Jan E wrote:Var i mastfotsbeslaget ställer ni masten?
Den frågan förstår jag inte riktigt. Har du en Seldén mast? De fötter jag har sett
har samtliga haft endast en skåra i sig för masten. Ser din mastfot ut så där;
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0708
?
Och vilken lutning på masten rekommenderas?
Det enda expertråd jag har sett är i FE-Purjehtija tidningen från 1982 eller så.
Vi fick en kopia på denna och jag har skannat in den på nätet. Tyvärr är
denna igen på finska.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 47&id=10_G
I den guiden rekommenderas 20-50cm mätt med fallet på bommen. Man kan
tänka sig att under mätningen skall då båten flyta på vattenlinjen. Jag kommer
inte på rak hand ihåg mera hur mycket vi har rake men jag skulle tro att det är
närmare 50 än 20 cm. Båten går nog på kryssen också så kanske litet
mindre skulle fungera också, vem vet utan att prova?
Övre stagen skall spännas enligt Seldéns och Dedekams rekommendationer.
Minst 20% förspänning och mot hårdare väder upp till 25% förspänning (550kg
eller så). Undre vanterna skall vara lösa i lätt väder så man har ca en halv
till en mastprofils förböj (beror på hur seglet är skuret). Mot hårdare väder
(säg 9-10m/s och över) kan man börja ta in på undre vantstagen så att
mastens undre del poppar mot lovart och på det sättet böjer masten
lättare och öppnar spalten. Vi brukar i tävlingar skruva på vantskruvarna
och mot säg 3m/s har vi släppt en ca sex varv på övre vanterna för att få
mer sag i förstaget. Detta för mera driv i genuan.
Jag skulle utgå ifrån nåt i stil med 35-40cm. Om man inte klarar sig på
sträckbogar bör man minska på rake, om man endast seglar kryss-läns
tävlingar kan man ha mer rake. Jmfr med hur H-båtarnas och Albin Expressarna
har ökat på rake för varje år som går (nästan).
Vad är max.storlek på en fock som skotas innanför vanten?
Jag mätte förstagslängden MaxLuff till 844cm på vår båt. Det måste man dock
mäta på varje båt skilt eftersom om man verkligen vill ha maxlängd i förliket
(det vill man) bör man se till att halshornets schackel är en bra kort modell
o.s.v.
Det är litet svårt att ge något direkt mått på hur stor den där genua trean
egentligen blir. Jag mätte en hel massa mått enligt segelmakarens direktiv
och som slutresultat fick vi en genua trea som viker sig obetydligt runt
undre staget när den är max-skotad. 12m² tror jag den blev och den verkar
fungera förvånande bra redan från 5-6m/s sann vind. Denna då i MAXX 9/14
Carbon-Kevlar.
http://www.contendersailcloth.com/maxx.asp
Vi beställde en Carbon-Kevlar genua trea till vår båt och den är helt lysande.
Jag kan rekommendera WB-sails här på drumsö, helsingfors. Eliten i Finland
seglar ofta med deras segel och de har väl gjort segel för t.ex. Maxin Nicorette
mfl. En dito MAXX-laminat carbon-kevlar genua trea kostar nåt i stil med
900¤ eller så (beroende på rabatter och sånt). Ett helt lysande segel, vi
tar höjd på kryssen som aldrig förr och detta då redan i 6m/s sann vind.
Bilder på vår nya trea:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album136
Vill ha lite mer "power" än den självslående focken ger! Svenska segelmakare vet inte vad en FE83:a är, och kan inte ge några bra svar! Och var placerar man en skotskena för bästa trim av denna fock? Eller ska man gå direkt på en mellangenua, typ 130%?
Vi använder originalskenan men i platt vatten drar vi med lovartsskotet
ännu inåt litet. Vad jag har mätt från ritningarna skall detta räcka i teorin,
jag kommer tyvärr inte ihåg vinkeln mera.
Hjertmans har annars flytande skotpunkter för genuaskenan. Vi skaffade såna
i höstas;
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000271