Trim och segelfrågor

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Trim och segelfrågor

Trim och segelfrågor

by Jan E » Fri Oct 08, 2004 15:21 pm

Inga bilder tyvärr. Har redan mastat av och tagit upp båten.
Troligen sammanfaller det mesta med en Seldén-mast.
Min är i alla fall en oval profil med konad topp. Spinnakerbomsbeslag på skena. Fast kick med gasfjäder. Bom med 2 rev samt uthal.
I övrigt, 8 avlastare, bytta till Lewmar. Används idag till fockfall, storfall, uthal, 1 rev, cunningham och kick. Byt vajerfall till Dynema (tror jag att det blev till sist). Inget spinnaker-fall eller upp/nerhal till spinn.bom. Jag har nämligen ingen spinnaker/gennaker (ännu, det är lite känsligt, inte högprioriterat av hustrun). Ökat utväxlingen i akterstagsträckaren.
Fock från nitten 90-talet (Sobstad, Genesis), vilken märkligt nog bara blir bättre och bättre. Stor från –02, (också Sobstad, men i dacron, mkt bra) där översta lattorna är genomgående, de övriga inte fullängd för att lättare kunna trimma. Annars är nog allt standard.

Vantskruvarna är numera mycket riktigt Hasselfors! Med toggles!

Tyvärr, ingen bild på focken heller. Sjutton, börjar mer och mer inse att jag borde skaffa mig en digitalkamera!

Tack Harald för dina uttömmande svar!!

Re: Trim och segelfrågor

by harald » Fri Oct 08, 2004 13:46 pm

Jan E wrote:Jag har en dansk Jon Mast.

Har du bilder av din mast? Det låter intressant att den har en icke-
Seldén mast. Det är den första båten jag har hört om. Är dimensionerna
på riggen annars lika?
Antagligen för att båten ursprungligen var tänkt för den danska
marknaden (tidigare segelnr D1). Denna mastfot har flera positioner att
ställa mastfoten i – därav frågan.
Intressant att få höra att båten har exporterats till Danmark också,
tack för den lilla infosnutten!
När det gäller mast rake är det tydligt att jag kan öka på. Måste dock
förmodligen byta förstag och vantskruv för att uppnå detta.
Man kan få en någorlunda bild av hur mycket rake vi har från denna
bild:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000286
Albumet innehåller även mer bilder av vår heavy genua etta.
Vantskruven är slut i gängorna och eftersom förstaget är pressat direkt
i det gängade ändstycket i vantskruven så får jag byta det också
(vilken idiotisk konstruktion!). Har redan bytt samtliga vant +
vantskruvar.
Låter inte som en så trevlig kombination. Jag rekommenderar något
kvalitetsmärke för vantskruvarna. Vi hade ett fall med en medlems
mast som föll pg.a. inbesparingar i vantskruven i förstaget. Hasselfors
är väl bra.
Din beskrivning av din tunga #1 och #3 väcker ett omedelbart
”vill ha”-begär. Det får bli min gamla #1(som aldrig
varit bra) som får pensionera sig eftersom jag trots allt har en jäkligt
bra självslående
Det låter som en vettig plan. Din sjävlslående låter verkligen fin, har
du kanske bilder på den också?
fock (Sobstad Genesis). Kan man semestersegla upp till 8 m/s utan att
allt går på högkant så kommer jag att få både hustrus, barns och
hunds välsignelse till detta nyförvärv. Ska kontakta WB och se vad dom
kan erbjuda contra svenska North och NEXT.
http://www.wb-sails.fi/ de talar svenska.

Största skillnaden med gamla genuan och denna var nog att båten
lutar ju nog (det är en segelbåt) men när det kommer en vindby så
kränger inte båten över eller blir tung i rodret utan vindbyn skapar
mer framåtdrivande kraft och loggen tickar tiondelar till hastighet.

Trim och segelfrågor

by Jan E » Fri Oct 08, 2004 11:31 am

Jag har en dansk Jon Mast. Antagligen för att båten ursprungligen var tänkt för den danska marknaden (tidigare segelnr D1). Denna mastfot har flera positioner att ställa mastfoten i – därav frågan.
När det gäller mast rake är det tydligt att jag kan öka på. Måste dock förmodligen byta förstag och vantskruv för att uppnå detta. Vantskruven är slut i gängorna och eftersom förstaget är pressat direkt i det gängade ändstycket i vantskruven så får jag byta det också (vilken idiotisk konstruktion!). Har redan bytt samtliga vant + vantskruvar.
Din beskrivning av din tunga #1 och #3 väcker ett omedelbart ”vill ha”-begär. Det får bli min gamla #1(som aldrig varit bra) som får pensionera sig eftersom jag trots allt har en jäkligt bra självslående fock (Sobstad Genesis). Kan man semestersegla upp till 8 m/s utan att allt går på högkant så kommer jag att få både hustrus, barns och hunds välsignelse till detta nyförvärv. Ska kontakta WB och se vad dom kan erbjuda contra svenska North och NEXT.

by harald » Thu Oct 07, 2004 21:43 pm

Jag verkar ha skrivklåda :)

Största fördelen med en genua trea jmfrt med en genua tvåa (130%) är att
trean kan man skota innanför. Den snävare skotvinklen kompenserar mer än väl
bristen i storlek och man går antagligen högre med en trea i 8-10/ms.

I stor sjö och 8-10/ms kan det vara att man vinner med en genua tvåa. Jag tror
bara att den skillnaden skall man nog vara ganska skicklig att segla för att
kunna kvittera ut. Skillnaderna är antagligen så små.

Re: Trim och segelfrågor

by harald » Thu Oct 07, 2004 21:39 pm

Jan E wrote:Eller ska man gå direkt på en mellangenua, typ 130%?
Med dagens laminatdukar tycker jag att genua tvåan, som du refererar till,
faller helt eller nästan bort ur sortimentet.

Vi har en "Cruising etta", som egentligen skaffades som kappseglingssegel.
Den är gjord i Mylar med taffeta på båda sidorna och är säkert tillräckligt
slittark för ändamålet. Den är litet planare skuren än våra lätta etta (heavy
med 1% förstags negativt och lätta med 0.5% negativt i förliket).

Denna så kallade heavy ettan semesterseglar vi upp till 8m/s så det är mycket
sällan man i våra förhållanden måste byta segel. Det är bra med reducerad
besättning.

Bilder på vår så kallade heavy etta:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album38

In alles har vi i segelrepertoaren alltså en lätt etta (pentex), heavy etta
i mylar, genua trea i kolfiber-kevlar, standard självslående focken samt en
stormfock-lapp.

Jag har försått att området för en genua tvåa är relativt smalt, ofta cirka
8-10/ms eller så och när nu seglen i dagens läge håller formen mycket bättre
klarar man sig bra med en genua etta högt upp i vindregistret. Det här är
iallafall våra erfarenheter. Om du inte har en radialskuren laminat genua etta
tycker jag du kan fundera på attt skaffa en för det är nog ett segel som är
trevligt att segla (english understatement). En dito går väl lös på ca 1200¤ eller
så.

I kappsegling med 4*90kg på relingen seglar vi nog med vår heavy etta i upp
till 10m/s vind. Särskilt på kryssen går det bra.

Konstigt nog så minskade inte båtens lovgirighet med ett nytt storsegel som
vi (då) trodde. En ny och styv genua med rätt form gjorde en mycket större
skillnad i båtens benägenhet att skära upp i byarna. Sen förstås, en linstyrd
ledvagn är ett måste...


Det är formen som är viktig, inte storleken.

Re: Trim och segelfrågor

by harald » Thu Oct 07, 2004 21:22 pm

Jan E wrote:Var i mastfotsbeslaget ställer ni masten?
Den frågan förstår jag inte riktigt. Har du en Seldén mast? De fötter jag har sett
har samtliga haft endast en skåra i sig för masten. Ser din mastfot ut så där;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0708

?
Och vilken lutning på masten rekommenderas?
Det enda expertråd jag har sett är i FE-Purjehtija tidningen från 1982 eller så.
Vi fick en kopia på denna och jag har skannat in den på nätet. Tyvärr är
denna igen på finska.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 47&id=10_G

I den guiden rekommenderas 20-50cm mätt med fallet på bommen. Man kan
tänka sig att under mätningen skall då båten flyta på vattenlinjen. Jag kommer
inte på rak hand ihåg mera hur mycket vi har rake men jag skulle tro att det är
närmare 50 än 20 cm. Båten går nog på kryssen också så kanske litet
mindre skulle fungera också, vem vet utan att prova?

Övre stagen skall spännas enligt Seldéns och Dedekams rekommendationer.
Minst 20% förspänning och mot hårdare väder upp till 25% förspänning (550kg
eller så). Undre vanterna skall vara lösa i lätt väder så man har ca en halv
till en mastprofils förböj (beror på hur seglet är skuret). Mot hårdare väder
(säg 9-10m/s och över) kan man börja ta in på undre vantstagen så att
mastens undre del poppar mot lovart och på det sättet böjer masten
lättare och öppnar spalten. Vi brukar i tävlingar skruva på vantskruvarna
och mot säg 3m/s har vi släppt en ca sex varv på övre vanterna för att få
mer sag i förstaget. Detta för mera driv i genuan.

Jag skulle utgå ifrån nåt i stil med 35-40cm. Om man inte klarar sig på
sträckbogar bör man minska på rake, om man endast seglar kryss-läns
tävlingar kan man ha mer rake. Jmfr med hur H-båtarnas och Albin Expressarna
har ökat på rake för varje år som går (nästan).
Vad är max.storlek på en fock som skotas innanför vanten?
Jag mätte förstagslängden MaxLuff till 844cm på vår båt. Det måste man dock
mäta på varje båt skilt eftersom om man verkligen vill ha maxlängd i förliket
(det vill man) bör man se till att halshornets schackel är en bra kort modell
o.s.v.

Det är litet svårt att ge något direkt mått på hur stor den där genua trean
egentligen blir. Jag mätte en hel massa mått enligt segelmakarens direktiv
och som slutresultat fick vi en genua trea som viker sig obetydligt runt
undre staget när den är max-skotad. 12m² tror jag den blev och den verkar
fungera förvånande bra redan från 5-6m/s sann vind. Denna då i MAXX 9/14
Carbon-Kevlar. http://www.contendersailcloth.com/maxx.asp

Vi beställde en Carbon-Kevlar genua trea till vår båt och den är helt lysande.
Jag kan rekommendera WB-sails här på drumsö, helsingfors. Eliten i Finland
seglar ofta med deras segel och de har väl gjort segel för t.ex. Maxin Nicorette
mfl. En dito MAXX-laminat carbon-kevlar genua trea kostar nåt i stil med
900¤ eller så (beroende på rabatter och sånt). Ett helt lysande segel, vi
tar höjd på kryssen som aldrig förr och detta då redan i 6m/s sann vind.

Bilder på vår nya trea:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album136
Vill ha lite mer "power" än den självslående focken ger! Svenska segelmakare vet inte vad en FE83:a är, och kan inte ge några bra svar! Och var placerar man en skotskena för bästa trim av denna fock? Eller ska man gå direkt på en mellangenua, typ 130%?
Vi använder originalskenan men i platt vatten drar vi med lovartsskotet
ännu inåt litet. Vad jag har mätt från ritningarna skall detta räcka i teorin,
jag kommer tyvärr inte ihåg vinkeln mera.

Hjertmans har annars flytande skotpunkter för genuaskenan. Vi skaffade såna
i höstas;
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000271

Trim och segelfrågor

by Jan E » Thu Oct 07, 2004 16:54 pm

Var i mastfotsbeslaget ställer ni masten? Och vilken lutning på masten rekommenderas?
Vad är max.storlek på en fock som skotas innanför vanten? Vill ha lite mer "power" än den självslående focken ger! Svenska segelmakare vet inte vad en FE83:a är, och kan inte ge några bra svar! Och var placerar man en skotskena för bästa trim av denna fock? Eller ska man gå direkt på en mellangenua, typ 130%?

Top