myös räjäytyskuva kapineesta.
Ensin Leeveneeltä saatu hyväksi todettu neuvo. Yanmarin SD-20 vetolaitteen öljyt kannattaa vaihtaa syksyllä. Syystä että näkee onko öljyn seassa vettä (tämän huomaa öljyn sameudesta, pitäisi olla kirkasta). Stefat menee alhaalta ennemmin tai myöhemmin ja silloin tuonne pääsee vettä, mikä ei ole hammaspyörien hyvinvoinnin kannalta suotavaa.
Jos tulee tarvis kuten meillä tuli, niin tuo stefaremontti hoituu varsin helposti. Ensin irrotetaan potkuri, yleensä se on kiinni mutterilla. Ensin lavat irti ja sitten mutteri auki. Yanmarin akseli on rihlattu, joten kun mutterin saa auki niin irtoaa helposti. Potkurin jälkeen irrotellaan sinkki, tässä on hyvä tilaisuus uusia se samalla, kun kerran potkurin on jo kammennut irti.
Varsinainen akselikokoonpano irtoaa kun poistaa sinkin takaa löytyvät kaksi kuusiopulttia ja naputtelee ensin hellästi kakkosnelosen pätkällä laakerinkannaketta senverran että pyörähtää korvat sivulle että pääsee lyömään edestä, ja sitten tökkii edestäpäin niin että koko akselipaketti irtoaa. Tässä vaiheessa on hyvä olla öljyt poistettuna jo vetolaitteesta, mutta silti akselipaketin mukana tulee lusikallinen.
Kun akseli laakereineen on saatu irti voi siirtyä sisätiloihin ihmettelemään. Stefoihin pääsee käsiksi irrottamalla ison hammaspyörän ja laakeripesän välissä näkyvät 5 10mm kantaista pulttia. Tämän jälkeen akselin saa vedettyä ulos pesästä hammaspyörän suuntaan. Voi olla hivenen tiukka, laakerin sovitteet on jämptit. Pitäisi kuitenkin tulla ilman suurta väkivaltaa.
Nyt näkyville saatiin itse stefat. Nämä saa kaiveltua irti tavalla tai toisella, tärkeää on olla naarmuttamatta stefojen pesää. Huomaa asennussuunta ja stefojen välissä olevat levyt.
Uudet stefat ja O-renkaat kustantaa virallisina muutaman kympin, varmaan saisi jostain tiivistekaupasta puoli-ilmaiseksi jos marssisi osat kourassa paikalle. Uudet stefat pujotellaan paikalleen samoin päin ja samassa järjestyksessä kuin vanhat purettiin, eli ulommalla tulee jousi ulos ja sisemmällä jousi sisään. Eli ][
Laakeripesän ulkoreunassa olevat isot O-renkaat voi tai ehkä jopa kannattaa vaihtaa samalla. Me vaihdettiin varmuudeksi myös tyhjennyspropun pieni O-rengas niin ei ole yhtään vanhaa tiivistettä veden alla ja pitäisi pysyä vesi ja öljyt oikeissa paikoissa varmasti.
Kun stefat on saatu paikalleen pujotetaan akseli takaisin. Laakerin sovitteen takia akseli täytyy työntää ihan suorassa, muuten se ei mene. Sitten pultit kiinni ja paketti takaisin vetolaitteeseen ja uutta öljyä sisään. Leeveneen mukaan ainoa oikea öljy tuohon on 80W-90 vaihteistoöljy.
Kuvia alapäästä löytyy albumista http://www.fe83.org/gallery/view_album.php?set_albumName=SD20 , mukana myös räjäytyskuva kapineesta.