Keulapurjeen rullalaite

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Keulapurjeen rullalaite

Re: Keulapurjeen rullalaite

by HansO » Sat Jan 06, 2024 11:50 am

Moi. Tilasin kuitenkin tuon s-104 mallin täydellisenä pakettina 5mm haruksella. Tämä oli tarjouksessa Benssillä, ja yhdistettynä kruunun kurssiin tämä maksoi 1200e kotiin tuotuna. Seuraavaksi on vuorossa st-fokan tai genoa 3 hankkiminen. Onkohan noiden vanhojen purjeiden muokkaamisessa rullalle sopivaksi mitään järkeä, vai pitäisikö teettää uudet. Veneellä kilpaillaan vain itseä vastaan. Foorumilla on mainittu, että genoa 3 olisi hyvä yleispurje, jolla pärjäisi kaikissa tilanteissa. Onko teillä mielipidettä kumpaa reittiä näiden kanssa kannattaisi edetä? Jos lähdetään muokkaamaan rullalle, niin onko suosituksia purjeneulomoista etelä-Suomen alueelta jolla olette näitä korjauksia hoitaneet. Nykyiset purjeet ovat elvströmin valmistamia.

Re: Keulapurjeen rullalaite

by olpalon » Sun Dec 31, 2023 19:09 pm

S-50 riittää.

Re: Keulapurjeen rullalaite

by HansO » Wed Dec 06, 2023 23:18 pm

Hei kaikki. Rullalaitteiden asennuksessa näyttää olleen foorumilla hiljaisempaa viime vuosina. Keväällä olisi vuorossa oman fe83n päivityksessä keulapurjeen rullalaitteen asennus. Samalla hiukan kulahtanut keulapurje menee vaihtoon. Aloin selvitellä mitä vaihtoehtoja olisi tarjolla, ja mitä rullalaitteita fe83een on aiemmin asennettu. Keskusteluissa yleisin mainittu taitaa olla furlex s-100 (nykyinen malli s-104), mutta myös muutama s-50 malli on asennettu. Osaisitteko sanoa onko tuo pienempi täysin riittävä, vai toisiko s-104 malli jotain etua tuohon pienempään malliin verrattuna. Katsoin näiden mallien eroja valmistajan sivulta. S-104 mallissa on köysirummun koko 155mm ja s-50 mallissa se on 120mm. Onko tämä merkittävä ero asennuksen kannalta keulakaiteiden kannalta? Lisäksi s-104 malli näyttää hiukan jykevämmältä ja siinä näyttää olevan kartio köysirummun päällä, jota ei ole s-50 mallissa. Kumpaakin saa yksiuraisella kiskolla, joka näyttää aika samalta kummassakin. SVB:llä näyttää olevan myös Nemo ja profurl rullalaitteita, jotka olisivt kanssa aika sopivan näköisiä. Näistä en löytänyt netistä tietoa, että niitä olisi asennettu fe83:een.

by Guest » Wed Aug 25, 2010 11:21 am

Artsi wrote:Tuo Harkenin MK4/0 vaikutti todella hyvältä. Nyt kun sen löytäisi jostain järkevään hintaan.
Itse olen saanut Harkenin kamat edullisimmin Turun lukosta, aina tosin joutuu tilamaan.

by Artsi » Tue Aug 24, 2010 21:35 pm

Paljon hyviä kommentteja.
Meillä kyllä laiskuus alkoi silloin, kun vaihdettiin Albin Express sisämoottoriseen kelluvaan vessaan! Turhan usein käy sormi starttinappulalla. Näin iän myötä sitä kaipaa vaan enemmän "luxusta". Lupaan kyllä Haraldille, että yhtä paljon purjehditaan, oli sitten rulla tai ei. Tuo Harkenin MK4/0 vaikutti todella hyvältä. Nyt kun sen löytäisi jostain järkevään hintaan.
Villen kommenteista huolimatta en vielä ole luopumassa tuosta "lisäpala"-ideasta. Tarkoitus ei olisikaan purjehtia niin, että rulla on auki ja lisäpala lepattamassa toisessa urassa, vaan pala nostettaisiin foiliin vasta tarvittaessa. Sehän olisi kuitenkin vaan hätäratkaisu, jotta ei tarvitsisi venyttää genoan liikkejä piloille. Lisäksi genoaa ei tarvisisi modifioda muuten kuin etuliikin osalta muutenkin foiliin sopivaksi. Tiedän: skuuttipiste muuttuu rullauksen seurauksena, mutta ei tuota kovin vaikea ole siirtää samalla. Täytyy keskustella talven aikana purjeneulojan kanssa.

by harald » Tue Aug 24, 2010 17:39 pm

Korkeudellakin on merkitystä. Mutta mitään optimointia en ole kyllä harrastanut. Ne nyt on siinä missä ja on ja ellei toimi käytän jotain muuta inputtia.

by vvoltti » Tue Aug 24, 2010 16:02 pm

Ei LL nyt mikään häntäpään vene ole.
No en mä niin väittänytkään. Sehän ois voinu olla loukkaavaa :twisted: Se kirjassa ollu lause nyt vaan tuli mieleen ja se meni just noin.

V.

edit: BTW, ootko Harald koskaan tullu kokeilleeksi tai havainnoineesi mikä vaikutus on sillä, sijoittaako tellarit vähän edemmäksi tai taaemmaksi. Vaikutus on todella iso. Noin karkeasti, liian edessä olevat eivät koskaan lennä suorina samaan aikaan ja liian takana olevat lentää molemmat suorina vaikka mihin ajaisi. Mutta tottahan tämä tellareiden paikka on ilman muuta monin testein optimoitu juuri sopivaan kohtaan sellaisissa veneissä, joissa foilin 5 mm sotkee lankojen liikkeen...

by harald » Tue Aug 24, 2010 15:52 pm

Nojoo, kyllä minäkin uskon että yli 10 m pitkän purjeen sijaitseminen avaruudessa 5 mm sinne tai tänne ei merkkaa mitään mutta ymmärrän myös sen että se foili voi hyvin vaikuttaa tellareihin merkittävästikin. Tätä kautta se sitten vaikuttaa kulkuun.

Vähän sama kuin vähän käytetty ykkösgenoa ja sen takaliehut. Ne eivät toimi enää siinä vaiheessa kun snörppiä pitää vetää sisään. Purje sinänsä, ja tuuli ei näe tuota kuppia takaliikissä niin paljon mutta sen trimmaaminen juuri oikeaan kohtaan on vähän vaikeampaa.

Ei LL nyt mikään häntäpään vene ole.

by vvoltti » Tue Aug 24, 2010 15:41 pm

:shock:

Tulee mieleen faijan joskus minua varten alleviivaama lause jostain 70-luvun "purjehdi paremmin" kirjasta: ei tarvitse kuin muuttaa häntäpään kilpailijan käsitys asioiden tärkeysjärjestyksestä, niin tämä lakkaa välittömästi olemasta häntäpään kilpailija.

No, positiivisesti ajatellen on kuitenkin varmaa, ettei siitä purjeen laittamisesta "oikeaan" uraan ole mitään haittaa.

Ville

by Petri2 » Tue Aug 24, 2010 14:44 pm

Osaamattomuutta vai ei, mutta ainakin First 31.7 olen huomannut, että rinnakkain olevat tuplaurat vaikuttavat negatiivisesti vauhtiin toisella halsilla KEVYESSÄ tuulessa, koska rinnakkain olevat urat tekevät toiselle halsille noin 5 - 7 mm portaan, joka tekee aiheuttaa virtauksen irtoamisen. Eli lähdöissä LL:ssä purje on aina paaran urassa, että suojapuolen virtaukset pysyvät ehjänä taas vastaavasti alamerkiltä lähdettäessä keulagasti pitää huolen, että purje on styyran urassa (voisi yhtä lailla olla paaran urassa, riippuu radasta).

by harald » Tue Aug 24, 2010 11:40 am

Anonymous wrote:
harald wrote:Muistathan vain että rulla on ensimmäinen merkki laiskuudesta, seuraavaksi sitä ei jakseta edes rullata esille. Tätä "haraldin teesiä" tukee havainnot lomapurjehduksen aikana tänä kesänä, ne ketkä ajoivat koneella purjeveneellä olivat 100% rullagenoalla, ja aika usein rullaisolla. Yhtään hakasilla varustettua purjevenettä en huomannut ajavan koneella, mutta tästä jätän pläkät, satamat ja kapeat rännit pois.
Eikö lomalla saa laikotella?
No ei tosiaan, luulitko että ollaan tuolla merellä lepäilemässä?

Tämä rakennus myötpäivään kiertäen, järjesty! :)

by Guest » Tue Aug 24, 2010 09:50 am

harald wrote:Muistathan vain että rulla on ensimmäinen merkki laiskuudesta, seuraavaksi sitä ei jakseta edes rullata esille. Tätä "haraldin teesiä" tukee havainnot lomapurjehduksen aikana tänä kesänä, ne ketkä ajoivat koneella purjeveneellä olivat 100% rullagenoalla, ja aika usein rullaisolla. Yhtään hakasilla varustettua purjevenettä en huomannut ajavan koneella, mutta tästä jätän pläkät, satamat ja kapeat rännit pois.
Eikö lomalla saa laikotella?

Rullafokka/genoa vs. pussifokka/genoa

by FE-Sillanpää » Mon Aug 23, 2010 14:22 pm

Loistava havainto Haraldilta siitä, mikä edesauttaa purjehtijan muuttumista mastonkuljetusveneilijäksi.

Vältämme moista riskiä sillä, että pussitamme keulassa purjeen paikalleen. Jatkokehityksenä harkitaan pitkänmallista pussia, joka näyttäisi (ehkä) siistimmältä kaiteessa. Pussia voi pitää kannella (kun tönäisee tuosta kaiteen välistä sen sisäpuolelle), hakaset paikallaan vaikka nostaa toisen vaihtoehtoisen valkoisen keulapurjeen pitkälle legille. Ei se siinä alla haittaa, eikä spinnuttelua vartenkaan tuota tuosta tarvitse poistaa.

Image

by harald » Sat Aug 21, 2010 20:08 pm

Musta tuntuu että tuo siivoaminen on se, joka tekee rullasta mielenkiintoisen. Tuo mikä lojuu kannella lenssin aikana ei taida olla mikään ongelma.

Muistathan vain että rulla on ensimmäinen merkki laiskuudesta, seuraavaksi sitä ei jakseta edes rullata esille. Tätä "haraldin teesiä" tukee havainnot lomapurjehduksen aikana tänä kesänä, ne ketkä ajoivat koneella purjeveneellä olivat 100% rullagenoalla, ja aika usein rullaisolla. Yhtään hakasilla varustettua purjevenettä en huomannut ajavan koneella, mutta tästä jätän pläkät, satamat ja kapeat rännit pois.

by Artsi » Sat Aug 21, 2010 19:12 pm

Kiitos kommenteista. Yritän keskittyä niihin paremmin, kun saadaan tän viikonlopun kisat maalin.
Niitä kolmosia on mulla parikin kappaletta, mutta tosiaan houkutus "kannen siivoamiseen" on olemassa, ja mm. tänään kolmisin ykkösen maksimikelissä olisi ollut todella cool vaan nykäistä purje rullalle spinnuajon ajaksi.

Top