osmoosia?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: osmoosia?

by asalovuo » Thu May 12, 2011 08:20 am

Erkka wrote:ei välttämättä pohja olekaan pilalla, vaan sooda puhalletaan tohkeissaan joka paikkaan, esim. läpivienneistä sisään. Sotku on sitten sen mukainen sisällä, ja on muuten kova homma siivota.
..jatketaan näitä soodapuhallus kokemuksia.
Marjiksessa kävi nähtävästi maanantaina/tiistaina joku puhaltamassa erään veneen pohjaa ja suojauksessa oli nähtävästi säästelty...
Mun vene oli ~5m päässä ko. veneestä. Kansi ja kaikki kannella olleet tavarat oli tukevasti sooda/antifoulingpölyn peitossa =D> . Sinänsä tuo ei haittaa kun venettä ei ollut vielä ehtinyt kunnolla putsaamaan kannen osalta mutta lähempänä olleet veneet oli eli niiden osalta pesut menee kyllä uusiksi ja pääsääntöisesti omistajat kantavat veden ämpäreillä. Tuo puhallus maksaa noin 100-200 eur/m eli luulisi tuohon hintaan saavan jonkinlaisen pressun, jolla pölyt saa pidettyä veneen alla!

by harald » Fri Nov 26, 2010 14:56 pm

Soodapuhallusta youtubessa:

http://www.youtube.com/watch?v=V2KNU6p3COU

Viemärissä tavaraa väärään suuntaan

by FE-Sillanpää » Mon Nov 08, 2010 16:21 pm

Erkka wrote:ei välttämättä pohja olekaan pilalla, vaan sooda puhalletaan tohkeissaan joka paikkaan, esim. läpivienneistä sisään. Sotku on sitten sen mukainen sisällä, ja on muuten kova homma siivota.
Okei, eli jätetään esim. pentterin viemärin läpivienti auki. Sitten puhalletaan ulkoa soodapesua salonkiin viemärin kautta. Vikaa on tällöin kyllä työn teettäjässäkin, eihän painepesurillakaan avoimen viemärin alapäästä ylöspäin puhallella, ei veneessä eikä kotona :-P

by Erkka » Sat Nov 06, 2010 22:59 pm

ei välttämättä pohja olekaan pilalla, vaan sooda puhalletaan tohkeissaan joka paikkaan, esim. läpivienneistä sisään. Sotku on sitten sen mukainen sisällä, ja on muuten kova homma siivota.

netistä bongattua soodapuhallusta

by FE-Sillanpää » Thu Nov 04, 2010 16:15 pm

Miten ihmeessä soodalla saa gelcoatin/veneen pilattua, jos tämä on sen "hellyystaso:"

Image

by harald » Thu Nov 04, 2010 09:29 am

Tuleeko pinnasta siis aaltoileva vai miten nuo on mennyt vähemmän hyvin?

by guest » Thu Nov 04, 2010 08:47 am

Sinisilmä wrote:
Anonymous wrote:Soodapuhallus ja pääset helpolla myrkkyjen poistossa.
Tässä kannattaa olla todella tarkkana minkä yrittäjän ottaa suorittamaan tehtävää. En mainitse nimiä mutta on tässä muutama ryssitty puhalluttaminen tänä vuonna tullut korvattua. En kommentoi sen enempää.
Samaa olen kuullut ja yhden veneen itsekin vuosi sitten pilattuna nähnyt.

by Panu » Wed Nov 03, 2010 19:19 pm

Sinisilmä wrote:
Anonymous wrote:Soodapuhallus ja pääset helpolla myrkkyjen poistossa.
Tässä kannattaa olla todella tarkkana minkä yrittäjän ottaa suorittamaan tehtävää. En mainitse nimiä mutta on tässä muutama ryssitty puhalluttaminen tänä vuonna tullut korvattua. En kommentoi sen enempää.
Tervehdys

Voisitko edes sen verran raottaa tapahtunutta, että kertoisit mikä on mennyt pieleen ja miksi?

by Sinisilmä » Wed Nov 03, 2010 13:04 pm

Anonymous wrote:Soodapuhallus ja pääset helpolla myrkkyjen poistossa.
Tässä kannattaa olla todella tarkkana minkä yrittäjän ottaa suorittamaan tehtävää. En mainitse nimiä mutta on tässä muutama ryssitty puhalluttaminen tänä vuonna tullut korvattua. En kommentoi sen enempää.

by Guest » Mon Oct 25, 2010 20:54 pm

Moi,

vetelin Temacoat in pintaan hionnan jälkeen. Kaupassa vakuuttelivat että pinnan pitää olla puhdas myrkyistä, ettei kupli.

Ittellä oli pohjassa eka pehmeä ja sitten kova hemppeli.
Primerinä oli joku kuparin värinen aines, joka ei skrapalla lähtenyt.
Myrkyt lähti tosi nätisti skrapoilla.

Jussi

by Guest » Sat Oct 23, 2010 20:40 pm

Olli wrote: Soodapuhallus FEneeseen maksaa kuitenkin jotain >1000¤.
Meidän satamassa kiellettiin pari vuotta sitten soodapuhallus, kun yksi porukka tyri homman sotkemalla paikat. Se sallittiin uudelleen vasta kun joku toinen yrittäjä lupasi syödä kaiken jätteen mitä jää ympäristöön...

Oikein suoritettuna puhalluksen "sotkut" on huomattavasti pienemmät kuin mahdolliset maahan jääneet myrkkymaalit. Koko jätehän pitäisi kerätä talteen jos oikein toimitaan. Sooda on ymmärtääkseni aika harmiton aine. Olen joskus puhalluttanut peräsimen veneestä hintaan 50¤.
Tuntuu tuo 1000¤ aika kovalta hinnalta. Onhan siinä tosin pinta-alaakin aika paljon enemmän... Oliskohan pääkaupunkilisää?

by Olli » Sat Oct 23, 2010 20:18 pm

Anonymous wrote:Soodapuhallus ja pääset helpolla myrkkyjen poistossa.
Taitaa olla partiolaisilla enemmän työvoimaa kuin rahaa käytettävissä projektiin. Soodapuhallus FEneeseen maksaa kuitenkin jotain >1000¤.

Alalla on muuten kaikenlaista yrittäjää. Meidän satamassa kiellettiin pari vuotta sitten soodapuhallus, kun yksi porukka tyri homman sotkemalla paikat. Se sallittiin uudelleen vasta kun joku toinen yrittäjä lupasi syödä kaiken jätteen mitä jää ympäristöön...

by Guest » Sat Oct 23, 2010 20:07 pm

Soodapuhallus ja pääset helpolla myrkkyjen poistossa.

by Olli » Sat Oct 23, 2010 18:47 pm

guest wrote:Kovakin myrkky lähtee kyllä KUNNON kaapimella aika helposti pois. Primeri onkin sitten tiukempaa tavaraa, mutta Sandvikin tai Bachon (vai onko se Bahco) kapimella myrkyn poistossa ei ole mikää mieletön homma. Ostin kaapimeen "tarvikeosana" uuden terän --> muutaman kaapaisun jälkeen alkuperäinen bachon tuntitolkulla kaavittu terä oli tehokkaampi...
Tämä on erittäin totta. Skraban pitää olla paras mahdollinen, muuten tossa haaskaa vain omia voimiaan. Jousiterässkraballa raapaisee pari kertaa, ja sitten se on pyöreä. Kovametalliskraballa raapii paljon pitempään. Parin tunnin raapimisen jälkeen huomaa, ettei se enää pure kuin uusi, vaikka silmällä ei terästä mitään huomaa. Silloin on aika vaihtaa uuteen, vaikka kalliita ovatkin.

Bahcon lisäksi ainakin Maritimin myymä Pro Scraper imuriskraba on toimiva. Siinä on se hyvä puoli, että purut menevät imuriin, mutta toisaalta letku vähän rajoittaa työasentoja. Terä ei ole ihan yhtä kupera kuin Bahcossa, joten reuna haukkaa helposti. Kulman pyöristäminen timanttiviilalla auttaa vähän. Uusia teriä ostettaessa on huomioitava, että Pro Scraperin terät on pakattu kaksi ristiin samaan pakettiin, ja noin puolet teristä on kolhiutunut toisiinsa jo pakkauksessa. Lohkeamat terässä huomaa kynnellä. Olen ostaessa pyytänyt saada yhdistellä ehjät terät eri pakkauksista. Palaute ei ole ilmeisesti mennyt Maritimista valmistajalle, koska ne on edelleen pakattu yhtä typerästi. Olisi aika yksinkertaista pakata terät vaikka selät vastakkain...

by guest » Sat Oct 23, 2010 17:30 pm

Kovakin myrkky lähtee kyllä KUNNON kaapimella aika helposti pois. Primeri onkin sitten tiukempaa tavaraa, mutta Sandvikin tai Bachon (vai onko se Bahco) kapimella myrkyn poistossa ei ole mikää mieletön homma. Ostin kaapimeen "tarvikeosana" uuden terän --> muutaman kaapaisun jälkeen alkuperäinen bachon tuntitolkulla kaavittu terä oli tehokkaampi...

Osaisiko joku (Joakim?) antaa valistuneen arvion siitä, kuinka paljon vene nopeutuu, jos se kevenee noin 80 kiloa (luokkaa 3 %), pohjasta poistuu viisi läpivientiä, evät optimoidaan Naca profiilin mukaiseksi + paikoin (ehkä 5 % pinta-alasta) rösöinen pohja muuttuu "täysin sileäksi". (loppu pohjasta on jo aiemmin ollut erittäin sileä).

Top